Newsletter

Przedstawiciel UOKiK: interwencje Urzędu w sprawie reklam mają walor edukacyjny

17.02.2018, 10:57aktualizacja: 17.02.2018, 10:57

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Decyzje, kwestionujące reklamy, mają walor edukacyjny - dzięki nim producenci np. suplementów diety wiedzą, jak nie należy reklamować swojego produktu, jeśli nie chcą narazić się na reakcje Urzędu - mówi PAP Krzysztof Lehmann z UOKiK.

UOKiK uznał kilka dni temu, że Aflofarm Farmacja Polska, producent suplementu diety Magmisie swoimi reklamami mógł wprowadzać konsumentów w błąd. Reklamy sugerowały bowiem, że powszechnym powodem kłopotów dzieci z koncentracją jest brak magnezu, i że zaradzi mu podanie żelków.

W efekcie decyzji Urzędu producent musiał zaprzestać reklam i sprostować nieprawdziwe informacje w telewizji, radiu i internecie.

Krzysztof Lehmann, zastępca dyrektora delegatury UOKiK w Bydgoszczy, zajmujący się podobnymi przypadkami, przyznaje, że Urząd ostatnio miał kilka interwencji dotyczących reklam suplementów diety.

W reklamach tych, podobnie jak w przypadku Magmisi, producenci sugerowali, że produkt jest lekiem, a nie suplementem diety.

Tymczasem, jak podkreśla przedstawiciel UOKiK, "suplement diety nie ma funkcji leczniczych", więc "może być dodatkiem, ale nie zastąpi badania u lekarza, jeśli ktoś ma problemy zdrowotne".

Manipulacje w reklamach są bardzo częste - przyznaje rozmówca PAP. "Reklamy są tworzone w celu sprzedaży, więc producenci używają czasem środków typu pan przypominający lekarza, farmaceutę, który wszystko wie lub pedagoga, jak w ostatnim przypadku Magmisi. Tymczasem środki te nie powinny być stosowane" - zaznacza przedstawiciel UOKiK.

Przyznaje, że "usuniecie skutków reklam jest o tyle nieraz trudne, że nie ma skonkretyzowanych konsumentów, którzy zostali poszkodowani przez tę praktykę". "Nie wiemy, który konsument kupił określony preparat, dopóki nie poskarży się nam lub przedsiębiorcy" - stwierdza Lehmann. (PAP)

autor: Piotr Śmiłowicz

edytor: Dorota Skrobisz

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 17.02.2018, 10:57
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ