Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Na podstawie konsultacji ze światem nauki oraz z zespołami badawczymi, przeprowadzonej ewaluacji programu zostały zmodyfikowane założenia Wspólnego Przedsięwzięcia NEON. Zmiany wprowadzone w regulaminie III konkursu wychodzą naprzeciw oczekiwaniom wyrażanym przez aplikujących w poprzednich edycjach.
ORLEN i NCBR dzięki konkursowi NEON III zamierzają znaleźć partnerów wśród przedsiębiorstw, instytucji naukowych i technologicznych. Podmioty te wesprą m.in. rozwój nowych lub udoskonalonych systemów i technologii z obszarów będących w spektrum zainteresowania ORLEN, zgodnie z nową Strategią 2035.
„W ramach programu NEON będziemy poszukiwać nowatorskich technologii dla transformacji Grupy ORLEN, zaadresowanych w strategii do 2035 roku. Liczymy na mobilizację świata nauki i napływ odkrywczych rozwiązań. Chcemy pomóc w przyspieszeniu rozwoju i komercjalizacji najlepszych rozwiązań, którym niełatwo wyjść z fazy badań laboratoryjnych. Format Wspólnego Przedsięwzięcia pozwoli nam zrealizować te plany z udziałem wiarygodnego i doświadczonego partnera, jakim jest NCBR” - powiedział Konrad Jar, dyrektor wykonawczy ds. Strategii i Innowacji ORLEN.
„Polska w najbliższych latach ma do zrealizowania ambitne cele w zakresie dekarbonizacji, które są zgodne z unijnymi planami i zobowiązaniami. Kolejna edycja konkursu NEON jest szansą dla jednostek naukowych, przedsiębiorstw, jak również ich konsorcjów, aby mogli wdrożyć swoje innowacyjne rozwiązania, które przyczynią się do neutralności emisyjnej oraz poprawy bezpieczeństwa. Liczymy na to, że efekty projektów wesprą również cyfryzację istotnych procesów w przemyśle rafineryjno-petrochemicznym” - powiedział prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
„Jestem też przekonany, że przeprowadzona ewaluacja programu wychodzi naprzeciw potrzebom biznesu i nauki. Chcemy, żeby innowatorzy mogli realizować projekty badawczo-rozwojowe w najbardziej sprzyjających warunkach” - dodał dyrektor NCBR.
Założenia tematyczne: dekarbonizacja, cyfryzacja, GOZ
Konkurs obejmuje 11 zagadnień badawczych. Założenia tematyczne konkursu skupiają się na technologiach związanych z trzema głównymi obszarami:
- eliminacją z obiegu dwutlenku węgla i jego zagospodarowaniem, wytwarzaniem paliw zrównoważonych i syntetycznych, otrzymywaniem wodoru nisko- i zeroemisyjnego - obszar dekarbonizacja,
- wzmacnianiem efektywności energetycznej i cyfrowym zarządzaniu funkcjonowaniem farm wiatrowych - obszar cyfryzacja,
- oczyszczaniem wód poprocesowych - obszar gospodarka obiegu zamkniętego (GOZ).
Przyjazne zasady i terminy
Najważniejsze zmiany formalne, wprowadzone do założeń NEON III w stosunku do poprzednich konkursów, obejmują:
- szeroki zakres tematyczny,
- wdrożenie rezultatu projektu przez wykonawcę nie jest obowiązkowe, za wdrożenie odpowiada ORLEN,
- ORLEN zapłaci za prawa intelektualne wnoszone do projektu (jeśli okaże się to niezbędne do dalszego rozwijania rezultatu końcowego projektu zrealizowanego w ramach programu).
Nabór w III konkursie NEON rozpocznie się 25 kwietnia br. i potrwa do 30 czerwca br., do godz. 16:00. Wnioskodawcy mogą składać wnioski wyłącznie za pośrednictwem systemu informatycznego LSI.
Spotkanie informacyjne już 15 kwietnia
ORLEN i NCBR zapewnią potencjalnym wnioskodawcom dostęp do informacji i konsultacji z ekspertami w ramach dni informacyjnych. Podczas spotkań zainteresowani będą mogli rozwiać swoje ewentualne wątpliwości w zakresie szczegółowych wymagań regulaminowych, czy też metodyki wypełniania wniosków. Spotkania odbywać się będą również w ramach dialogu technicznego i dotyczyć będą poszczególnych zagadnień tematycznych konkursu.
Pierwsze spotkanie informacyjne na temat konkursu NEON III, organizowane w formule on-line, odbędzie się 15 kwietnia 2025 roku, w godz. 10:00 - 13:00. Zapisy na spotkanie NCBR przyjmuje do 11 kwietnia 2025 roku, do godz. 15:00.
Dokumentacja konkursowa, agenda spotkania informacyjnego oraz formularz zgłoszeniowy znajdują na stronie NCBR: gov.pl/ncbr
Źródło informacji: NCBR
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 09.04.2025, 10:41 |
Źródło informacji | NCBR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Eksperci: inwestowanie w zdrowie pracowników przynosi pracodawcom korzyści ekonomiczne PAP
Współczesny rynek pracy stawia przed pracodawcami nowe wyzwania: stres, wypalenie zawodowe i choroby cywilizacyjne wpływają na efektywność i zaangażowanie pracowników. O tym, jak firmy mogą wspierać zdrowie fizyczne i psychiczne swoich zespołów, dyskutowali uczestnicy konferencji #ESG & #Sustainability FORUM „Go to the future”, zorganizowanej przez Polskie Stowarzyszenie ESG.- 11.04.2025, 15:50
- Kategoria: Polityka i społeczeństwo
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Zielony ład trafił do krwioobiegu przedsiębiorców PAP
Wiedza i świadomość na temat niezbędnej transformacji gospodarki trafiła już do kadry menadżerskiej większości firm - to jeden z wniosków panelu dyskusyjnego „Co dalej z zielonym ładem? W jakim kierunku zmierza Europa?”, który odbył się podczas kongresu #ESG & #Sustainability FORUM „Go to the future”, zorganizowanego przez Polskie Stowarzyszenie ESG.- 11.04.2025, 14:48
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Wyniki kontroli IJHARS dotyczące jakości jaj PAP
Kontrole Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) wykazały, że 27 proc. sprzedawanych w sklepach jaj jest oznakowane niezgodnie z przepisami. W związku z tym Inspekcja opracowała adresowany do konsumentów przewodnik „Jaja - co warto wiedzieć przed ich zakupem?”. Można się z niego dowiedzieć m.in. jak odróżnić jaja z chowu ekologicznego od tych z wolnego wybiegu i jak sprawdzić, czy pochodzą one z Polski.- 11.04.2025, 13:36
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ