Newsletter

Zdrowie i styl życia

Których owoców Polacy chcą jeść więcej?

08.05.2025, 10:31aktualizacja: 08.05.2025, 10:31

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Konsumenci zwracają większą uwagę na jakość i pochodzenie owoców. Wg. Kantar Polska 65% konsumentów, czyli 21 mln osób, zamierza w nadchodzącym sezonie jeść więcej polskich owoców i warzyw. Rekordowe 10 mln Polaków chce kupować więcej truskawek (30%), podobnie jabłek (29%). Porównując wyniki sprzed roku, najbardziej wzrosła ilość deklaracji zakupu borówek (54%), truskawek (34%), malin (18,4%) i polskich jabłek (18%). To dobre informacje dla plantatorów i sadowników. Patrząc na sezon od strony popytowej, chęci nie powinno zabraknąć.

Najnowsze badania pokazują, że jesteśmy coraz bardziej zmotywowani, by kupować to co lokalne i sezonowe. To efekt pracy dietetyków i influencerów. Popularyzacji wielu gatunków, a w przypadku owoców jagodowych, postrzegania wręcz jako żywności funkcjonalnej (polskie superowoce). Pośrednio także rolniczych protestów, w wyniku których większą wagę przykładamy do pochodzenia kupowanej żywności.

Rośnie popularność owoców jagodowych

W nadchodzącym sezonie Polacy zamierzają kupować znacznie więcej owoców i warzyw. 65% badanych zadeklarowało, że zamierza w nadchodzącym sezonie kupować je częściej niż dotychczas. Wśród owoców konsumenci deklarują chęć częstszego spożycia truskawek (30%), jabłek (29%), czereśni (20%) oraz malin (18%).

KANTAR Polska (1)

Atencja Polaków kieruje się też w kierunku śliwek (13,3%), gruszek (12,5%), borówki (11%) oraz wracającego do łask agrestu (5%).

KANTAR Polska (2)

Wzrost liczby deklaracji „wiosna 2025 do wiosna 2024”

Podobne badania wiosną ub. r. realizowano w okresie największych rolniczych protestów. Wtedy 60% badanych deklarowało, że „w najbliższym czasie” będzie kupować częściej niż dotychczas polskie owoce i warzywa.

Wśród owoców największe deklaracje dotyczyły jabłek (25%), truskawek (22%), czereśni (17%), malin (15%).

KANTAR Polska (3)

Porównując wyniki podobnych badań sprzed roku, najbardziej wzrosła ilość deklaracji zakupu borówki wysokiej (54%) i truskawki (34%). Także malin (18,4%), czereśni (18%) oraz jabłek (15%).

„Cieszy rosnące zapotrzebowanie na owoce jagodowe. Tym większa motywacja, by dobrze układać nasze łańcuchy dystrybucji i budować marki. Dbać o swoich klientów, o jakość i o komunikację. Produkować tyle, ile możemy sprzedać. Dbać o cenę, ją również komunikować. W ten sposób budować lokalny rynek i zaufanie swoich odbiorców. Być nieco droższym niż reszta rynku, tak by również cena podkreślała jakość i wyjątkowość naszych owoców. Zawsze pamiętać, że owoce jagodowe to superowoce o wybitnych walorach prozdrowotnych. Powinniśmy jeść je codziennie i zwracać uwagę na to, czy pochodzą z regionu, w którym mieszkamy” - mówi Maksymilian Karpierz, producent truskawki i borówki, Owoce Henrykowskie, Borówkowa Marka Roku 2025.

Dlaczego rośnie popularność owoców jagodowych?

Konsumpcja owoców jagodowych rośnie od lat. Wzrosty dotyczą wszystkich kilkunastu gatunków monitorowanych przez Kantar Polska. Popularność i konsumpcja rosną ze względu na ich wysoką wartość odżywczą, właściwości prozdrowotne (np. działanie antyoksydacyjne), wygodę spożycia oraz rosnącą świadomość konsumentów na temat zdrowego stylu życia. W sposób widoczny konsumenci zwracają większą uwagę na jakość i pochodzenie żywności, chętniej poszukują żywności krajowej, lokalnej i sezonowej.

„Od lat obserwujemy, że >>jakość owoców zawsze się broni<<. Jakość owoców gwarantowana przez odpowiednio rozpoznawalną markę osobistą plantatora broni się poczwórnie. Konsumenci mają dość płacenia tylko za nazwę owocu >>truskawka<<. Są w stanie zapłacić znacznie więcej, jeśli są pewni, że kupią jakościowy produkt. Wygląd, smak, trwałość i bezpieczeństwo. Są też coraz bardziej świadomi, że jej pochodzenie ma duże znacznie. Wspólnym wysiłkiem zwracamy uwagę, że truskawka uprawiana w miejscu, gdzie mieszkamy, jest smaczniejsza i zdrowsza, od importowanej. Dlatego kupując truskawki w Polsce, powinniśmy kupować polskie” - przekonuje dr hab. Zbigniew Jarosz, dyrektor Instytutu Produkcji Ogrodniczej Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, Doradca Jagodowy.

Więcej o walorach ulubionego owocu Polaków w materiale Truskawki - superowoce na dobry początek sezonu

Jagodowe to polskie superowoce

Mamy znakomity klimat do ich uprawy. Jest to klimat umiarkowany ciepły przejściowy, który cechują duże amplitudy temperatur rocznych i dobowych (ciepłe dni, zimne noce). Im zawdzięczają truskawki, maliny czy borówki swoje wybarwienie i dużą ilość polifenoli.

Nigdzie na świecie nie produkuje się tak wielu gatunków owoców jagodowych, tej jakości, w tak dużych wolumenach. Jesteśmy jako Polska jednym z największych producentów aronii, czarnej porzeczki, jagody kamczackiej, malin czy borówki wysokiej. W konsumpcji tej ostatniej bijemy od kilku lat rekordy.

Od ponad roku coraz większy wpływ na decyzje żywieniowe i zakupowe Polaków ma ocena bezpieczeństwa żywnościowego. Pierwszy impuls dały ubiegłoroczne protesty rolników. Dziś obawy o importowanie do Polski produktów z krajów spoza Unii Europejskiej (z Ameryki Południowej i Ukrainy) wydaje się niemniejsze.

Myśl globalnie, jedz lokalnie

Sezonowe i lokalne jest smaczniejsze i zdrowsze. To dlatego na świecie panuje moda na sposób odżywiania polegający na spożywaniu czasem wyłącznie żywności uprawianej w promieniu 100 mil (The 100-Mile Diet), czyli ok. 160 km od domu. Korzyści związane ze zmniejszeniem śladu węglowego związanego z transportem żywności na duże odległości, jakże często na różne kontynenty, to dopiero początek korzyści. Główne dotyczą naszego zdrowia i mikrobiomu.

„Jedzenie lokalne i sezonowe to szansa byśmy spożywali produkty o jak największej wartości żywieniowo-zdrowotnej i jak największej jakości. Im krótsza jest ta droga od pola do stołu, im bardziej owoce rosną w zasięgu ręki każdego z nas, tym większa w nich koncentracja witamin składników mineralnych i efekt prozdrowotny” - mówi dietetyk Monika Hajduk, dietetyk kliniczny, Centrum Dietetyczne MonVita.

Rośnie znaczenie owoców i warzyw

Od czasów pandemii rośnie też świadomość roli warzyw i owoców w codziennym odżywianiu. Badania pokazują duże społeczne zapotrzebowanie na promocję polskiej żywności i polskiej kuchni (33%) oraz warzyw i owoców jako żywności nieprzetworzonej (22%). Warto w tym miejscu przypomnieć zalecenia dietetyków i lekarzy, według których warzywa i owoce stanowić powinny połowę tego, co jemy w każdym posiłku.

#Fundusze Promocji

Wyniki na podstawie „Narodowych badań konsumpcji warzyw i owoców” realizowanych przez Kantar Polska we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI), reprezentatywna próba 1010 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Projekt finansowany ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

Badanie zrealizowane 14-19 marzec 2025 r. Myśląc o tym i o własnych preferencjach. Czy zamierza Pan(i) w nadchodzącym sezonie kupować częściej niż dotychczas poszczególne gatunki polskich owoców i warzyw?

Badanie podsumowujące rolnicze protesty zrealizowane w dniach 15-20 marca 2024 r. Czy zamierza Pan(i) w najbliższym czasie kupować częściej niż dotychczas poszczególne gatunki naszych polskich owoców i warzyw?

Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez KZGPOiW kampanii „Czas na polskie superowoce! VII edycja”.

Źródło informacji: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 08.05.2025, 10:31
Źródło informacji Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ