Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Informacja KRRiT w sprawie emisji reklam w programach telewizyjnych obecnych na polskim rynku w 2022 r. oraz od stycznia do października 2023 r. (komunikat)

06.12.2023, 18:00aktualizacja: 07.12.2023, 12:09

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji informuje:

Informacja KRRiT w sprawie emisji reklam w programach telewizyjnych obecnych na polskim rynku w 2022 r. oraz od stycznia do października 2023 r.

Informację przygotowano na podstawie badania realizowanego przez AGB Nielsen Media Research na próbie ludności Polski powyżej 4 roku życia.

Prezentowane dane obejmują przekazy handlowe w postaci reklam emitowanych w przerwach reklamowych. Do grupy przekazów o charakterze handlowym występujących w programach telewizyjnych należą również nieuwzględnione w niniejszym opracowaniu: telesprzedaż, sponsorowanie audycji oraz lokowanie produktu.

Na potrzeby informacji podzielono programy telewizyjne na:

- podlegające polskiej jurysdykcji, należące do nadawcy publicznego - TVP S.A. lub inne, posiadające polską koncesję;

- kierowane do polskiego widza, ale nadawane na podstawie zagranicznych licencji - tzw. programy zdelokalizowane.

Programy pozostające pod polską jurysdykcją uporządkowano w ramach grup kapitałowych nadawców.

W 2023 r., ponad 2/3 udziału w widowni miały programy podlegające polskiej jurysdykcji, należące do trzech grup nadawców:

- grupa TVP S.A. - 27 proc.;

- grupa Polsat - 21,5 proc.;

- grupa TVN Discovery - 19,5 proc.;

- programy zdelokalizowane łącznie - 10 proc.

Reklamy przeciętnie zajmowały 1/6 czasu nadawania programów.

Średni czas emitowania reklam w jednym programie telewizyjnym:

w 2022 r. - 3 godziny i 56 minut reklam dziennie;

w 2023 r. - 4 godziny i 8 minut reklam dziennie.

Czas przeznaczany w pojedynczym programie na emisję reklam wzrósł średnio o 12 minut.

Czas nadawania reklam nie jest wprost proporcjonalny do przychodów z ich emisji

Wartość programu telewizyjnego dla branży reklamowej jest związana z jego wskaźnikami oglądalności. Badania audytorium i rynku telewizyjnego pozwalają m.in. określić jaki odsetek grupy celowej miał kontakt z pojedynczą emisją reklamy. Jest to tak zwany wskaźnik GRP – Gross Rating Point. Im wyższe jest GRP tym bardziej kampania reklamowa jest widoczna w mediach. Wskaźnik ten oblicza się dzięki sumie oglądalności wszystkich emisji reklam i wyrażony jest w punktach.

Przykładowo, jeżeli pojedyncza emisja reklamy miała 2 GRP oznacza to, że z tą konkretną emisją reklamy miało kontakt 2% widzów. Jeżeli reklama w programie telewizyjnym została nadana pięciokrotnie i za każdym razem trafiła do 50 proc. odbiorców, jej współczynnik GRP wyniesie 250 punktów (5 emisji razy 50 punktów).

Zgodnie w tym kryterium, procent wszystkich kontaktów, jakie mieli widzowie z przekazem reklamowym w programach telewizyjnych dostępnych w Polsce:

- 20 proc. za pośrednictwem programów nadawcy publicznego,

- 29 proc. za pośrednictwem programów grupy Polsat,

- 26 proc. za pośrednictwem programów grupy TVN,

- 6 proc. za pośrednictwem programów grupy PULS.

Programy zdelokalizowane odpowiedzialne były za 13% kontaktów widzów z reklamami.

Układ ten był niemal identyczny w obu analizowanych okresach (2022 i 2023).

Rozważana likwidacja mediów publicznych lub też wycofanie reklam z mediów publicznych spowodowałoby, iż na polskim rynku reklamy telewizyjnej pozostałyby dwa dominujące podmioty: grupa Polsat oraz grupa TVN Discovery. W efekcie, nastąpiłoby zawężenie puli odbiorców reklam o widzów TVP, która ma, jak wspomniano, 27 proc. udziału w widowni oraz 20% udziału w GRP.

Powstały duopol najprawdopodobniej skutkowałby wzrostem cen reklam.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy Prawo prasowe.(PAP)

kom/ ksi/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 06.12.2023, 18:00
Źródło informacji KRRiT
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ