Newsletter

Nawet 380 mld zł na inwestycje w gaz, OZE i SMR-y: oto strategia Grupy ORLEN do 2035 roku

10.01.2025, 14:40aktualizacja: 13.01.2025, 11:29

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fot. PAP/M. Kmieciński (1)
Fot. PAP/M. Kmieciński (1)
Bezpieczeństwo energetyczne i realizacja celów klimatycznych, ale również wierność wartościom, takim jak rzetelność, odpowiedzialność, wiarygodność oraz uczciwość - takie priorytety na kolejną dekadę nakreślił prezes zarządu ORLEN podczas prezentacji nowej strategii największej firmy w Polsce i całej Europie Środkowej.

Strategia Grupy ORLEN do 2035 roku przewiduje przede wszystkim realizację gigantycznych, gdyż sięgających od 350 do 380 mld zł, inwestycji m.in. w zwiększenie wydobycia gazu, budowę czterech morskich farm wiatrowych, wielkoskalowych magazynów energii i co najmniej dwóch małych elektrowni jądrowych (SMR). 

„Naszym podstawowym celem jest zapewnienie polskim obywatelom i przedsiębiorstwom bezpieczeństwa. Dziś nie chodzi przede wszystkim o podnoszenie wartości firmy czy zysk akcjonariuszy, ale poczucie współodpowiedzialności za przyszłość kraju i regionu, za którego granicą toczy się wojna. To bezpieczeństwo zostanie wzmocnione właśnie dzięki największemu programowi inwestycyjnemu i modernizacyjnemu w historii polskiej energetyki” - powiedział Ireneusz Fąfara, prezes zarządu i dyrektor generalny ORLEN.

W strategii zatytułowanej „Energia jutra zaczyna się dziś” ORLEN zobowiązał się osiągnąć w ciągu 10 lat m.in. wzrost mocy zainstalowanej w OZE z obecnych 1,3 GW do 12,8 GW, budowę wielkoskalowych magazynów energii o pojemności 1,4 GW czy dostarczenie do 27 mld m sześć. gazu (głównie z Norwegii i Ameryki Północnej).

„Dostrzegamy rosnące zapotrzebowania i popyt właśnie na gaz jako paliwo przejściowe. Oczywiście, jest ono emisyjne, jednak dużo mniej od wydobycia i zużywania węgla. Dlatego ten typ inwestycji traktujemy jako gwarancję utrzymania dynamicznego rozwoju i przeprowadzenia skutecznej dekarbonizacji całej Europy Środkowej” - przekonywał prezes zarządu ORLEN.  

ORLEN planuje również poszerzyć grono aktywnych uczestników swego programu lojalnościowego VITAY do 10 milionów, wzrost udziału w krajowym rynku energii elektrycznej dla samochodów elektrycznych do poziomu 33 proc., a także rozbudowę krajowej sieci punktów ultraszybkiego ładowania prądem stałym o 5,8 tys. instalacji. 

Prezes zarządu ORLEN zilustrował nową strategię jako cztery filary, opierające się na fundamencie ładu korporacyjnego (budującego spójną, zintegrowaną, cyfrową organizację) oraz dekarbonizacji aktywów i transformacji energetycznej. 

„Są nimi kolejno: maksymalizacja wartości Grupy, realizacja przemyślanych inwestycji, osiąganie stabilnych zwrotów oraz odpowiedzialne zarządzanie kapitałem” - podkreślał Ireneusz Fąfara.

Prezes największej firmy w Polsce i naszym regionie Europy dodał również, że z jego perspektywy kluczowym aspektem jest kierowanie się jasnymi wartościami: rzetelnością, odpowiedzialnością, wiarygodnością oraz uczciwością.

„Tego oczekują od nas Polacy: abyśmy zarówno poprzez codzienną pracę, jak i realizację tych ambitnych inwestycji, wzmacniali zaufanie do naszej marki, a im samym gwarantowali poczucie bezpieczeństwa. Zarówno, jeśli chodzi o aspekt energetyczny i finansowy, jak i kwestie klimatyczne” - konkludował prezes zarządu ORLEN.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 10.01.2025, 14:40
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ