Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- CBA informuje:
Od listopada 2019 r. do sierpnia 2020 r. funkcjonariusze lubelskiej Delegatury prowadzili w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubelskiego kontrolę dotyczącą wydatkowania w latach 2017 – 2019 środków z Projektu "Marketing gospodarczy Województwa Lubelskiego II". Wartość Projektu wyniosła ponad 72 mln zł. Projekt miał na celu przede wszystkim wsparcie działań marketingowych w kreowaniu dobrego wizerunku Lubelszczyzny pod kątem potencjalnych inwestorów i kontrahentów i promocję przedsiębiorstw województwa lubelskiego na rynkach krajowych i międzynarodowych.
W trakcie przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono m.in. nieprawidłowości polegające na:
- braku w umowach zawieranych z Wykonawcami zadań Projektu postanowień, które zabezpieczałyby w należyty sposób interesy finansowe Województwa,
- dokonywaniu odbiorów zadań bez zastrzeżeń poprzez potwierdzanie realizacji pełnego przedmiotu umowy bezpodstawnie, tj. bez wymaganych informacji i dokumentacji z realizacji danego zadania,
- nienaliczaniu kar umownych należnych Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Lubelskiego
- braku w zawieranych umowach postanowień dotyczących kar umownych za nienależyte wykonanie umowy oraz prawa do proporcjonalnego obniżenia wynagrodzenia Wykonawcy w przypadku niewykonania części umowy,
- przyznawaniu dofinansowania zadaniom, których związek z promocją gospodarczą Województwa Lubelskiego jest trudny do wykazania, - monitorowaniu wskaźników Projektu w latach 2017- 2018 w niewystarczającym zakresie, co groziło utratą dofinansowania i koniecznością zwrotu dużej części środków,
- gromadzeniu i prowadzeniu dokumentacji poszczególnych zadań niezgodnie z Instrukcją obowiązującą w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubelskiego.
Wskazane nieprawidłowości spowodowały powstanie szkody w mieniu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w wysokości 442 421, 68 zł.
Skontrolowano kilkadziesiąt umów Projektu, z których wynika, że wybór, organizacja i realizacja części zadań Projektu, zwłaszcza w latach 2017-2018, odbywała się w sposób dość chaotyczny i przypadkowy oraz powodowała „rozmycie” celu i efektu tego przedsięwzięcia, który powinien być realny i mierzalny.
Promocja gospodarcza Województwa Lubelskiego polegała często jedynie na umieszczeniu logotypu Województwa Lubelskiego na różnego typu materiałach promocyjnych – plakaty, banery, roll-upy, ulotki itp. Po zakończeniu kontroli do Marszałka Województwa Lubelskiego CBA skierowało wystąpienie pokontrolne, w którym wskazało stwierdzone nieprawidłowości oraz przekazało wnioski do podjęcia działań mających na celu m.in. wzmocnienie nadzoru nad wyborem i realizacją zadań Projektu, egzekwowaniem od podmiotów realizujących zadania kar umownych, zawieraniem i rozliczaniem umów z Wykonawcami w sposób zabezpieczający interesy Województwa Lubelskiego.
Kontrola Biura zakończyła się złożeniem we wrześniu 2020 r. do Prokuratury Okręgowej w Lublinie dwóch zawiadomień o możliwości popełnienia przestępstw przez osoby sprawujące nadzór nad prawidłową realizacją i protokolarnym odbiorem projektów. Zarzuca się im nadużycie uprawnień, wyrządzenie szkody majątkowej wielkich rozmiarów, poświadczenie nieprawdy w protokołach odbioru i niedopełnienie obowiązku naliczenia kar umownych.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ osk/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 08.10.2020, 10:16 |
Źródło informacji | CBA |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |