Newsletter

Zdrowie i styl życia

Narzędzia diagnostyczne wspierające pracodawców w promocji zdrowia personelu

17.12.2024, 09:06aktualizacja: 17.12.2024, 09:19

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Instytut Medycyny Pracy (1)
Instytut Medycyny Pracy (1)
Ponad 53% średnich i dużych firm w Polsce deklaruje, że dba o to, by ich kultura organizacyjna znacząco sprzyjała zdrowiu pracowników. Wynika to z deklaracji kadry zarządzającej zdrowiem i dobrostanem w tych firmach, zebranych w ogólnopolskim badaniu Krajowego Centrum Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy Instytutu Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera, zakończonym w listopadzie br. Reprezentatywna próba badawcza liczyła 1032 organizacje i odzwierciedlała ich strukturę branżową, kategorię wielkości zatrudnienia oraz lokalizację w podziale wojewódzkim.

Deklaracje te rozmijają się z kolejnymi. Tylko co czwarta firma przyznaje, że troszczy się o udział pracowników w procesach decyzyjnych, ich dostęp do informacji, otwartą i konstruktywną komunikację, natomiast jedynie co szósta dba o to, by procesy pracy i jej organizacja nie generowała nadmiernego stresu wśród zatrudnionych. Zaledwie co ósma twierdzi, że interesuje się tym, czego pracownicy oczekują od firmy w sprawach dotyczących ich zdrowia, a co dwunasta gromadzi i analizuje dane obrazujące zbiorczy stan zdrowia personelu. Wśród tych ostatnich tylko nieliczne firmy komunikują pracownikom lub prowadzą z nimi dialog na temat zbieranych ustaleń. I choć prawie wszystkie średnie i duże firmy w kraju kierują do pracowników jakieś działania lub rozwiązania sprzyjające ich zdrowiu, idące dalej niż obligacje wynikające z prawa pracy, to tylko co czwarta próbuje oceniać, jak te inicjatywy wpływają na zdrowie, dobrostan i styl życia personelu.

Nie tylko reprezentatywne badania firm, bo i te prowadzone wśród pracowników, a także doświadczenia eksperckie pokazują, że w kulturach organizacyjnych większości zakładów pracy zdrowie personelu nie ma dużego znaczenia (w przywołanym sondażu to duże znaczenie potwierdza tylko 11%). Wśród zarządzających brakuje też odzwierciedlonej w działaniach głębszej refleksji o wpływie społecznego środowiska pracy na zdrowie (bo aspektami fizycznymi zajmują się służby bhp), w tym ocen wdrażanych rozwiązań i benefitów, które dedykowane są zdrowiu personelu.

Aby ułatwić firmom tworzenie takich kultur organizacyjnych, które sprzyjają zdrowiu personelu, a także implementację takich strategii, projektów i działań, które dobrze odpowiadają potrzebom zdrowotnym pracowników specjaliści Krajowego Centrum Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy w Instytucie Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera w Łodzi opracowali i udostępnili do użycia niekomercyjnego 4 kwestionariusze. Są to: kwestionariusz badania subiektywnej oceny stanu zdrowia personelu firmy, Kwestionariusz diagnozy zachowań i postaw personelu wobec zdrowia, Kwestionariusz ewaluacji jakości wdrożenia promocji zdrowia w organizacji oraz Kwestionariusz oceny kultury zdrowia w zakładzie pracy.

Kwestionariusz badania subiektywnej oceny stanu zdrowia personelu to narzędzie do wykorzystania w zakładach pracy, które są zainteresowane poznaniem potrzeb zdrowotnych swoich pracowników oraz przemian tych potrzeb, tworzeniem i realizacją strategii, programów i działań służących ochronie i promocji zdrowia i dobrostanu pracowników zgodnie z dyrektywą EBHP (evidence based health promotion), oceną efektów wdrożonych przedsięwzięć prozdrowotnych, rozwijaniem wśród pracowników zainteresowania sprawami zdrowia i wspieraniem ich zaangażowania w tym obszarze, doskonaleniem wewnętrznej komunikacji dotyczącej zdrowia, jak również budowaniem wizerunku pracodawcy jako troszczącego się o zdrowie personelu. Służy on zebraniu informacji na temat subiektywnego postrzegania około 50 różnych aspektów stanu własnego zdrowia, dobrowolnie udzielanych przez pracowników. Informacje te mogą być wykorzystywane wyłącznie w formie zagregowanych danych - jako wyniku zbiorczej oceny subiektywnego poczucia zdrowia w danej organizacji. Szeroka diagnoza samooceny stanu zdrowia personelu ukazuje te kwestie, które z powodu niekorzystnej oceny stają się deficytem organizacji i w związku z tym wymagają szczególnej uwagi. Pokazuje też potencjały zdrowia, które mogą być wykorzystane w strategiach rozwojowych firmy. Przy cyklicznych pomiarach samooceny zdrowia zestawienie kolejnych ustaleń pozwala na obserwację skuteczności strategii i działań prozdrowotnych wdrożonych w zakładzie pracy (przy kontroli innych, zewnętrznych czynników wpływających na zdrowie personelu), a w konsekwencji na ich optymalizację.

Diagnoza ta, w swojej warstwie koncepcyjnej, odwołuje się do szerokiego pojęcia zdrowia (jako fizycznego, psychicznego i społecznego dobrostanu). Obok uogólnionej oceny stanu zdrowia uwzględnia oceny wielu szczegółowych kwestii, które najczęściej pojawiają się w potocznym pojmowaniu zdrowia, czyli najczęściej utożsamiane są z tym pojęciem (co zostało ustalone w licznych badaniach dotyczących społecznych reprezentacji zdrowia). Nawiązuje też do koncepcji, które akcentują kwestie zdrowia psychicznego, dobrostanu (wellbeing) i jakości życia. Ponadto rozbudowane zostały pytania dotyczące oceny zdrowia w kontekście pracy. Wreszcie, ze względu na wyzwania związane z problemem starzenia się i kurczenia się zasobów pracy, uwzględniono kwestie subiektywnie postrzeganej dynamiki stanu zdrowia w najbliższej przyszłości. Dla pełnej oceny stanu zdrowia personelu ustalenia z samooceny warto uzupełnić o dane zebrane metodami obiektywizującymi (jak np. raporty medyczne, wskaźniki absencji, korzystania z oferty usług prozdrowotnych, pomiary w obszarze e-zdrowia, analizy danych demograficznych).

Kolejny kwestionariusz, będący w istocie uzupełnieniem poprzedniego, przeznaczony jest do diagnozy zachowań i postaw personelu wobec zdrowia. Umożliwia zebranie deklaratywnych informacji dających obraz związanego ze zdrowiem stylu życia pracowników - ich nawyków, działań, praktyk i przekonań kluczowych z punktu widzenia wpływu na stan zdrowia. Z uwagi, że wielu pracowników traktuje kwestie swojego zdrowia bardzo osobiście i nie zawsze chce dzielić się informacjami na ten temat z pracodawcą, szczególnie ważne jest, aby rygorystycznie respektować zasady pełnej dobrowolności przekazywania tych informacji (odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu) oraz poufności danych. Także tutaj pracodawca może korzystać z informacji zebranych na podstawie tego kwestionariusza wyłącznie w formie zagregowanej.

Kwestionariusz do ewaluacji jakości wdrożenia promocji zdrowia w organizacji to uwspółcześniona wersja narzędzia opracowanego już ponad dwie dekady temu. Jest on przeznaczony głównie dla osób, które animują programy promocji zdrowia w pracy - by mogły ocenić (indywidualnie lub zespołowo), na ile ich wdrożenia uwzględniają rekomendacje od lat gromadzone przez ekspertów w tym obszarze, a tym samym sprzyjają osiągnięciu oczekiwanych efektów zdrowotnych i biznesowych. Badania pokazują, że programy promocji zdrowia w zakładach pracy mogą przynosić istotny zwrot z inwestycji wtedy, gdy cechują się one wysoką jakością. Jakość tę można weryfikować z pomocą kwestionariusza i doskonalić w 6 obszarach: 1) znaczenie promocji zdrowia personelu w strategicznej polityce firmy, 2) przygotowanie wewnętrznych struktur organizacyjnych dedykowanych promocji zdrowia, 3) procesy planowania promocji zdrowia 4) ustanawianie celów w kontekście zróżnicowanych potrzeb zdrowotnych, 5) implementacja promocji zdrowia oraz 6) ewaluacja przebiegu, skutków i efektów programu. Każdy z tych obszarów opisano przez 3 szczegółowe kryteria, możliwe do prostej, trzystopniowej oceny.

Ostatni kwestionariusz służy ocenie kultury organizacyjnej, która jest jednym z kluczowych czynników warunkujących efekty i trwałość wdrożenia programów prozdrowotnych w zakładach pracy. Kultura zdrowia w organizacji to szeroko pojęte środowisko pracy, w którym ceni się zdrowie personelu, tworzy korzystne dla niego warunki oraz stymuluje, umożliwia, ułatwia i wspiera sprzyjające mu praktyki, co przejawia się zwłaszcza w wartościach i politykach organizacyjnych, zasobach materialnych i udostępnianych świadczeniach, sposobach zorganizowania procesów pracy, strukturach i rolach instytucjonalnych, praktykach zarządczych i komunikacyjnych, utrwalonych normach oraz obyczajach, postawach i przekonaniach, relacjach międzyludzkich. Kwestionariusz oceny kultury zdrowia w zakładzie pracy to narzędzie do samooceny organizacji, wspierające procesy jej rozwoju i doskonalenia w obszarze troski o zdrowie personelu. Wskazuje na te aspekty kultury organizacyjnej, które mają znaczący wpływ na zdrowie i zachowania prozdrowotne personelu, skłania do refleksji na temat ich stanu oraz pomaga analizować przemiany zachodzące w tych obszarach.

Wszystkie te kwestionariusze, opatrzone rekomendacjami dotyczącymi metodyki ich zastosowania, można bezpłatnie pobrać ze strony https://pracanazdrowie.pl/narzedzia-i-kalkulatory/. Opracowane zostały w ramach zadania realizowanego ze środków Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021-2025, finansowanego przez Ministra Zdrowia.

Eksperci Instytutu Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera oferują również bezpłatne konsultacje wspierające zdrowie i aktywność zawodową pracowników. Zapraszamy do kontaktu osoby, które chciałyby przedyskutować z autorami narzędzi metodykę ich realizacji w firmie, interpretację wyników oraz wnioski płynące z wykonanych analiz dla dalszej praktyki wellbeingowej. Podpowiadamy również, jak przygotowywać, wdrażać, komunikować i oceniać działania promujące zdrowie załogi. Aby zapisać się na konsultacje, wystarczy wypełnić formularz dostępny w zakładce Centrum Konsultacyjne na stronie: https://pracanazdrowie.pl/konsultacje/ lub wysłać e-mail na adres: pracanazdrowie@imp.lodz.pl.

Instytut Medycyny Pracy (2)

Źródło informacji: Instytut Medycyny Pracy

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 17.12.2024, 09:06
Źródło informacji Instytut Medycyny Pracy
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ