Newsletter

PKO BP SA (55/2024) Strategia Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego S.A. na lata 2025-2027

24.10.2024, 09:05aktualizacja: 24.10.2024, 09:06

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Raport bieżący z plikiem 55/2024

Podstawa prawna: Art. 17 ust. 1 MAR - informacje poufne.

Raport nr 55/2024 - Strategia Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego S.A. na lata 2025-2027

Podstawa prawna:

Art. 17 ust. 1 Rozporządzenia MAR

Treść raportu:

Zarząd PKO Banku Polskiego S.A. ("Bank") informuje, że 24 października 2024 r. przyjął strategię Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego S.A. na lata 2025-2027 "Numer jeden i kropka" ("Strategia"). Strategia została dziś zatwierdzona przez Radę Nadzorczą. Poniżej Bank przedstawia opis głównych założeń Strategii w zakresie celów finansowych oraz biznesowych w niej zawartych.

W perspektywie najbliższych trzech lat głównym celem strategicznym będzie umocnienie pozycji Grupy Kapitałowej Banku ("Grupa Kapitałowa"), jako grupy finansowej numer jeden w Polsce, skoncentrowanej na wzroście i rozwoju.

Bank planuje to osiągnąć poprzez rozszerzenie zasięgu i skali działalności skierowanej do obecnych i nowych klientów w oparciu o zmodyfikowany, zdywersyfikowany model biznesowy, silną pozycję kapitałową, skuteczne zarządzanie ryzykiem oraz zwiększanie efektywności operacyjnej.

Strategia przewiduje osiągnięcie następujących celów finansowych:

1. Wskaźnik ROE: docelowo w 2027 r. powyżej 18% zakładając stopę referencyjną NBP

w 2027 r. na poziomie 3,5%.

2. Wskaźnik C/I w 2027 r. poniżej 35%.

3. Koszt ryzyka w 2027 r. w przedziale 0,70%-0,90%.

4. Zdolność do wypłaty dywidendy lub skupu akcji.

Strategia opiera się na 7 filarach biznesowych, które - w połączeniu z siłą marki oraz komplementarnością usług świadczonych przez całą Grupę Kapitałową - pozwolą zrealizować ambitne cele biznesowe:

• Filar 1. Numer 1 dla codziennych potrzeb klientów. W efekcie zmian demograficznych

i postępu technologicznego potrzeby klientów zmieniają się dynamicznie, co wpływa na szereg aspektów ich życia osobistego i zawodowego. W coraz bardziej złożonej rzeczywistości klienci poszukują pewnej instytucji finansowej - partnera, który kompleksowo zaspokoi ich potrzeby finansowe. PKO Bank Polski jest największym bankiem w Polsce, a marka jest najbardziej rozpoznawalna wśród banków. Zgodnie z badaniami, jej główne wyróżniki to bezpieczeństwo, stabilność i wiarygodność. Dzięki temu oraz ofercie usług cyfrowych, stanowiącej odpowiedź na codzienne potrzeby klientów, Bank zakłada zwiększenie liczby klientów indywidualnych

z 11,4 mln do 15 mln w 2027 r.

• Filar 2. Numer 1 w ekosystemach. Bank zakłada rozszerzenie oferty produktów i usług, aby móc funkcjonować w wybranych ekosystemach - mobilności, nieruchomości

oraz codziennych zakupów. Ekosystemy, w tym współpraca z platformami internetowymi

i tradycyjnymi sieciami detalicznymi, pozwolą na stworzenie nowych kanałów dystrybucji produktów finansowych i niefinansowych oraz na pozyskanie za ich pośrednictwem 2,5 mln klientów.

• Filar 3. Numer 1 dla lepszej przyszłości finansowej klientów. Ze względu na trendy demograficzne, polskie społeczeństwo będzie musiało zmierzyć się z wyzwaniem długoterminowego oszczędzania w celu zabezpieczenia przyszłości. Oferta Grupy Kapitałowej w obszarze inwestycji pozwoli klientom w wygodny i zindywidualizowany sposób budować majątek. Celem Strategii jest zwiększenie udziału w oszczędnościach gospodarstw domowych do 27% w ciągu następnych 3 lat, głównie dzięki kompleksowej ofercie dopasowanej do wszystkich segmentów klientów - od edukacji szkolnej przez dodatkowe oszczędności emerytalne, po rozbudowanie oferty dla klientów private banking. Realizacja celu uzależniona będzie od wymogów regulacyjnych, dotyczących m.in. uwzględniania długoterminowych depozytów we wskaźniku finansowania długoterminowego (WFD). Ponadto, Bank zamierza również zostać liderem bancassurance dzięki wykorzystaniu skali Grupy Kapitałowej.

• Filar 4. Numer 1 w dostępności dla klientów - w placówkach i cyfrowo. Wciąż ponad połowa klientów w Polsce oczekuje fizycznego kontaktu w oddziale przy bardziej skomplikowanych decyzjach finansowych, co pokazuje, że rola oddziałów jako centrów doradztwa i wsparcia jest nadal bardzo ważna. Zamierzeniem Banku jest zapewnienie pełnej dostępności oddziałów

i dostosowanie ich do potrzeb klientów w oparciu o nowoczesne standardy obsługi. Równie ważny będzie kanał cyfrowy, gdzie planowane jest udoskonalenie procesów zdalnych

i zaoferowanie klientom jeszcze lepszego doświadczenia. Celem Strategii jest zwiększenie liczby oddziałów funkcjonujących w nowoczesnym formacie do łącznie 600 w 2027 roku (spośród obecnych 881).

• Filar 5. Numer 1 jako partner dla polskiego biznesu. Polska gospodarka jest na ostatnim etapie transformacji w kierunku rynku rozwiniętego. Jest to szansa dla polskich firm. Bank będzie coraz silniejszym partnerem polskiego biznesu, dostarczając szeroką ofertę

produktowo-usługową oraz zapewniając relacyjną obsługę klientów. Celem Strategii jest zwiększenie udziału w finansowaniu klientów biznesowych z 16,5% do 18%.

• Filar 6. Numer 1 w finansowaniu transformacji energetycznej. Polska w dużej mierze opiera się na nieodnawialnych źródłach energii. Bank dostrzega konieczność wsparcia transformacji energetycznej kraju i zamierza być liderem w finansowaniu ponad 20% całkowitych nakładów potrzebnych do realizacji tego przedsięwzięcia.

• Filar 7. Numer 1 jako polski Bank w Europie. Grupa Kapitałowa jest obecna w czterech krajach europejskich poza Polską - w Niemczech, Czechach, Słowacji oraz w Ukrainie. Zgodnie

z założeniami Strategii, planowana jest dalsza ekspansja do kolejnych dziewięciu europejskich krajów.

Ponadto, priorytetem strategicznym jest zwiększenie skuteczności i efektywności działania Grupy Kapitałowej, w szczególności przez:

• umocnienie marki PKO Banku Polskiego jako najbardziej rozpoznawalnej i preferowanej marki bankowej;

• nową kulturę organizacyjną wspierającą zaangażowanie pracowników;

• transformację pod kątem zrównoważonego rozwoju;

• skuteczne zarządzanie ryzykiem z wykorzystaniem nowoczesnej technologii;

• nowoczesną technologię (w tym AI) wspierającą biznes;

• efektywne procesy wewnętrzne i operacje.

Opis głównych założeń Strategii wraz z kontekstem, filarami oraz celami biznesowymi

i finansowymi zawiera załącznik do niniejszego raportu.

Zastrzeżenie Prawne

Przedstawione materiały zawierają stwierdzenia dotyczące przyszłości, które opierają się na obecnej wiedzy i przewidywaniach Zarządu Banku i obarczone są szeregiem znanych oraz nieznanych ryzyk, niepewności oraz innych czynników, które mogą spowodować, że faktyczne wyniki, poziom działalności bądź osiągnięcia Banku mogą istotnie odbiegać od przyszłych wyników, poziomu działalności bądź osiągnięć wyrażanych lub sugerowanych w niniejszym materiale.

Przedstawionych informacji nie należy traktować jako elementu jakiegokolwiek zaproszenia lub oferowania sprzedaży jakichkolwiek papierów wartościowych, inwestowania lub obrotu bądź zachęcania do oferty zakupu jakichkolwiek papierów wartościowych lub rekomendacji zawarcia jakiejkolwiek transakcji, w szczególności w odniesieniu do papierów wartościowych Banku.

Bank jednocześnie informuje, że przedstawione cele i założenia Strategii nie stanowią prognozy lub szacunku wyników (w tym finansowych) i odnoszą się jedynie do zamierzonych kierunków działania Banku w latach 2025-2027. O ile taki obowiązek sprawozdawczy nie wynika

z obowiązujących przepisów prawa, Bank nie będzie publikował jakichkolwiek aktualizacji, modyfikacji lub rewizji informacji, danych lub twierdzeń, zawartych w niniejszym raporcie lub załączonym materiale, a także nie będzie publikował informacji o jakiejkolwiek zmianie Strategii lub zamierzeń Banku lub o zaistnieniu faktów bądź zdarzeń, które wpływają na Strategię lub zamierzenia Banku.

Treść przedstawionych materiałów nie stanowi wyraźnego lub dorozumianego oświadczenia, zapewnienia lub gwarancji w jakiejkolwiek mierze ze strony Banku lub jego przedstawicieli. Ponadto Bank ani żaden z jego przedstawicieli nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za jakąkolwiek stratę lub szkodę, która może wynikać z wykorzystania przedstawionych materiałów lub jakichkolwiek informacji w niej zawartych lub w innym zakresie, będącym w związku z niniejszymi materiałami.

Niektóre informacje zawarte w załączonym materiale zostały zaczerpnięte z publicznie dostępnych źródeł, które Bank uważa za wiarygodne, niemniej Bank nie składa żadnych zapewnień co do ich precyzyjności lub kompletności. Informacje zawarte w załączonym materiale powinny być czytane z zastrzeżeniem oraz łącznie ze wszystkimi innymi publicznie dostępnymi informacjami, w tym, tam gdzie znajduje to zastosowanie, ze wszystkimi szerszymi materiałami informacyjnymi publikowanymi przez Bank. Informacje zawarte w załączonym materiale nie podlegały niezależnej weryfikacji, oraz w każdej sytuacji mogą podlegać zmianom lub modyfikacjom.

Załączony materiał zawiera informacje oraz wskaźniki finansowe, które nie były przedmiotem audytu, przeglądu lub innej oceny zewnętrznego audytora.

Więcej na: http://biznes.pap.pl/pl/reports/espi/all,0,0,0,1

kom espi zdz

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 24.10.2024, 09:05
Źródło informacji ESPI
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ