Newsletter

Polityka i społeczeństwo

O nastoletniej depresji z nastolatkami

15.07.2019, 17:21aktualizacja: 15.07.2019, 17:21

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

O nastoletniej depresji z nastolatkami
O nastoletniej depresji z nastolatkami
Podsumowanie pierwszej edycji programu lekcji o depresji w szkołach.

10 spotkań z młodzieżą w 6 miastach w całej Polsce, razem 224 uczniów oraz 18 nauczycieli i pedagogów - to bilans pilotażowego programu lekcji o depresji w szkołach ponadpodstawowych przeprowadzonego w ramach 13. edycji kampanii społeczno-edukacyjnej Forum Przeciw Depresji - (Nie)widzialna Nastoletnia Depresja. Program w szkołach był realizowany przy wsparciu Fundacji Edukacji Społecznej.

Dziś dla wielu nauczycieli wyzwaniem i dużą trudnością jest podejmowanie rozmowy o depresji nawet, jeśli widzą problem wśród swoich uczniów. Wynika to często z poczucia braku wystarczającej wiedzy i kompetencji, a niekiedy strachu, że podjęte działania czy słowa mogłyby przynieść więcej szkody niż pożytku. Prawdą jest jednak to, że nie można być biernym, widząc problem depresji u kogoś z naszego otoczenia. Nie można bać się reagować czy dawać wsparcie.

Dlatego powstał program i scenariusz lekcji o depresji, którego podstawowym zadaniem jest wsparcie metodyczne kadry pedagogicznej (nauczycieli, dyrektorów szkół, pedagogów, psychologów szkolnych) w realizacji zajęć edukacyjnych poświęconych tematowi depresji wśród osób młodych. W ramach programu, podczas interaktywnych zajęć, edukatorzy z Fundacji Edukacji Społecznej przekazywali najważniejsze zagadnienia dotyczące przyczyn depresji, jej objawów i przebiegu, wspierania chorego i możliwych form pomocy.

Zajęcia na temat depresji zostały zrealizowane w:

1. Nowym Dworze Mazowieckim, w Zespole Szkół nr 2

2. Warszawie, w VIII Liceum Ogólnokształcącym im. Króla Władysława IV

3. Puławach, w Liceum Ogólnokształcącym nr VI przy zespole Szkół nr 3

4. Gdańsku, w XIII Liceum Ogólnokształcącym przy Zespole Szkół nr 10

5. Zielonej Górze, w Zespole Szkół Zawodowych PBO

6. Łomży, w II Liceum Ogólnokształcącym im. Marii Konopnickiej

We wszystkich placówkach, w których odbyły się zajęcia, dyrekcje szkół, psychologowie i pedagodzy widzieli dużą potrzebę realizowania tego typu spotkań dla uczniów, a dodatkowo wyrazili chęć na kontynuowanie programu w przyszłości. Nauczyciele zaś w rozmowach z edukatorami podkreślali, że problem jest coraz bardziej powszechny i widoczny. Zwracali uwagę, że działania uświadamiające, czym jest depresja, jak może się przejawiać oraz jak w praktyce można wesprzeć osoby zmagające się z tym problemem – są obecnie bardzo ważnym elementem realizacji szkolnego programu profilaktyki.

Z rozmów z pedagogami szkolnymi wynikało, że zaproponowane zajęcia oraz ich formuła – otwartej rozmowy, filmów, wskazówek jest ogromnym wsparciem dla szkoły i dla nich samych.

„Historie ludzi, którzy przechodzili tę chorobę”, „szczera rozmowa” czy „możliwość swobodnej wypowiedzi” – to młodzi uczniowie docenili najbardziej w trakcie zajęć. Widać było, że problem depresji nie jest im często obcy, a nade wszystko nie jest im obojętny, a to czego potrzebują najbardziej ze strony nas – dorosłych to szczera, otwarta rozmowa.

„Wskazówki jak pomóc osobie chorej”, „porady jak rozmawiać z osobą zmagającą się z depresją” czy „informację co to jest depresja i dlaczego również młodzi chorują” – to wiedza, która okazała się najbardziej wartościowa dla uczniów, którzy uczestniczyli w zajęciach.

„Często było tak, że lekcja o depresji nie kończyła się wraz z dzwonkiem. Uczniowie chętnie dyskutowali również po zakończeniu zajęć. Pokazuje to, jak duża jest potrzeba rozmowy na ten temat. W ankietach ewaluacyjnych młodzi ludzie zaznaczali, że temat depresji jest bardzo istotny w obecnych czasach, natomiast otwarte o nim mówienie dla wielu osób okazuje się być pomocne i ułatwia przełamywać tabu choroby – zaznacza Agnieszka Górecka z Fundacji Edukacji Społecznej. – Niektórzy uczniowie przychodzili w przerwie zajęć dopytać się o proste techniki redukowania stresu, ale też radzenia sobie z agresją czy obniżonym nastrojem” – dodaje Górecka.

„Potrzeby są ogromne, skala problemu duża. Zarówno do Fundacji, jak i do nas – organizatora kampanii, zgłaszały się też inne szkoły, które usłyszały o projekcie i które również były bardzo zainteresowane realizacją lekcji o depresji dla swoich uczniów. Dlatego mamy nadzieję, że w najbliższym roku szkolnym uda nam się przeprowadzić kolejny cykl takich lekcji, aby z praktyczną i merytoryczną wiedzą o depresji i sposobach pomocy w chorobie dotrzeć do jak największej grupy młodzieży” – zaznacza Ewa Ciepałowicz, Servier Polska – organizator Forum Przeciw Depresji.

Dziękujemy wszystkim zaangażowanym w ten projekt!

Źródło:

https://forumprzeciwdepresji.pl/2621/o-nastoletniej-depresji-z-nastolatkami-podsumowanie-pierwszej-edycji-programu-lekcji-o-depresji-w-szkolach

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 15.07.2019, 17:21
Źródło informacji Enees
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ