Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Związek Polskiego Leasingu, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) oraz Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWiLP) zorganizowały konferencję w przededniu prezentacji przez Komisję Europejską inicjatywy „Greening Corporate Fleet” (GCFI), nowych norm emisji CO2 dla flot oraz strategii dotyczącej akumulatorów - pakietu, który może znacząco zmienić funkcjonowanie firmowych flot w całej Unii. Projekt GCFI obejmie wszystkie pojazdy zarejestrowane na firmy, w tym samochody służbowe, pojazdy leasingowane i wynajmowane, a także floty testowe.
W panelu poświęconym wpływowi nowych regulacji na polską gospodarkę Monika Constant, prezeska ZPL, zwróciła uwagę, że rozporządzenie KE obejmie nie tylko duże floty korporacyjne.
„To pomysł, który ma zrewolucjonizować ideę korzystania z samochodów służbowych. Mówimy o flotach małych firm, a nawet JDG. Jesteśmy za elektromobilnością, ale chcemy rozmawiać, jak dojść do tego celu i jak wspierać naszych klientów” - podkreśliła.
Spójne stanowisko zaprezentowali przedstawiciele rządu. Tomasz Arabik z Ministerstwa Klimatu i Środowiska przypomniał, że Polska już przekazała Komisji swoje uwagi.
„Stanowisko rządu jest jasne - cele powinny być dobrowolne, państwa muszą mieć możliwość dostosowania narzędzi, a regulacje unijne nie mogą dublować już istniejących przepisów. Konieczna jest elastyczność i neutralność technologiczna” - zaznaczył.
Stanisław Bukowiec, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, mówił z kolei, że:
„nie możemy zgodzić się na narzucenie obowiązków przez Komisję Europejską. Narzucane ramy są kontrskuteczne - właściwą drogą jest system zachęt”.
Politycy budują międzynarodową grupę, popierającą dobrowolność tempa przejścia na pojazdy zeroemisyjne we flotach firmowych. Bukowiec zwrócił też uwagę, że polski sektor transportowy jest strategiczny i wyjątkowo wrażliwy na wzrost kosztów.
Konrad Wojnarowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Energii, dodał, że polityka klimatyczna musi brać pod uwagę realia prowadzenia biznesu. „Cele muszą być realne i mierzalne, a system zachęt powinien być podstawowym narzędziem również w polityce energetyczno-klimatycznej” - wskazał.
„Widzimy korzyści w pojazdach zeroemisyjnych, ale musimy też mówić o barierach - o infrastrukturze, stabilności prawa, rynku wtórnym i wartości rezydualnej aut elektrycznych” - mówił z kolei Paweł Piórkowski z PZWLP.
Drugi panel poświęcono europejskiemu procesowi legislacyjnemu. Marcin Balicki, przewodniczący Rady ZPL, zwrócił uwagę, że główną barierą jest ekonomika:
„To, czego brakuje, to dyskusja, jak przyspieszyć wzrost udziału aut zeroemisyjnych. Nowe regulacje nie rozwiązują problemów - produkujemy za mało aut elektrycznych, by były tanie, ich funkcjonalność nie zawsze przekonuje, a brak infrastruktury i ryzyko spadku wartości utrudniają finansowanie”.
Na etapie prac nad prawem europejskim kluczowa jest „wczesna reakcja”, podkreślała europosłanka Anna Bryłka.
„Zmiana tego, co już wyjdzie z Komisji, jest bardzo trudna. W obecnym kształcie oznaczałoby to de facto zakaz kupowania przez firmy samochodów spalinowych, bo definicja floty obejmuje wszystkie pojazdy nabywane przez przedsiębiorców” - oceniła.
Jakub Faryś, prezes PZPM, przypomniał, że obecne cele klimatyczne były projektowane w innym otoczeniu.
„Od tego czasu mieliśmy COVID, zerwanie łańcuchów dostaw, wojnę w Ukrainie, szok cenowy surowców. To nie jest ten sam rynek, na którym ustalano cele na 2035 r.” - zaznaczył.
„Potrzebujemy realistycznej mapy drogowej, która pozostawi klientom swobodę wyboru technologii oraz ochroni przedsiębiorców przed nadmiernymi kosztami” - napisał Dariusz Joński, poseł do Parlamentu Europejskiego, w piśmie przesłanym organizatorom konferencji.
Zdaniem Dariusza Jońskiego pełne przejście transportu na zeroemisyjność w tempie narzucanym przez Komisję Europejską jest dziś niewykonalne i oderwane od realiów gospodarczych państw członkowskich. Tak poważna zmiana wymaga elastyczności, a nie sztywnych dat i narzuconych celów.
„Objęcie firm leasingowych i flotowych obowiązkami wymuszającymi zakup pojazdów bezemisyjnych, oznaczałoby przerzucenie gigantycznych kosztów na przedsiębiorców - zwłaszcza na MŚP i jednoosobowe działalności gospodarcze. Tego typu regulacje mogłyby zagrozić płynności finansowej wielu firm i ograniczyć ich konkurencyjność” - podsumował Dariusz Joński, poseł do Parlamentu Europejskiego.
W trakcie konsultacji „call for evidence” ZPL i PZWiLP przekazały już Komisji Europejskiej uwagi do projektu GCFI. Organizacje podkreśliły m.in., że:
- firmy leasingowe i wynajmu kupują pojazdy, wyłącznie odpowiadając na wybory klientów, więc nakładanie na nie obowiązków nie zwiększy sprzedaży EV;
- proponowane regulacje najmocniej uderzą w MŚP i JDG, które stanowią ponad 70 proc. polskiej gospodarki i większość klientów leasingu;
- część flot obejmuje pojazdy ciężkie, a sektor transportu już dziś działa na granicy rentowności;
- Polska posiada jeden z najniższych wskaźników gotowości do elektromobilności (EV Readiness) w UE, a infrastruktura ładowania oraz poziom dochodów ludności nie pozwalają na szybkie tempo zmian;
- ze względu na najwyższy w UE ślad węglowy energii elektrycznej pełna dekarbonizacja flot nie jest możliwa w Polsce w krótkim terminie.
Organizatorzy podkreślili, że branża leasingowa, wynajmu i motoryzacji wspiera cele klimatyczne, ale potrzebuje regulacji, które „uwzględniają warunki prowadzenia działalności w Polsce”. Apelują o dialog z KE oraz państwami członkowskimi, a także o budowanie koalicji na rzecz bardziej realistycznego i opartego na zachętach modelu transformacji flot firmowych.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 08.12.2025, 13:28 |
| Źródło informacji | PAP MediaRoom |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
BingX wprowadza duże ulepszenie copy tradingu, osiągając 1,3 miliarda skopiowanych zleceń
- 08.12.2025, 13:48
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Wystawa Blokees na targach CCXP25 w Brazylii: światowa premiera nowego produktu z serii Rycerzy Zodiaku
- 08.12.2025, 13:13
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Paulaner to become official supplier of the future Audi F1 Team
- Munich brewery joins Audi’s entry into Formula 1
- Paulaner to bring celebratory and convivial culture to future Audi F1’s global fanbase
- Long-term partnership to promote non-alcoholic Paulaner 0.0%- 08.12.2025, 13:06
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: APA-OTS
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ