Pobierz materiał i Publikuj za darmo
O wyzwaniach stojących przed polskimi przedsiębiorstwami dotyczącymi ograniczania śladu węglowego i osiągnięcia neutralności klimatycznej w 2050 r. dyskutowali przedstawiciele rządu, biznesu oraz eksperci. Wskazywano, że przeszkodą do powszechnego sięgania przez firmy po rozwiązania dekarbonizacyjne jest znaczący wzrost kosztów operacyjnych związanych z tymi działaniami.
„Są rzeczy, które można zrobić. Po pierwsze przez pomoc publiczną obniżać koszty, to jest najłatwiejsze. Ale >>druga noga<<, niezmiernie ważna w moim odczuciu, to jest to, żeby regulacyjnie zapewnić popyt na te produkty - czyli np. zielone zamówienia publiczne, które mogłyby dać firmom jakiś impuls do inwestycji” - mówił uczestniczący w debacie Krzysztof Bolesta, sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska.
Zdaniem Doroty Dębińskiej-Pokorskiej, partnerki, liderki zespołu Energy & Renewables, PwC Polska, „zieloność” już jest obecna na polskim gruncie i ma znaczenie.
„Firmy robią to z różnych powodów. Są takie, które robią to dobrowolnie, ale to jest mała grupa. Są też takie, które robią to, bo muszą też, bo np. wymagają tego od nich klienci. (…) i są też firmy, które tylko o tym słyszały i wiedzą, że będą to musiały robić, ale na razie czekają” - tłumaczyła ekspertka.
W opinii Macieja Sypka, prezesa zarządu Holcim Polska, jest kilka pomysłów, które warto rozważyć, by zmotywować firmy do efektywnej dekarbonizacji.
„Jednym z nich byłoby tworzenie mechanizmu różnicowego kompensującego różnicę w cenie emisji, która jest trudno przewidywalna” - wskazał Maciej Sypek.
Dodał, że drugie rozwiązanie, które jest już rozważane, to skrócenie łańcucha dostaw w procesie CCS po to, by można było składować dwutlenek węgla nie tylko na Morzu Północnym, ale gdzieś bliżej np. na Bałtyku.
„Wiem, że to wymaga legislacji oraz konsultacji, ale na pewno jest to jeden ze sposobów na obniżenie kosztów i zachęcenie inwestorów” - powiedział prezes Holcim Polska.
Holcim, dawniej Lafarge, to firma z branży materiałów budowlanych. W lutym 2024 r. Lafarge zmienił się w Holcim i dzięki tej strategicznej zmianie firma rozszerzyła zakres oferowanych produktów i rozwiązań od fundamentów aż po dach. Holcim, w tym Holcim Polska, ma ambicje redukowania śladu węglowego w całym łańcuchu wartości produkcji i na każdym etapie życia budynku. W ciągu ostatnich czterech lat obniżył całościowe emisje aż o blisko 400 tys. ton CO2.
Prezes Sypek podczas panelu opowiedział o dekarbonizacji na przykładzie cementu, jednego z produktów firmy.
„W latach 90. emisja z tony cementu wynosiła 700-800 kg, w ubiegłym roku nasz cement miał emisję na poziomie 400 kg na tonę. Zrobiliśmy to różnymi narzędziami: zastępujemy paliwo kopalne paliwami alternatywnymi, w tym z biomasy, zastępujemy kamień wapienny, z którego w ramach procesu termicznego powstaje CO2, materiałami odpadowymi zdekarbonizowanymi, używamy coraz więcej energii z OZE, w zeszłym roku to było 60 proc.” - wymieniał Maciej Sypek.
Uzupełnił, że Holcim Polska w miejsce wysoko emisyjnego klinkieru wprowadza materiały odpadowe i ten wskaźnik zastępowania wynosi już ponad 35 proc.
W 2027 r. w Cementowni Kujawy ma zacząć pracować instalacja do wychwytywania CO2. Dzięki niej możliwa będzie całkowita redukcja śladu węglowego z wypalania klinkieru - podstawowego składnika do produkcji cementu. CCS (ang. carbon capture and storage) jest dziś jedynym rozwiązaniem umożliwiającym ograniczenie emisji procesowych w produkcji klinkieru.
„Dekarbonizacja to jest nie tylko energia elektryczna. Musimy stworzyć rynek dla np. zielonego cementu. Obecnie rynek nie wyłuskuje tego jako coś atrakcyjnego, to nadal nie jest widziane jako przewaga konkurencyjna, tylko dodatkowy koszt” - zwrócił uwagę minister Bolesta.
Misja Europejskiego Kongresu Gospodarczego pozostaje od lat niezmienna - to szerokie, różnorodne i otwarte forum debaty o przyszłości europejskiej i polskiej gospodarki. XVI Europejski Kongres Gospodarczy (EEC) odbywa się w dniach 7-9 maja w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 08.05.2024, 16:26 |
| Źródło informacji | PAP MediaRoom |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Olsztynek: ORLEN otworzył pierwszy hub szybkiego ładowania samochodów elektrycznych
Przy trasie S7 na MOP Olsztynek Południe uruchomiony został pierwszy hub ładowania pojazdów elektrycznych sieci ORLEN Charge. „W perspektywie dwóch lat zamierzamy uruchomić ponad 50 takich hubów, wzdłuż głównych tras przejazdowych” - zapowiedział Marek Balawejder, członek zarządu ds. Sprzedaży Detalicznej ORLEN.- 06.11.2025, 13:05
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Go Global Travel przekształca się w Yanolja Go Global, rozpoczynając nową erę globalnych innowacji w branży turystycznej B2B
Zmiana marki odzwierciedla integrację firmy z Yanolja Group oraz jej misję promowania innowacji i globalnego rozwoju poprzez technologie i dane.- 06.11.2025, 13:02
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
Od plantacji na salony: jagodowe przetwory wśród laureatów „Złotych Innowacji 2025”
W Teatrze Kamienica w Warszawie ogłoszono wyniki konkursu „Złote Innowacje FMCG & Retail 2025” - jednego z najważniejszych wydarzeń branży spożywczej i handlu detalicznego w Polsce. W tegorocznej edycji polskie przetwory z owoców jagodowych zdobyły złoto i dwa wyróżnienia.- 06.11.2025, 12:56
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ