Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Od blisko czterech dekad liczba zachorowań na raka gruczołu krokowego systematycznie rośnie. Dziś to drugi najczęściej diagnozowany nowotwór złośliwy u mężczyzn na świecie i piąta przyczyna zgonów nowotworowych. Każdego roku diagnozuje się około 1,5 miliona nowych przypadków i odnotowuje blisko 400 tysięcy zgonów. Choć rak prostaty rozwija się powoli, wciąż pozostaje chorobą śmiertelną dla niemal 40% chorych. W Polsce w ostatnich dziesięciu latach liczba nowych przypadków wzrosła aż o 63%.
Strach, wstyd i stereotypy - główne bariery profilaktyki
Choć rak prostaty rozwija się powoli, dla 40% chorych kończy się śmiercią - głównie dlatego, że nowotwór wykrywany jest zbyt późno. Winny jest nie tylko brak wiedzy, ale też strach.Aż 56% mężczyzn, biorących udział w badaniu opinii marki Domowe Laboratorium, przyznaje, że wstyd powstrzymuje ich przed wizytą u lekarza. Aż 43% otwarcie przyznaje, że boi się diagnozy. Co trzeci respondent (30%) deklaruje, że unika badań z obawy przed utratą „męskości” i problemami z potencją. Dodatkowo 61,9% twierdzi, że mężczyźni zgłaszają się do specjalisty dopiero wtedy, gdy choroba daje wyraźne objawy.
PSA - badanie, o którym wciąż mało kto wie
Wiedza o badaniu PSA, podstawowym narzędziu diagnostycznym w profilaktyce raka prostaty, pozostaje wciąż niska. Zaledwie co trzeci Polak (34%) potrafi poprawnie wyjaśnić, czym jest test na PSA i że polega na oznaczeniu specyficznego białka produkowanego przez prostatę. Jedna trzecia badanych (33%) przyznaje, że nie ma żadnej wiedzy na ten temat, a tyle samo - że „coś słyszało”, ale nie potrafi powiedzieć, co dokładnie bada ten test. Co więcej, 37% respondentów nie wie nawet, z jakiej próbki wykonuje się test PSA - czy z krwi, czy może z moczu. Prawie dwóch na trzech Polaków (64%) nigdy nie słyszało o tym, że w aptekach są testy na PSA dostępne bez recepty, które można samodzielnie wykonać w domu. Tylko 8% kiedykolwiek zrobiło taki test.
Stereotypy, które wciąż krzywdzą
Z badania opinii SW Research wynika, że 48% Polaków uważa, iż rak prostaty dotyczy tylko starszych mężczyzn. Co piąty sądzi, że choroba rozwija się na tyle wolno, że „nie wymaga natychmiastowej reakcji”. Prawie 20% ankietowanych wierzy, że leczenie raka prostaty zawsze prowadzi do impotencji, a 17% - że nowotwór jest całkowicie nieuleczalny. Dodatkowo 16% badanych uważa, że problem ten nie dotyczy mężczyzn aktywnych seksualnie. Takie podejście sprawia, że edukacja dotycząca objawów, badań, czy leczenia raka prostaty wciąż jest bardzo potrzebna. Listopad to czas, w którym rusza światowa kampania „Movember”, skoncentrowana na edukacji zdrowotnej mężczyzn i profilaktyce chorób nowotworowych, w szczególności raka prostaty i jąder. Celem inicjatywy jest nie tylko zwiększenie świadomości na temat znaczenia wczesnej diagnostyki, ale również zachęcenie mężczyzn do regularnych badań profilaktycznych, które w wielu przypadkach decydują o skuteczności leczenia.
Takie działania przypominają, że walka ze stereotypami i brakami wiedzy może realnie przełożyć się na poprawę wskaźników wykrywalności i przeżywalności wśród mężczyzn na całym świecie.
[1] https://onkologia.pacjent.gov.pl/pl/kompendium-chorob-nowotworowych/gruczol-krokowy/
[2] Tamże.
[3] Badanie opinii SW Research na zlecenie marki Domowe Laboratorium (Hydrex Diagnostics) przeprowadzone metodologią CAWI, we wrześniu 2025 roku, na reprezentatywnej grupie Polaków. N=1000. Wyniki całego badania opinii, wraz z komentarzami Ekspertów znalazły się w Raporcie „Męska choroba, wspólna sprawa. Co Polacy wiedzą o raku prostaty?” (wyd. listopad 2025).
Źródło informacji: Hydrex Diagnostics
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 03.11.2025, 11:56 |
| Źródło informacji | Hydrex Diagnostics |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Kobiety, które czują mocniej. 7. edycja ogólnopolskiej kampanii "W kobiecym interesie"
Coraz więcej młodych Polek identyfikuje się jako kobiety neuroatypowe - z ADHD, w spektrum autyzmu lub z podwyższoną wrażliwością sensoryczną. Dla wielu z nich wizyta u ginekologa bywa szczególnie stresująca. Firma Gedeon Richter Polska, w tegorocznej odsłonie kampanii „W kobiecym interesie. Bez wyjątku”, skierowała uwagę także na tę grupę. To nie trend ani moda - to realna potrzeba uwzględnienia różnorodnych doświadczeń i odczuć kobiet, które „czują mocniej”.- 04.12.2025, 08:00
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Gedeon Richter
-
Image
Birsztany opublikowały katalog workation, ukazując najlepsze miejsca do pracy zdalnej i wypoczynku
Centrum Informacji Turystycznej w Birsztanach przygotowało specjalny katalog ofert pracy dla osób, które pracują zdalnie i chcą połączyć pracę z wypoczynkiem w kurorcie. Katalog przygotowany w języku polskim pozwoli polskim firmom i specjalistom odkryć Birsztany jako bliskie i inspirujące miejsce do pracy zdalnej.- 28.11.2025, 18:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Centrum Informacji Turystycznej w Birsztanach
-
Image
Badanie słuchu za pomocą telefonu? Prof. Henryk Skarżyński przedstawił bezpłatną aplikację
Podczas VII Kongresu „Zdrowie Polaków” w Światowym Centrum Słuchu, prof. Henryk Skarżyński ogłosił premierę aplikacji H.EAR BOX mobile. To nowoczesne narzędzie umożliwiające wstępną diagnostykę oraz regularne monitorowanie słuchu przy użyciu smartfona, bez konieczności posiadania słuchawek.- 28.11.2025, 12:43
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Światowe Centrum Słuchu
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ