Pobierz materiał i Publikuj za darmo

19 września w Piechcinie (woj. kujawsko-pomorskie), podczas briefingu prasowego połączonego ze zwiedzaniem jednego z największych i najnowocześniejszych zakładów cementowych w Europie, został zaprezentowany przełomowy projekt CCS (ang. Carbon Capture and Storage -wychwytywanie i magazynowanie CO₂) - Kujawy Go4ECOPlanet.
Polska jest trzecim producentem cementu w Europie. Bez cementu - podstawowego materiału budowlanego, nie ma dzisiaj budownictwa. Cement, wykorzystywany do budowy schronów, schronień czy zapór jest także surowcem strategicznym, ważnym dla bezpieczeństwa kraju. Sektor cementowy jest jednak związany z wysokim poziomem emisji CO₂, które w myśl unijnych regulacji muszą zostać ograniczone.
„Jednym z największych wyzwań XXI wieku jest dekarbonizacja. To trend europejski, światowy i temu musi sprostać przemysł, który ma być konkurencyjny. Konkurencyjność polega też na tym, że są wdrażane innowacyjne procesy technologiczne, które nie tylko dekarbonizują produkcję, ale także powodują, że zarówno produkcja, jak i produkt końcowy będą tańsze” - powiedział Michał Jaros, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii.
W opinii prezesa Holcim Polska dekarbonizacja i zrównoważone budownictwo są możliwe, przemysł ciężki może być innowacyjny i odpowiedzialny, ale neutralność klimatyczna nie będzie możliwa bez technologii CCS.
„Holcim Polska każdego roku odprowadza blisko pół miliarda złotych podatków i opłat publicznych, a 97 proc. zakupów realizuje u polskich dostawców. Jednocześnie jesteśmy liderem dekarbonizacji - od 2004 roku firma zredukowała emisje CO₂ o 50 proc. na każdą tonę cementu. Wdrożenie procesu CCS jest jednym z kluczowych projektów dla naszego rozwoju” - podkreślił Maciej Sypek, prezes zarządu Holcim Polska.
O procesie wychwytywania i magazynowania CO₂ w Cementowni Kujawy mówił Radosław Gnutek, dyrektor projektu CCS w Holcim Polska:
„Strumień CO₂ z cementowni zostanie odseparowany, oczyszczony, skroplony poprzez obniżenie temperatury. Następnie załadujemy skroplony dwutlenek węgla na pociągi i wywieziemy do magazynu poza granicami Polski. Magazyn jest strukturą geologiczną, do której pod wysokim ciśnieniem zostaje wtłoczony CO₂, tak aby trwale i bezpiecznie składować go pod ziemią”.
Dyrektor projektu CCS w Holcim Polska dodał, że krajowy przemysł może być pionierem w drodze do neutralności klimatycznej. Jednak o powodzeniu projektu zadecydują nie tylko kwestie technologiczne czy związane z finansowaniem inwestycji, ale przede wszystkim regulacje, które pozwalają łączyć rozwój gospodarki z troską o środowisko.
Prezes Holcim Polska dodał, że rzeczy, które z punktu widzenia biznesu wydają się szybkie do przeprowadzenia, często przeciągają się m.in. przez długie oczekiwanie na pozwolenia środowiskowe.
„W przypadku projektu CCS, regulacji wymaga kwestia zielonych zamówień publicznych. Mamy duże wyzwanie związane z infrastrukturą do transportu dwutlenku węgla. Chcielibyśmy także, aby zaczęły funkcjonować kontrakty różnicowe, które redukowałyby jedną z niepewności, jaką mamy, czyli cenę ETS w przyszłości” - dodał Maciej Sypek.
Holcim Polska wdraża technologie i rozwiązania o obniżonym śladzie węglowym. Spółka oferuje m.in. niskoemisyjne cementy ECOPlanet dla budownictwa i prefabrykacji, beton ECOPact czy kruszywo z recyklingu ECOSource. W ofercie znajdują się również systemy podłogowe oraz izolacje przeznaczone do kompleksowej termomodernizacji.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 26.09.2025, 14:34 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
ORLEN na KNM 2025: wodór ważnym ogniwem dekarbonizacji rynku transportu
Wodór ma szansę stać się kluczowym filarem transformacji energetycznej. „Strategia ORLEN jasno określa wdrażanie wodoru jako pomostu dekarbonizacji, szczególnie transportu” - powiedział Jakub Lubiński, dyr. Działu Technologii Wodorowych ORLEN podczas Kongresu Nowej Mobilności Katowice 2025.- 26.09.2025, 13:37
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
GDDKiA przekroczyła półmetek dofinansowania w ramach FEnIKS
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) otrzymała unijne wsparcie na budowę dróg ekspresowych S6 Koszalin - Słupsk oraz S19 Lublin - Lubartów Północ. Oznacza to, że drogowcy mają już 17 inwestycji z umowami o dofinansowanie z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Ich łączna wartość to 22,7 mld zł, a dofinansowanie unijne wynosi 9,8 mld zł. Jest to już ponad 50 proc. alokacji przyznanej GDDKiA w ramach FEnIKS.- 26.09.2025, 12:50
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: GDDKiA
-
Image
PKO BP na KNM 2025: transformacja energetyczna wspiera konkurencyjność firm PAP
- 26.09.2025, 10:50
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ