Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Ekonomia ponad granicami. Polski Pawilon na Expo 2025 centrum globalnej edukacji ekonomicznej

29.04.2025, 12:53aktualizacja: 29.04.2025, 13:31

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Ponad 11300 uczniów i studentów z Polski – reprezentujących 369 szkół i 32 uczelnie wzięło udział w wyjątkowym cyklu międzynarodowych lekcji online transmitowanych prosto z Polskiego Pawilonu na Światowej Wystawie Expo 2025 w Osace. To tylko jedna z wielu aktywności Warszawskiego Instytutu Bankowości i Krajowego Centrum Edukacji Ekonomicznej w ramach projektu „Dżek na Expo 2025. Ekonomia ponad granicami!”. Aktywności te realizowano podczas Tygodnia Nauki i Edukacji Polskiej na Expo – jednej z kluczowych inicjatyw prezentujących polski potencjał intelektualny, naukowy i dydaktyczny na arenie międzynarodowej.

Podczas zajęć uczniowie i studenci z polskich szkół i uczelni mogli dowiedzieć się, czym jest zjawisko globalizacji i jakie niesie szanse i wyzwania dla krajowych gospodarek. Zajęcia poprowadzili wybitni polscy ekonomiści - profesorowie: Witold Orłowski i Łukasz Hardt. Gościem specjalnym jednej z lekcji była ministra edukacji narodowej Barbara Nowacka, która podkreślała, że szkoła powinna szeroko budować kompetencje przyszłości, a uczniowie powinni zdobywać nie tylko wiedzę teoretyczną, ale i praktyczną. A kwestiom związanym z ekonomią i wiedzą finansową oraz przedsiębiorczością powinno poświęcać się jeszcze więcej uwagi już od najmłodszych lat edukacji szkolnej.

Ważnym wydarzeniem w Polskim Pawilonie Expo 2025 był warsztat poświęcony edukacji ekonomicznej, postaci Janusza Korczaka oraz przesłaniu, jakie niesie książka „Bankructwo Małego Dżeka”, której oryginalne wydanie sprzed 100 lat zostało zaprezentowane w specjalnej gablocie - jako jeden z eksponatów reprezentujących dziedzictwo kulturowe i edukacyjne Polski. Eksperci z Polski przybliżali gościom odwiedzającym nasz narodowy pawilon dziedzictwo wybitnego pedagoga i jego wkład w rozwój edukacji ekonomicznej. Ukazali także doświadczenia polskiej edukacji ekonomicznej, a w szczególności dorobek Roku Edukacji Ekonomicznej 2024 i założenia Krajowej Strategii Edukacji Ekonomicznej oraz planowane działania Krajowego Centrum Edukacji Ekonomicznej i wielu projektów edukacyjnych.

Ponadto blisko 1000 uczniów z ponad 30 szkół polonijnych z 13 krajów z całego świata uczestniczyło w specjalnej lekcji poświęconej edukacji ekonomicznej, poprowadzonej z polonijnej szkoły w Tokio. Dzięki nowoczesnej technologii polscy uczniowie z całego świata mogli w jednym czasie poszerzać swoją wiedzę na temat globalizacji - jej dobrych i złych stron, szans i wyzwań. Była to jedna z pierwszych aktywności edukacyjnych Warszawskiego Instytutu Bankowości skierowana do szkół polonijnych – projektu, który z wykorzystaniem doświadczeń Roku Edukacji Ekonomicznej 2024, wspólnie z Senatem RP będzie rozwijany w najbliższych latach.

Jak wskazuje prezes Warszawskiego Instytutu Bankowości, Waldemar Zbytek - pomysłodawca projektu „Dżek na Expo 2025” - wysoka frekwencja i pozytywny odbiór zajęć potwierdzają potrzebę prowadzenia działań edukacyjnych o zasięgu globalnym, łączących nowoczesne technologie, dostęp do wiedzy i wymianę międzynarodowych doświadczeń. Dlatego też w Polskim Pawilonie przez kolejne 6 miesięcy oraz na stronie expo2025.pl można pobrać tłumaczenia książki „Przygody przedsiębiorczego Dżeka”, inspirowanej powieścią Korczaka w języku japońskim, angielskim i polskim. Już wkrótce ukażą się tłumaczenia w kolejnych 9 językach, a wiedza zawarta w książce będzie miała szansę dotrzeć z przesłaniem Janusza Korczaka do dzieci i młodzieży na całym świecie.

Expo 2025 w Osace potrwa do 13 października br. Hasłem przewodnim tegorocznej Wystawy Światowej jest: „Designing Future Society for Our Lives”.

Źródło informacji: Fundacja Warszawski Instytut Bankowości

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 29.04.2025, 12:53
Źródło informacji Fundacja Warszawski Instytut Bankowości
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ