Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Dawniej „chcieliśmy być sobą”, dziś dodajemy „i chcemy żyć zdrowo”. Pandemia skokowo zwiększyła świadomość prozdrowotną. Ponad połowa Polaków (58%) zwraca uwagę na to, żeby sposób odżywiania wzmacniał odporność. Co ciekawe, aż 16% ankietowanych wpływem diety na zdrowie zainteresowało się w związku z pandemią. Dziś trzech na pięciu Polaków chciałoby dziś zmienić swoją dietę i jeść więcej owoców i warzyw. Większość (64%) uważa, że właśnie ich spożywanie w największym stopniu zwiększa nasze zdrowie i odporność. Samych owoców więcej chce jeść 38% konsumentów.
Eksperci Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej informują, że bezsporny jest związek między poprawą jakości zdrowotnej spożywanej żywności, a stanem zdrowia populacji. Rzeczywiście też wśród najczęstszych błędów żywieniowych wymienia się zbyt małą ilość owoców i warzyw. W tym kontekście badamy jak wygląda dieta Polaków, co jest dla nas ważne i do czego aspirujemy?
Zdrowie na talerzu
W 2021 roku jedynie 17% Polaków odżywiało się zgodnie z zaleceniami dietetyków - połowę każdego ich posiłku stanowiły warzywa i owoce. 57% Polaków ma dietę zbyt ubogą w warzywa i owoce. U 37% pojawiały się one w przynajmniej połowie posiłków (choć to za mało). 20% badanych jadło bardzo mało warzyw i owoców, a nawet nie jadło ich wcale.
Aspiracje
57% Polaków chciałoby zmienić swoją dietę. Jak? Przede wszystkim chcielibyśmy jeść więcej owoców (38%) i warzyw (37%). Dla 16% dobrym pomysłem byłoby częstsze spożywanie soków owocowych i warzywnych, a 9% skłania się ku przetworom.
Domowe przetwory i samodzielna uprawa
W domach ponad połowy Polaków (51%) samodzielnie przygotowuje się przetwory. Najczęściej są to kiszonki (36%) i owocowe dżemy, powidła i konfitury (21%). Prawie co trzeci Polak (30%) uprawia owoce i warzywa na własny użytek. Uprawiamy warzywa i owoce najczęściej w przydomowym ogrodzie (15%). Robią to przedstawiciele wszystkich grup społecznych.
Dieta a odporność
Pandemia pomogła nam zrozumieć rolę odżywiania. Już ponad połowa Polaków (58%) zwraca uwagę na to, żeby sposób odżywiania wzmacniał odporność. Aż 16% wpływem diety na odporność zainteresowało się w związku z pandemią koronawirusa. 15% robi to regularnie od dawna, 5% dba o odporność głównie jesienią i wiosną, a 22% robi to nieregularnie. Pytamy zatem, na czym polega zdrowe odżywianie? Dwie trzecie Polaków (64%) twierdzi, że odporność organizmu w największym stopniu można zwiększyć jedząc świeże warzywa i owoce. 17% wskazuje na przetwory z owoców i warzyw, a 15% na warzywa i owoce gotowane. Doceniamy kiszonki (48%), czosnek, cebulę, tzw. naturalne antybiotyki (46%). Blisko połowa Polaków postrzega je jako produkty zwiększające odporność. Co bardzo ciekawe, jedynie co piąty ankietowany (19%) wymienia tu suplementy diety dostępne w aptece.
Najlepsze witaminy mają owoce i warzywa
Warzywa i owoce są dla Polaków najpopularniejszym źródłem witamin. Większość z nas (81%) robi coś, żeby zapewnić sobie odpowiedni poziom witamin w organizmie. Najpopularniejszym sposobem na zapewnienie sobie witamin jest jedzenie warzyw i owoców (71%).
Czas na polskie superowoce
Rośnie świadomość korzyści z codziennego spożywania owoców o wyjątkowych walorach prozdrowotnych. Wśród owoców jagodowych Kantar wyróżnił cztery gatunki. Truskawka, ulubiony owoc Polaków, zyskała w mijającym sezonie 1 mln odbiorców, borówka wysoka 2,5 mln nowych konsumentów. Dwa młode i bardzo przyszłościowe gatunki, których Polska jest największym producentem na świecie, to jagoda kamczacka i minikiwi. Ona zyskały już wierną grupę blisko 4 mln konsumentów. Więcej o liderach i obiecujących nowościach sezonu 2021 w materiale 👉 Ulubione i nowe owoce w diecie Polaków.
„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” realizowane są przez KANTAR we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding. Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Finansowany jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Źródło informacji: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 27.12.2021, 12:44 |
Źródło informacji | Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
MediaMarkt w Markach w nowej odsłonie
- 27.11.2024, 13:37
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: MediaMarkt Polska
-
Image
Rzecznik Praw Pacjenta: poprawiamy wspólnie z Ministerstwem Zdrowia standardy opieki okołoporodowej PAP
- 27.11.2024, 10:04
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
E-commerce zyskuje na wartości. Kupujemy więcej, drożej i chętniej sięgamy po przedmioty z drugiej ręki - analiza OLX
Rosną udziały e-commerce w rynku. Równocześnie procent internautów dokonujących zakupów w sieci utrzymuje się od 2023 roku na zbliżonym poziomie. Można zatem wnioskować, że kupujemy częściej i więcej, w tym również przedmiotów z drugiej ręki. Potwierdzają to także dane OLX, największego serwisu ogłoszeniowego w Polsce. W październiku średnia wartość jednego przedmiotu kupionego z Przesyłką OLX wzrosła o 24% (w ujęciu rocznym).- 25.11.2024, 08:30
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: OLX