Newsletter

PKP Intercity planuje uruchomienie kilkunastu nowych tras przez małe i średnie miasta

18.09.2025, 16:17aktualizacja: 18.09.2025, 16:27

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fot. PAP/M. Kmieciński (1)
Fot. PAP/M. Kmieciński (1)
PKP Intercity dotrze do małych i średnich miast. Realizacja połączeń będzie możliwa dzięki nowemu taborowi - hybrydowym zespołom trakcyjnym, lokomotywom hybrydowym i klasycznym składom spalinowym. Przewoźnik szacuje, że dzięki temu zwiększy się dostępność do pociągów dalekobieżnych dla 3,5 mln Polaków.

PKP Intercity w grudniu 2025 r. planuje uruchomienie pierwszej z kilkunastu nowych tras, przebiegających przez małe i średnie miasta. Połączenia będzie obsługiwał nowy tabor - 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych i 22 składy spalinowe.

„Kolej dalekobieżna w Polsce to nie tylko linie magistralne, to nie tylko wielkie aglomeracje, ale również linie lokalne, często linie niezelektryfikowane, do średnich i mniejszych miejscowości, które mają bardzo słabą komunikację z największymi miastami. Chcemy to zmienić” - zapowiedział Janusz Malinowski, prezes zarządu PKP Intercity. „Nie chcemy konkurować z przewoźnikami regionalnymi, a skomunikować regiony z aglomeracjami” - dodał.

PKP Intercity ogłosiło przetarg na wypożyczenie 22 spalinowych składów, które pozwolą uruchomić pierwsze połączenie jeszcze w tym roku. Będzie to trasa Gorzów Wielkopolski - Poznań. Kolejnym, w 2026 roku, będzie połączenie z Łomży przez Ostrołękę do Warszawy. Pozostałe połączenia będą systematycznie uruchamiane wraz z odbiorami 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych, na które w 2024 roku PKP Intercity podpisało umowę z nowosądecką firmą Newag. Pierwszy nowy pojazd trafi do przewoźnika na początku 2027 roku, a wszystkie zostaną przekazane przez producenta do końca drugiego kwartału 2029 roku.

„PKP Intercity inwestuje w tabor i w komunikację z pasażerami, którzy chcą jeździć tam, gdzie kolej dalekobieżna nie jeździła. Hybrydowy tabor umożliwi podróże do mniejszych miejscowości” - informował Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

Do Czaplinka i Złocieńca pociągi dalekobieżne powrócą po 40 latach, do Łomży, Chorzeli czy Wielbarka - po 30 latach, a do Człuchowa oraz Czarnego - po 20 latach. Około 440 tys. Polaków ponownie będzie miało dostęp do pociągów dalekobieżnych. 

Według prezesa PKP Intercity hybrydowe i spalinowe zespoły trakcyjne pozwolą także na rozbudowanie oferty przewozowej w miejscowościach, w których mieszkańcy obecnie mają tylko jedno połączenie dalekobieżne, np. Świdnica, Chojnice, Czersk, Krasnystaw oraz na liniach niezelektryfikowanych, np. do Jasła, Zagórza, Kostrzyna, Gorzowa Wielkopolskiego. 

W każdym nowym hybrydowym zespole trakcyjnym będzie 177 miejsc siedzących (156 w drugiej klasie i 21 w pierwszej). Składy wyposażone będą m.in. w klimatyzację, ergonomiczne fotele, gniazdka elektryczne przy siedzeniach, czy indywidualne oświetlenie. Konstrukcja i design są odpowiedzią na potrzeby różnych grup pasażerów. Dla osób o ograniczonej mobilności ruchowej i poruszających się na wózkach przewidziana została specjalna strefa, zapewniająca więcej przestrzeni i pozwalająca na wygodną podróż. Część dla rodzin z dziećmi wyposażona będzie w stoliki ze stałą planszą do gry oraz schowkiem na kostkę. Wychodząc naprzeciw potrzebom rowerzystów, uwzględniono miejsca stojące na rowery, np. elektryczne. W pojazdach przewidziane są automaty vendingowe, a także przedział drużyny konduktorskiej. Bezpieczeństwo podróżowania zapewni Europejski System Sterowania Pociągiem ETCS.

Składy trakcyjne z Newagu to nie jedyne hybrydowe pojazdy. W budowie w fabryce PESA jest też 16 lokomotyw hybrydowych (elektryczno-spalinowe). Będą one obsługiwały kolejny etap zwiększania liczby połączeń do małych i średnich miast, takich jak: Suwałki, Augustów, Gorzów Wielkopolski, Zielona Góra, Głogów, Leszno. 

Dzięki inwestycjom narodowego przewoźnika wartym 16,5 mld i ulokowanym wyłącznie w polskim przemyśle, PKP Intercity osiąga rekordowe wyniki przewozów.

„PKP Intercity chce w tym roku osiągnąć liczbę 88 mln pasażerów. Tyle zakładali moi poprzednicy na rok 2030. A w roku 2030 chcemy przekroczyć 100 milionów przewiezionych pasażerów, tylko przez narodowego przewoźnika” - zapowiedział minister Dariusz Klimczak.

Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury informował, że w planach jest rozwój krajowej sieci kolejowej. „Chcemy tworzyć spójną sieć kolejową, obsługiwaną przez narodowego przewoźnika i innych, regionalnych. Głównym celem jest komfort pasażerów i przekonanie ich, że kolej to alternatywa dla transportu samochodowego” - podsumował wiceminister infrastruktury.

Nowe trasy PKP Intercity przez małe i średnie miasta

  • Warszawa - Łomża (m.in. przez Wyszków, Ostrołękę, Śniadowo); 
  • Białystok - Gdynia (m.in. przez Olsztyn, Szczytno, Chorzele, Ostrołękę, Śniadowo, Łapy);
  • Kraków - Gdynia (m.in. przez Katowice, Tarnowskie Góry, Kłobuck, Działoszyn, Łódź, Gostynin, Płock, Rypin, Grudziądz, Sztum);
  • Warszawa - Białystok (m.in. przez Siemiatycze, Hajnówkę, Bielsk Podlaski);
  • Kraków - Hrubieszów (m.in. przez Mielec, Stalową Wolę, Biłgoraj, Zamość);
  • Warszawa - Hrubieszów (m.in. przez Radzyń Podlaski, Lubartów, Zamość);
  • Gdynia - Kostrzyn (m.in. przez Chojnice, Piłę, Krzyż, Gorzów Wielkopolski);
  • Poznań - Kostrzyn (m.in. przez Krzyż, Gorzów Wielkopolski);
  • Kraków - Zagórz (m.in. przez Gorlice, Jasło, Krosno, Sanok);
  • Kraków - Jelenia Góra (m.in. przez Nysę, Świdnicę);
  • Warszawa - Gdynia (m.in. przez Sierpc, Jabłonowo Pomorskie, Grudziądz);
  • Gdynia - Szczecin (m.in. przez Chojnice, Człuchów, Szczecinek, Czaplinek, Złocieniec).

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 18.09.2025, 16:17
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ