Pobierz materiał i Publikuj za darmo
10 spotkań z młodzieżą w 6 miastach w całej Polsce, razem 224 uczniów oraz 18 nauczycieli i pedagogów - to bilans pilotażowego programu lekcji o depresji w szkołach ponadpodstawowych przeprowadzonego w ramach 13. edycji kampanii społeczno-edukacyjnej Forum Przeciw Depresji - (Nie)widzialna Nastoletnia Depresja. Program w szkołach był realizowany przy wsparciu Fundacji Edukacji Społecznej.
Dziś dla wielu nauczycieli wyzwaniem i dużą trudnością jest podejmowanie rozmowy o depresji nawet, jeśli widzą problem wśród swoich uczniów. Wynika to często z poczucia braku wystarczającej wiedzy i kompetencji, a niekiedy strachu, że podjęte działania czy słowa mogłyby przynieść więcej szkody niż pożytku. Prawdą jest jednak to, że nie można być biernym, widząc problem depresji u kogoś z naszego otoczenia. Nie można bać się reagować czy dawać wsparcie.
Dlatego powstał program i scenariusz lekcji o depresji, którego podstawowym zadaniem jest wsparcie metodyczne kadry pedagogicznej (nauczycieli, dyrektorów szkół, pedagogów, psychologów szkolnych) w realizacji zajęć edukacyjnych poświęconych tematowi depresji wśród osób młodych. W ramach programu, podczas interaktywnych zajęć, edukatorzy z Fundacji Edukacji Społecznej przekazywali najważniejsze zagadnienia dotyczące przyczyn depresji, jej objawów i przebiegu, wspierania chorego i możliwych form pomocy.
Zajęcia na temat depresji zostały zrealizowane w:
1. Nowym Dworze Mazowieckim, w Zespole Szkół nr 2
2. Warszawie, w VIII Liceum Ogólnokształcącym im. Króla Władysława IV
3. Puławach, w Liceum Ogólnokształcącym nr VI przy zespole Szkół nr 3
4. Gdańsku, w XIII Liceum Ogólnokształcącym przy Zespole Szkół nr 10
5. Zielonej Górze, w Zespole Szkół Zawodowych PBO
6. Łomży, w II Liceum Ogólnokształcącym im. Marii Konopnickiej
We wszystkich placówkach, w których odbyły się zajęcia, dyrekcje szkół, psychologowie i pedagodzy widzieli dużą potrzebę realizowania tego typu spotkań dla uczniów, a dodatkowo wyrazili chęć na kontynuowanie programu w przyszłości. Nauczyciele zaś w rozmowach z edukatorami podkreślali, że problem jest coraz bardziej powszechny i widoczny. Zwracali uwagę, że działania uświadamiające, czym jest depresja, jak może się przejawiać oraz jak w praktyce można wesprzeć osoby zmagające się z tym problemem – są obecnie bardzo ważnym elementem realizacji szkolnego programu profilaktyki.
Z rozmów z pedagogami szkolnymi wynikało, że zaproponowane zajęcia oraz ich formuła – otwartej rozmowy, filmów, wskazówek jest ogromnym wsparciem dla szkoły i dla nich samych.
„Historie ludzi, którzy przechodzili tę chorobę”, „szczera rozmowa” czy „możliwość swobodnej wypowiedzi” – to młodzi uczniowie docenili najbardziej w trakcie zajęć. Widać było, że problem depresji nie jest im często obcy, a nade wszystko nie jest im obojętny, a to czego potrzebują najbardziej ze strony nas – dorosłych to szczera, otwarta rozmowa.
„Wskazówki jak pomóc osobie chorej”, „porady jak rozmawiać z osobą zmagającą się z depresją” czy „informację co to jest depresja i dlaczego również młodzi chorują” – to wiedza, która okazała się najbardziej wartościowa dla uczniów, którzy uczestniczyli w zajęciach.
„Często było tak, że lekcja o depresji nie kończyła się wraz z dzwonkiem. Uczniowie chętnie dyskutowali również po zakończeniu zajęć. Pokazuje to, jak duża jest potrzeba rozmowy na ten temat. W ankietach ewaluacyjnych młodzi ludzie zaznaczali, że temat depresji jest bardzo istotny w obecnych czasach, natomiast otwarte o nim mówienie dla wielu osób okazuje się być pomocne i ułatwia przełamywać tabu choroby – zaznacza Agnieszka Górecka z Fundacji Edukacji Społecznej. – Niektórzy uczniowie przychodzili w przerwie zajęć dopytać się o proste techniki redukowania stresu, ale też radzenia sobie z agresją czy obniżonym nastrojem” – dodaje Górecka.
„Potrzeby są ogromne, skala problemu duża. Zarówno do Fundacji, jak i do nas – organizatora kampanii, zgłaszały się też inne szkoły, które usłyszały o projekcie i które również były bardzo zainteresowane realizacją lekcji o depresji dla swoich uczniów. Dlatego mamy nadzieję, że w najbliższym roku szkolnym uda nam się przeprowadzić kolejny cykl takich lekcji, aby z praktyczną i merytoryczną wiedzą o depresji i sposobach pomocy w chorobie dotrzeć do jak największej grupy młodzieży” – zaznacza Ewa Ciepałowicz, Servier Polska – organizator Forum Przeciw Depresji.
Dziękujemy wszystkim zaangażowanym w ten projekt!
Źródło:
https://forumprzeciwdepresji.pl/2621/o-nastoletniej-depresji-z-nastolatkami-podsumowanie-pierwszej-edycji-programu-lekcji-o-depresji-w-szkolach
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 15.07.2019, 17:21 |
Źródło informacji | Enees |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ