Newsletter

Debiut Żabki na warszawskiej giełdzie to czwarta największa transakcja w historii GPW

17.10.2024, 16:55aktualizacja: 18.10.2024, 08:35

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fot. PAP/M. Kmieciński (1)
Fot. PAP/M. Kmieciński (1)
300 mln akcji Grupy Żabka o początkowej wartości (IPO) 6,45 mld zł trafiło w czwartek 17 października na główny parkiet Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. „Debiut tego globalnego lidera innowacji to otwarcie nowego rozdziału w historii warszawskiej giełdy i jedna z największych transakcji na polskim rynku kapitałowym od wielu lat” - mówi Tomasz Bardziłowski, prezes zarządu GPW.

IPO Grupy Żabka, szóstego tegorocznego debiutanta na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, jest największą transakcją od debiutu Allegro w 2020 r. i czwartą największą transakcją w historii GPW. Co więcej, od kilku miesięcy żaden inny debiut w całej Europie nie uzyskał tak wielkiej wyceny i zainteresowania inwestorów.

Oferta Grupy Żabka to 300 mln akcji o wartości początkowej 6,45 mld zł oraz do 45 mln akcji dodatkowego przydziału. W przypadku pełnego wykonania opcji dodatkowego przydziału wartość oferty zwiększy się do ok. 7,42 mld zł. Wartość całej spółki wyceniono na 21,5 mld zł. 

Do inwestorów detalicznych trafiło 5 proc. ostatecznej liczby akcji sprzedawanych (4,4 proc. z uwzględnieniem akcji dodatkowego przydziału). Redukcja w transzy inwestorów detalicznych wyniosła ok. 90 proc.

„Debiut Grupy Żabka jest dla nas przełomowym momentem. Na IPO Żabki zapisały się wielkie rzesze inwestorów indywidualnych, których potrzebujemy na GPW. Mam nadzieję, że coraz częściej będą oni korzystać z instrumentów giełdowych, inwestując w spółki notowane nad Wisłą” - podkreślił Tomasz Bardziłowski, prezes zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.

Prezes GPW dodał, że istotne jest także to, że Grupa Żabka na miejsce giełdowego debiutu wybrała Warszawę, chociaż pierwotnie planowała wejście na giełdę w Amsterdamie.

Żabka to sieć sprzedaży detalicznej w formacie convenience (lokalne sklepy dysponujące asortymentem pierwszej potrzeby), licząca ponad 10,5 tys. sklepów działających na zasadzie franczyzy. Uzupełnia ją rozbudowana infrastruktura bezobsługowych sklepów autonomicznych - Żabka Nano. Oferta cyfrowa Grupy obejmuje markę Maczfit i platformę Dietly. Internetową sprzedaż artykułów spożywczych grupa realizuje za pośrednictwem marek Jush! i Delio. 

„Wejście Grupy Żabka na giełdę jest podsumowaniem kilkuletniej strategii budowania Grupy Żabka, która jest największym ekosystemem convenience w Europie. Współpracujemy z ponad 9 tys. franczyzobiorców, którzy tworzą ponad 60 tys. miejsc pracy i z którymi wytwarzamy ponad 9 mld zł wartości dodanej w polskiej gospodarce. Nasi franczyzobiorcy codziennie otwierają 11 tys. sklepów, obsługując 3,6 mln Polaków” - wskazał Tomasz Suchański, prezes Grupy Żabka.

Grupa Żabka niedawno rozpoczęła także działalność na rynku rumuńskim poprzez przejęcie spółki DRIM.

W 2024 roku Żabka zamierza otworzyć w Polsce około 1,1 tys. sklepów. Potencjał rynku ocenia zaś na ok. 19,5 tys. sklepów w Polsce oraz ok. 4 tys. sklepów w Rumunii. Grupa zakłada, że do 2028 r. jej sieć stacjonarna w Polsce wzrośnie do ok. 14,5 tys. sklepów.

„Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników naszych sklepów. Zamierzamy dalej bardzo intensywnie się rozwijać. Będziemy firmą, która bardzo mocno zwraca uwagę na aspekty środowiskowe i społeczne w ramach naszej polityki ESG, w której będziemy bardzo transparentni” - zaznaczył prezes Grupy Żabka.

Tomasz Suchański poinformował, że do 2028 r. Grupa zamierza podwoić poziom sprzedaży do klientów końcowych w stosunku do 2023 r.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 17.10.2024, 16:55
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ