Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Intuitive Machines przeszła do historii jako pierwsza prywatna firma, która z sukcesem dokonała lądowania na Księżycu w 2024 roku. Dziś wspiera misje księżycowe i rozwija gospodarkę księżycową jako komercyjny dostawca usług kosmicznych, a także istotny kontrahent NASA.
- Eksploracja Księżyca to jeden z głównych priorytetów sektora kosmicznego ze względów strategicznych i geopolitycznych, a USA i Chiny planują powrót człowieka na Księżyc do 2030 roku. Wartość inwestycji w misje księżycowe wzrośnie z 11 mld USD w 2023 roku do blisko 17 mld USD rocznie w 2032 roku – według raportu Euroconsult „Prospects for Space Exploration”.
- Scanway S.A. wychodzi poza domenę obserwacji Ziemi (Earth Observation). Spółka chce brać udział w rosnącej liczbie misji księżycowych w najbliższej dekadzie i stać się ważną częścią tego perspektywicznego rynku i jego łańcucha wartości.
„Plan ustanowienia na Księżycu trwałej obecności człowieka napędza globalne inwestycje w misje załogowe, obserwacyjne oraz robotyczne, które zbudują infrastrukturę orbitalną i transportową. Scanway dokonuje historycznego wydarzenia dla polskiego sektora kosmicznego – w przyszłym roku teleskop opracowany i dostarczony przez nasz zespół poleci na Księżyc w amerykańskim prywatnym satelicie – komentuje Jędrzej Kowalewski, prezes zarządu Scanway S.A. „Chcemy być jednym z kluczowych partnerów w rosnącej liczbie misji księżycowych w najbliższej dekadzie i stać się ważnym ogniwem tego perspektywicznego rynku i jego łańcucha wartości” – dodaje Jędrzej Kowalewski.
Polsko–amerykańska eksploracja Księżyca
Otrzymane 19 grudnia 2024 roku zamówienie jest elementem inicjatywy Lunar Data Network (LDN) Intuitive Machines, wspierającej budowę kompleksowej infrastruktury księżycowej dla przyszłych misji na Księżyc i w dalszą eksplorację kosmosu. Teleskop dostarczony przez Scanway posłuży do mapowania Księżyca, w tym wykrywania minerałów na jego powierzchni z wykorzystaniem technologii optycznych (ładunek optyczny Scanway będzie elementem pierwszego satelity wysyłanego w ramach Lunar Data Network).
Intuitive Machines to wiodąca amerykańska firma zajmująca się eksploracją kosmosu i budową infrastruktury księżycowej. Specjalizuje się w tworzeniu zaawansowanych lądowników księżycowych, systemów komunikacji cislunarnej oraz rozwoju usług nawigacyjnych dla misji kosmicznych. W lutym 2024 roku zapisała się w historii jako pierwsza prywatna organizacja, która wylądowała na Księżycu. Intuitive Machines rozwija infrastrukturę, która otwiera nowe możliwości dla eksploracji Księżyca, kosmosu i przyszłych misji międzyplanetarnych.
Amerykański podmiot odgrywa kluczową rolę w programie NASA Commercial Lunar Payload Services (CLPS), mając na swoim koncie trzy kontrakty na dostarczanie ładunków na powierzchnię Księżyca: IM-1 (zrealizowany), IM-2 (2025) i IM-3 (2026). We wrześniu 2024 roku firma podpisała z NASA kontrakt o wartości do 4,82 mld USD na świadczenie usług komunikacyjnych i nawigacyjnych dla misji w regionie bliskiego kosmosu, obejmującym obszar od powierzchni Ziemi po przestrzeń poza Księżycem. Spółka jest notowana na NASDAQ, jej kapitalizacja wynosi ok. 1,9 mld USD (na dzień 19.12.2024), a kurs akcji wzrósł od początku 2024 roku o ok. +400%.
Scanway S.A. od kilku lat aktywnie wspiera rozwój ekonomii kosmicznej. Rozwiązania optyczne Spółki znalazły się w najważniejszych europejskich i polskich misjach kosmicznych 2024 roku. Firma realizuje jedne z największych w Polsce kontrakty na urządzenia kosmiczne (w tym dla klientów komercyjnych) i jest konsorcjantem w kluczowych projektach kosmicznych w Polsce (m.in. EagleEye i PIAST).
Źródło informacji: Scanway
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 20.12.2024, 09:44 |
Źródło informacji | Scanway |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |