Newsletter

Zdrowie i styl życia

Rzecznik Praw Pacjenta: dobre praktyki wzmacniają bezpieczeństwo pacjentów

21.01.2025, 10:07aktualizacja: 21.01.2025, 10:29

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Wdrażanie dobrych praktyk w przychodniach i szpitalach usprawnia funkcjonowanie tych placówek i wzmacnia poczucie bezpieczeństwa u pacjentów oraz komfort pracy medyków - uważa Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta, i zachęca placówki medyczne do tworzenia i wdrażania kolejnych tego typu rozwiązań.

Jak wyjaśnił Rzecznik Praw Pacjenta „dobre praktyki” to nic innego jak wytyczne i inspirujące propozycje oraz przykłady praktyk, które realnie usprawniają funkcjonowanie placówki medycznej, podnosząc poziom satysfakcji wśród pacjentów.

„Ważnym aspektem dobrych praktyk jest podnoszenie bezpieczeństwa pacjentów, jak również komfort pracy medyków” - podkreślił minister Chmielowiec.

Dodał, że w biurze Rzecznika Praw Pacjenta powstał zespół ds. zdarzeń niepożądanych, który obok klasyfikacji i analizy tych zdarzeń, zajmuje się również opracowaniem dobrych praktyk, które mają zapobiec wszelkim niepożądanym zdarzeniom i zjawiskom podczas udzielania świadczeń medycznych.

„Systematyczna praca nad poprawianiem jakości leczenia i wprowadzaniem najwyższych standardów to ważne wyzwania dla placówek medycznych, które chcemy wspierać poprzez szerokie prezentowanie i propagowanie dobrych praktyk. To także praca na rzecz bezpieczeństwa pacjentów, które jest kluczowym celem zapisanym w >>Strategii wieloletniej Rzecznika Praw Pacjenta na lata 2024-2027<<” - podkreślił Rzecznik.

Zwrócił uwagę, że zdrowie i życie pacjentów powinno być wartością nadrzędną w tworzeniu i wdrażaniu dobrych praktyk przez podmioty medyczne.

„Dlatego, dzięki wypracowanym standardom i procedurom, możemy minimalizować wszystkie sytuacje, które są zagrożeniem dla pacjentów, ale równocześnie będące też zagrożeniem dla personelu medycznego i placówek. Bowiem konsekwencje naruszeń praw pacjenta czy zdarzeń niepożądanych dotykają zawsze obie strony” - zauważył minister Chmielowiec.

Wskazał, że poza wytycznymi, które powstają dzięki współpracy ekspertów, przedstawicieli podmiotów medycznych i Rzecznika Praw Pacjenta, będą też publikowane dobre praktyki tworzone przez podmioty medyczne, które zechcą podzielić z innymi swoimi doświadczeniami.

Jak dodał, w tym celu na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta powstała zakładka, z opisami różnych rozwiązań służących np. zwiększeniu efektywności zarządzania placówkami medycznymi.

RPP zwrócił uwagę, że wśród różnych przykładów znaleźć można rozwiązania w obszarze zarządzania kolejką pacjentów, zaproponowane przez Urszulę Szybowicz, przedstawicielkę Polskiej Federacji Szpitali oraz szefową Fundacji „Nie Widać Po Mnie".

„Jeśli chodzi o dobre praktyki w zarządzaniu kolejką, to nie są one jakieś nadzwyczajne ani wielce odkrywcze. Pacjenci po prostu potrzebują informacji, a to na nią mamy w przychodniach i szpitalach najmniej czasu” - wskazała Urszula Szybowicz.

„Dlatego zaproponowałam, aby do umówionych na wizyty pacjentów wysyłać wiadomości sms z przypomnieniem o terminie wizyty. Jeśli np. pacjent jest starszy i nie obsługuje smsów, zaproponowałam krótką rozmowę telefoniczną lub wysłanie wiadomości listownie z terminem wizyty i krótką informacją, jak do tej wizyty powinien się przygotować” - wymieniła ekspertka.

Jak dodała, wdrożenie tych rozwiązań znacząco zmniejszyło liczbę telefonów na oddział od zdezorientowanych pacjentów. „Poza tym spadła liczba odwołanych wizyt i zabiegów, zaś pacjenci byli lepiej przygotowani do wizyt, co również zmniejszyło u nich poziom stresu” - powiedziała Szybowicz.

Rzecznik Praw Pacjenta zwrócił uwagę, że efektywne odwoływanie wizyt to kluczowe aspekty organizacji pracy placówek medycznych, ale przede wszystkim są to działania zwiększające efektywność pracy lekarzy i zadowolenie pacjentów.

„Ta i każda z przedstawionych na stronie praktyk są dowodem na to, że nawet niewielkie zmiany mogą mieć ogromny wpływ na codzienne funkcjonowanie placówek i zadowolenie osób korzystających z ich usług” - wskazał.

Minister Chmielowiec zachęca do zapoznania się z opisami dobrych praktyk na stronie internetowej rpp.org.pl i wdrażania podobnych rozwiązań w swoich organizacjach.

„Wierzę, że dobre pomysły zasługują na szerokie rozpowszechnienie, a dzielenie się wiedzą i doświadczeniem pozwoli nam zbudować lepszy system ochrony zdrowia w Polsce” - podkreślił Rzecznik Praw Pacjenta.

Rzecznik Praw Pacjenta zachęca podmioty medyczne do tego, aby zgłaszały swoje dobre praktyki. Wszystkie zweryfikowane działania będą, za zgodą podmiotów medycznych, promowane i publikowane na stronie internetowej Rzecznika.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 21.01.2025, 10:07
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii