Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Najnowsze badania pokazują, że jesteśmy coraz bardziej zmotywowani, by kupować to co lokalne i sezonowe. To efekt pracy dietetyków i influencerów. Popularyzacji wielu gatunków, a w przypadku owoców jagodowych, postrzegania wręcz jako żywności funkcjonalnej (polskie superowoce). Pośrednio także rolniczych protestów, w wyniku których większą wagę przykładamy do pochodzenia kupowanej żywności.
Rośnie popularność owoców jagodowych
W nadchodzącym sezonie Polacy zamierzają kupować znacznie więcej owoców i warzyw. 65% badanych zadeklarowało, że zamierza w nadchodzącym sezonie kupować je częściej niż dotychczas. Wśród owoców konsumenci deklarują chęć częstszego spożycia truskawek (30%), jabłek (29%), czereśni (20%) oraz malin (18%).

Atencja Polaków kieruje się też w kierunku śliwek (13,3%), gruszek (12,5%), borówki (11%) oraz wracającego do łask agrestu (5%).

Wzrost liczby deklaracji „wiosna 2025 do wiosna 2024”
Podobne badania wiosną ub. r. realizowano w okresie największych rolniczych protestów. Wtedy 60% badanych deklarowało, że „w najbliższym czasie” będzie kupować częściej niż dotychczas polskie owoce i warzywa.
Wśród owoców największe deklaracje dotyczyły jabłek (25%), truskawek (22%), czereśni (17%), malin (15%).

Porównując wyniki podobnych badań sprzed roku, najbardziej wzrosła ilość deklaracji zakupu borówki wysokiej (54%) i truskawki (34%). Także malin (18,4%), czereśni (18%) oraz jabłek (15%).
„Cieszy rosnące zapotrzebowanie na owoce jagodowe. Tym większa motywacja, by dobrze układać nasze łańcuchy dystrybucji i budować marki. Dbać o swoich klientów, o jakość i o komunikację. Produkować tyle, ile możemy sprzedać. Dbać o cenę, ją również komunikować. W ten sposób budować lokalny rynek i zaufanie swoich odbiorców. Być nieco droższym niż reszta rynku, tak by również cena podkreślała jakość i wyjątkowość naszych owoców. Zawsze pamiętać, że owoce jagodowe to superowoce o wybitnych walorach prozdrowotnych. Powinniśmy jeść je codziennie i zwracać uwagę na to, czy pochodzą z regionu, w którym mieszkamy” - mówi Maksymilian Karpierz, producent truskawki i borówki, Owoce Henrykowskie, Borówkowa Marka Roku 2025.
Dlaczego rośnie popularność owoców jagodowych?
Konsumpcja owoców jagodowych rośnie od lat. Wzrosty dotyczą wszystkich kilkunastu gatunków monitorowanych przez Kantar Polska. Popularność i konsumpcja rosną ze względu na ich wysoką wartość odżywczą, właściwości prozdrowotne (np. działanie antyoksydacyjne), wygodę spożycia oraz rosnącą świadomość konsumentów na temat zdrowego stylu życia. W sposób widoczny konsumenci zwracają większą uwagę na jakość i pochodzenie żywności, chętniej poszukują żywności krajowej, lokalnej i sezonowej.
„Od lat obserwujemy, że >>jakość owoców zawsze się broni<<. Jakość owoców gwarantowana przez odpowiednio rozpoznawalną markę osobistą plantatora broni się poczwórnie. Konsumenci mają dość płacenia tylko za nazwę owocu >>truskawka<<. Są w stanie zapłacić znacznie więcej, jeśli są pewni, że kupią jakościowy produkt. Wygląd, smak, trwałość i bezpieczeństwo. Są też coraz bardziej świadomi, że jej pochodzenie ma duże znacznie. Wspólnym wysiłkiem zwracamy uwagę, że truskawka uprawiana w miejscu, gdzie mieszkamy, jest smaczniejsza i zdrowsza, od importowanej. Dlatego kupując truskawki w Polsce, powinniśmy kupować polskie” - przekonuje dr hab. Zbigniew Jarosz, dyrektor Instytutu Produkcji Ogrodniczej Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, Doradca Jagodowy.
Więcej o walorach ulubionego owocu Polaków w materiale Truskawki - superowoce na dobry początek sezonu
Jagodowe to polskie superowoce
Mamy znakomity klimat do ich uprawy. Jest to klimat umiarkowany ciepły przejściowy, który cechują duże amplitudy temperatur rocznych i dobowych (ciepłe dni, zimne noce). Im zawdzięczają truskawki, maliny czy borówki swoje wybarwienie i dużą ilość polifenoli.
Nigdzie na świecie nie produkuje się tak wielu gatunków owoców jagodowych, tej jakości, w tak dużych wolumenach. Jesteśmy jako Polska jednym z największych producentów aronii, czarnej porzeczki, jagody kamczackiej, malin czy borówki wysokiej. W konsumpcji tej ostatniej bijemy od kilku lat rekordy.
Od ponad roku coraz większy wpływ na decyzje żywieniowe i zakupowe Polaków ma ocena bezpieczeństwa żywnościowego. Pierwszy impuls dały ubiegłoroczne protesty rolników. Dziś obawy o importowanie do Polski produktów z krajów spoza Unii Europejskiej (z Ameryki Południowej i Ukrainy) wydaje się niemniejsze.
Myśl globalnie, jedz lokalnie
Sezonowe i lokalne jest smaczniejsze i zdrowsze. To dlatego na świecie panuje moda na sposób odżywiania polegający na spożywaniu czasem wyłącznie żywności uprawianej w promieniu 100 mil (The 100-Mile Diet), czyli ok. 160 km od domu. Korzyści związane ze zmniejszeniem śladu węglowego związanego z transportem żywności na duże odległości, jakże często na różne kontynenty, to dopiero początek korzyści. Główne dotyczą naszego zdrowia i mikrobiomu.
„Jedzenie lokalne i sezonowe to szansa byśmy spożywali produkty o jak największej wartości żywieniowo-zdrowotnej i jak największej jakości. Im krótsza jest ta droga od pola do stołu, im bardziej owoce rosną w zasięgu ręki każdego z nas, tym większa w nich koncentracja witamin składników mineralnych i efekt prozdrowotny” - mówi dietetyk Monika Hajduk, dietetyk kliniczny, Centrum Dietetyczne MonVita.
Rośnie znaczenie owoców i warzyw
Od czasów pandemii rośnie też świadomość roli warzyw i owoców w codziennym odżywianiu. Badania pokazują duże społeczne zapotrzebowanie na promocję polskiej żywności i polskiej kuchni (33%) oraz warzyw i owoców jako żywności nieprzetworzonej (22%). Warto w tym miejscu przypomnieć zalecenia dietetyków i lekarzy, według których warzywa i owoce stanowić powinny połowę tego, co jemy w każdym posiłku.
#Fundusze Promocji
Wyniki na podstawie „Narodowych badań konsumpcji warzyw i owoców” realizowanych przez Kantar Polska we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI), reprezentatywna próba 1010 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Projekt finansowany ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Badanie zrealizowane 14-19 marzec 2025 r. Myśląc o tym i o własnych preferencjach. Czy zamierza Pan(i) w nadchodzącym sezonie kupować częściej niż dotychczas poszczególne gatunki polskich owoców i warzyw?
Badanie podsumowujące rolnicze protesty zrealizowane w dniach 15-20 marca 2024 r. Czy zamierza Pan(i) w najbliższym czasie kupować częściej niż dotychczas poszczególne gatunki naszych polskich owoców i warzyw?
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez KZGPOiW kampanii „Czas na polskie superowoce! VII edycja”.
Źródło informacji: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 08.05.2025, 10:31 |
| Źródło informacji | Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Trzustka drukowana w 3D - rewolucyjne rozwiązanie z tytułem „Polskiego Produktu Przyszłości”
Bioniczna trzustka cATMP® to pierwszy na świecie w pełni funkcjonalny narząd biodrukowany w technologii 3D, zdolny do produkcji insuliny, glukagonu i peptydu C w sposób odpowiadający naturalnej fizjologii ludzkiej trzustki. Co więcej, może być produkowany „na żądanie” i przechowywany w specjalnie zaprojektowanym bioreaktorze do czasu transplantacji. To właśnie w ręce twórców tego przełomowego rozwiązania - firmy Polbionica S.A. - trafiła nagroda główna w tegorocznej edycji Konkursu „Polski Produkt Przyszłości”.- 12.12.2025, 12:51
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: PARP
-
Image
Najpierw potykała się o własne nogi. Dziś wie, że to nie była niezdarność, tylko choroba genetyczna
Pierwsze symptomy, takie jak częste potykanie się, niepewny chód, trudności z pisaniem czy utrzymaniem równowagi, pojawiające się w dzieciństwie lub w okresie dojrzewania, są niespecyficzne i łatwo je przeoczyć. Tymczasem mogą one być sygnałem choroby genetycznej - ataksji Friedreicha. Szacuje się, że w Polsce żyje z nią około 150 osób.- 11.12.2025, 16:35
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Biuro prasowe kampanii „Challenge Your Balance"
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ