Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Większa część polskich firm rozumie znaczenie danych i sztucznej inteligencji (AI), ale wciąż mają trudności z ich efektywnym wykorzystaniem. Z najnowszego badania przeprowadzonego przez Algolytics we współpracy z SW Research oraz kluczowymi partnerami BitPeak, LeaseLink, RIFFSEC, Comperia, NovaLend, Kliniki.pl pod nazwą „Ocena dojrzałości polskich firm w obszarze analizy danych i AI” wynika, że polskie firmy wciąż nie są gotowe na efektywne wdrażanie technologii i innowacji.
Tylko 33,6% organizacji podejmuje decyzje oparte na danych, a zaledwie 27,5% posiada odpowiednie kompetencje, by w pełni wykorzystać ich potencjał. Mimo rosnącej świadomości znaczenia analizy danych i sztucznej inteligencji brakuje jasnych strategii oraz kompetencji niezbędnych do skutecznego ich wykorzystania.
Polskie firmy niegotowe na transformację technologiczną przez brak odpowiednich kompetencji
Aż 2/3 wśród badanych pracowników nie jest pewnych, czy ich organizacja lub kadra zarządzająca oczekuje od nich wdrażania nowych technologii usprawniających działanie firmy. Brak jednoznacznych oczekiwań i strategii sprawia, że innowacyjne rozwiązania pozostają niewykorzystane, a rozwój organizacji spowalnia.
Z kolei 3/4 ankietowanych pracowników nie potrafi jednoznacznie określić, czy ich organizacja lub kadra menedżerska posiada odpowiednie kompetencje w obszarze danych, analityki i AI. Oznacza to, że nawet jeśli firmy dostrzegają wartość technologii, to nie mają wystarczających zasobów, aby je efektywnie wdrażać i wykorzystywać.
Skutki braku kompetencji i strategii
Brak kompetencji i spójnej strategii w zakresie analizy danych oraz sztucznej inteligencji skutkuje ograniczonym wykorzystaniem nowoczesnych technologii w biznesie. Mniej niż połowa ankietowanych (48,7%) uważa, że inwestowanie w dane i rozwój kompetencji analitycznych są kluczowe dla ich organizacji.
Co więcej, tylko 33,6% badanych deklaruje, że ich organizacje faktycznie podejmują decyzje oparte na danych, a 37,8% respondentów wskazuje, że w ich firmach oczekuje się podejmowania decyzji na podstawie analizy danych. Wciąż istniejące luki w realizacji potwierdza fakt, że jedynie 44,4% ankietowanych dostrzega wśród kadry zarządzającej realną potrzebę wykorzystania danych w procesach decyzyjnych.
Strategia w zakresie danych i AI nie jest jeszcze powszechna - 41,8% firm deklaruje posiadanie jasnego planu rozwoju w obszarze analityki danych, a 40,3% posiada strategię rozwoju w obszarze sztucznej inteligencji.
Dojrzałość analityczna polskich firm oraz obawy związane z AI - fakty i wyzwania
Mimo że temat regulacji prawnych i bezpieczeństwa danych często pojawia się w kontekście AI, badanie pokazuje, że kluczowym problemem jest brak kompetencji, a nie same obawy technologiczne.
- Prawie 1/3 respondentów obawia się korzystania z AI i danych na większą skalę z powodu regulacji prawnych, prywatności i bezpieczeństwa.
- 32,5% respondentów martwi się, że AI może prowadzić do redukcji etatów i zwolnień.
- 28,6% ankietowanych obawia się, że większe wykorzystanie danych może ujawnić ich brak kompetencji, co mogłoby skutkować utratą pracy.
- Prawie 1/3 firm nie wykorzystuje AI i danych w bieżącej działalności właśnie z powodu niedostatecznych kompetencji.
„Strategia danych musi wypływać z DNA organizacji, z podejścia kluczowych osób kierujących firmą. Zarządy, które nie będą inwestować w ten obszar, nie będą w stanie wyciągać wniosków wynikających z danych - mówi Marcin Ledworowski, AI Lead oraz Senior Advisor (Financial Sector) w Accenture w Polsce. - Patrząc na wyniki badań niniejszego raportu, będziemy czekać na efekty 3 do 4 lat! A już teraz trzeba zacząć budować kompetencje i traktować strategię danych jako przewagę konkurencyjną. W dużych firmach jest dużo lepsze podejście, ale i większy potencjał inwestycyjny”.
Co dalej - czyli inwestycje i działania poprawiające dojrzałość analityczną
„Wyniki naszego badania potwierdzają, że polskie firmy mają świadomość znaczenia danych i sztucznej inteligencji, ale brakuje im kompetencji i spójnej strategii, co ogranicza ich wykorzystanie. Kluczowym wyzwaniem jest rozwój kultury organizacyjnej opartej na danych oraz inwestycja w narzędzia analityczne i edukację pracowników” - komentuje Piotr Biegun, członek zarządu oraz Chief Operating Officer w Algolytics Technologies.
Pełne wyniki badania i szczegółowe rekomendacje dla firm są dostępne w raporcie „Ocena dojrzałości polskich firm w obszarze analizy danych i AI”.
O Algolytics
Algolytics dostarcza kompleksową Data Science Platform, która umożliwia szybką i skuteczną automatyzację procesów i decyzji z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i machine learning w obszarze oceny ryzyka kredytowego, zapobiegania nadużyciom, jakości danych, prognozowania sprzedaży, rekomendacji produktowych, kampanii marketingowych, replenishmentu oraz kampanii reklamowych. Firmy z branż takich jak finanse, telco, ecommerce czy logistyka osiągają wymierne korzyści biznesowe w postaci zwiększenia sprzedaży, ograniczenia kosztów czy zwiększenia efektywności operacyjnej.
KONTAKT:
Inez Wenta
Marketing Manager
Algolytics Technologies
e-mail: inez.wenta@algolytics.com
tel. +48 691 303 305
Źródło informacji: Algolytics Technologies
UWAGA: Za materiał opublikowany przez redakcję PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 01.04.2025, 10:22 |
Źródło informacji | Algolytics Technologies |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Zbliża się największa klimatyczna konferencja w Polsce
Ponad 2000 uczestników zgromadzi tegoroczny Międzynarodowy Szczyt Klimatyczny TOGETAIR. Już 14 kwietnia organizatorzy zapraszają uczestników do Varso Place & CIC Warsaw, nowoczesnej i ekologicznej przestrzeni, która doskonale wpisuje się w tematykę wydarzenia. Konferencja po raz szósty stanie się ważnym miejscem debat o klimacie i ochronie środowiska.- 02.04.2025, 15:54
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: Biuro Prasowe Szczytu Klimatycznego TOGETAIR
-
Financial Year 2024: Weleda Achieves Record Turnover and Significantly Improves Profitability
- 02.04.2025, 11:30
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: APA-OTS
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ