Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Fundusze Europejskie dla kolei - nie tylko Pendolino

27.12.2022, 13:56aktualizacja: 27.12.2022, 13:58

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fot. PKP Intercity
Fot. PKP Intercity
Od 12 lat z dofinansowania unijnego korzysta PKP Intercity. W tym czasie narodowy przewoźnik pozyskał łącznie dofinansowania w kwocie 3,16 mld złotych, które wsparły projekty o wartości 7,71 mld zł. Środki pozwoliły na modernizację i zakup taboru oraz przebudowy i doposażenie obiektów infrastrukturalnych - poinformowano we wtorkowym komunikacie spółki.

Łącznie od 2011 roku, dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej, PKP Intercity przeprowadziło modernizację 553 wagonów i 33 lokomotyw spalinowych. Wsparcie z UE pozwoliło też na zakup 45 nowych wagonów, 10 lokomotyw spalinowych, 20 lokomotyw elektrycznych i 60 elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Jak podała spółka, w pierwszej perspektywie finansowej skupiono się na wzmacnianiu parku taborowego. Jednym z pierwszych zakupów z wykorzystaniem funduszy były elektryczne zespoły trakcyjne ED250 (Pendolino). Pojawienie się nowych pociągów na polskich torach pozwoliło na stworzenie nowej kategorii usług - Express InterCity Premium. Ponadto zakupiono po 20 jednostek PesaDART i FLIRT, modernizowane były też wagony i lokomotywy.  

Od 2014 roku realizowane są dwa projekty, które częściowo finansowane są z funduszy unijnych. Projekty inwestycyjne „Kolej na dobre połączenia - unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” i „Przyspieszamy komfortowo - unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” są współfinansowane ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączna wartość projektów to ponad 2,5 mld zł brutto, a poziom dofinansowania to ponad 1,01 mld zł. Do końca br. PKP Intercity otrzyma 907 mln zł, co stanowi blisko 90 proc. dofinansowania dla obu projektów.

Projekty te obejmują 12 taborowych i 42 infrastrukturalne zadania inwestycyjne. Park taborowy przewoźnika wzmocniło 355 zmodernizowanych wagonów, a wśród nich m.in. wagony przedziałowe i bezprzedziałowe oraz wagony COMBO, które zwiększają dostępność kolei dla osób z niepełnosprawnościami i pozwalają na podróże z rowerem.  Z wykorzystaniem dofinansowania PKP Intercity zakupiło też 20 lokomotyw elektrycznych EU160 Griffin i zmodernizowano 13 lokomotyw spalinowych.

Środki unijne pozwalają też na modernizację i rozbudowę stacji postojowych. Zakończyły się przebudowy bocznic w Olsztynie i Kołobrzegu, postępują też prace modernizacyjne na stacji postojowej Szczecin Zaleskie Łęgi. Bocznica w Krakowie zyska zmodernizowaną sieć sprężonego powietrza i instalację wodną. Trwa już trzeci etap modernizacji stacji postojowej Wrocław Główny, a w ostatnich tygodniach rozpoczęła się budowa nowoczesnej ekomyjni pociągów. Podobny obiekt działa już w Warszawie, a kolejna myjnia powstanie w Krakowie. Łącznie PKP Intercity będzie dysponować 7 ekologicznymi obiektami, które pozwolą na utrzymanie taboru w czystości. Stacja postojowa Warszawa Olszynka Grochowska dzięki dofinansowaniu zyskała urządzenia myjące i tokarkę podtorową.

Członek zarządu PKP Intercity Tomasz Gontarz, cytowany w komunikacie, podkreśla, że realizowany przez spółkę od kilku lat największy w historii program inwestycyjny przynosi coraz wyższą jakość podróżowania dla pasażerów oraz stały rozwój spółki.

"Pozyskiwane przez nas środki z funduszy europejskich mają w tym duży udział. Przywiązujemy dużą wagę do tego, aby efektywnie z nich korzystać. Z myślą o dalszych inwestycjach na bieżąco monitorujemy możliwości pozyskania kolejnych środków unijnych" - dodaje.

Źródło informacji: Serwis Samorządowy PAP

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 27.12.2022, 13:56
Źródło informacji Serwis Samorządowy PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ