Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Liczba konsumentów jabłek jest bardzo wysoka. Średnio 9 na 10 Polaków je jabłko w każdym tygodniu poprzedzającym comiesięczne badanie. W październiku jadło jabłka 88% dorosłych Polaków, 15+.
Różne pokolenia mają jednak różne preferencje smakowe. Ukształtowały je zmiany w kulturze kulinarnej i mody podejścia do odżywiania, postów, a czasem preferowania jednych produktów kosztem innych. Preferencje smakowe ewoluują. Dotyczy to także produktów świeżych, owoców i samych jabłek.
Każde kolejne z pokoleń ma swoje unikalne podejście do codziennego odżywiania i swój „zdrowy styl życia”. Oto preferencje odmianowe pokoleń określanych jako BB (Baby Boomers), X, Y (Millenialsi) i Z-ki.
Pokolenie BB
Baby Boomers to osoby urodzone w latach 1946-1963, dziś mają od 61 do 78 lat.
Pokolenie BB preferują najpopularniejsze odmiany - Lobo 43% vs. 38% w całej populacji, Szampion - 36% vs. 30% i Jonagold - 28% vs. 25%. To pokolenie, które je dużo owoców i warzyw, i jest mniej skłonne do eksperymentowania np. z nowymi produktami lub dietami.
Osoby z tego pokolenia często prowadzą tradycyjny styl życia. Cenią sobie stabilność, wiele z nich dba o zdrowie, co przekłada się na ich wybory żywieniowe. Realizując zdrową i zrównoważoną dietę, często z większym naciskiem na potrawy gotowane w domu. Są przywiązani do klasycznych przepisów.
Pokolenie X
Pokolenie X - osoby urodzone w latach 1964-1980, dziś w wieku od 44 do 60 lat.
Najpopularniejsze odmiany Lobo 39% vs. 38% w całej populacji, Szampion - 30% vs. 30% oraz Ligol 31% vs. 25%. Pokolenie X wymienia w top10 Golden Delicious, pozostałe pokolenia rzadziej wskazywały tę odmianę.
To pokolenie charakteryzuje się większą niezależnością i elastycznością. Często łączą życie zawodowe z osobistym w sposób, który sprzyja aktywności fizycznej. Zwracają uwagę na zdrowe odżywianie, ale jednocześnie mają tendencję do korzystania z gotowych posiłków ze względu na, charakterystyczny dla tego pokolenia, brak czasu, prymat pracy. Starają się wprowadzać świeże owoce i warzywa do swojej diety, odkrywają żywność organiczną i/lub produkty lokalne.
Pokolenie Y
Pokolenie Y, tzw. Millenialsi, to osoby urodzone w latach 1981-1995, dziś w wieku od 29 do 43 lat.
Najpopularniejsze odmiany Lobo 39% vs. 38% w całej populacji, Szampion - 30% vs. 30% oraz Ligol 31% vs. 25%. Trzecia w kraju odmiana Jonagold jest tu nr 5 (21% vs. 25%).
Y-ki zorientowani są na zdrowie i wellness, często angażują się w różne formy aktywności fizycznej i są otwarci na nowości. Często eksperymentują z dietami roślinnymi i wegańskimi. Są świadomi wpływu żywności na środowisko i zdrowie. Konsumpcja świeżych produktów jest wysoka, z dużym zainteresowaniem świeżymi, lokalnymi produktami. Często korzystają z dostaw świeżych owoców i warzyw do domu.
Pokolenie Z
Pokolenie Z tworzą osoby urodzone w latach 1996-2009. Dziś znajdujące się w przedziale wieku od 15 do 28 lat.
Młodsze pokolenie wyróżnia się na tle innych mniejszą znajomością odmian jabłek. 12% nie wie, na co ma ochotę, 9% nie zna żadnej.
Z-etki często korzystają z social mediów i nowych technologii. Przykładają dużą wagę do autentyczności i etyki w zakupach. Preferują zdrowe opcje, są otwarci na różnorodne modele odżywiania i często poszukują szybkich, ale zdrowych rozwiązań żywieniowych. Konsumpcja świeżych produktów jest u nich wysoka, z naciskiem na zdrowe przekąski.
Młodsze pokolenia są bardziej zainteresowane produktami ekologicznymi i lokalnymi, co sprawia, że pewne odmiany zyskują w ich oczach. Jabłko jako produkt bardzo polski powinno zyskiwać.
Jedno jabłko dziennie
Dla osób starszych jabłko to symbol zdrowia, urodzaju, mądrości, miłości i pożądania. Jest częścią wielu przekazów ludowych i przysłów. Na przykład „niedaleko pada jabłko od jabłoni” jest przekazywane z pokolenia na pokolenie. Ma wartość ponadczasową, choć interpretacja zależy do kontekstu społecznego i kulturowego. Podobnie przysłowie „Jedno jabłko dziennie trzyma lekarza z dala ode mnie”.
Dostęp do rozbudowanej wiedzy o żywieniu tylko wzmacnia chęć znalezienia zrozumiałych patentów. W przeszłości, gdy dostęp do informacji o zdrowiu był ograniczony, ludzie często polegali na mądrości pokoleń i na naturalnych metodach dbania o zdrowie. Najstarsze opisywane tu pokolenia - urodzonych po wojnie Baby Boomers i pokolenie X - pamiętają kuchnie zdominowaną przez podstawowe i niskoprzetworzone produkty. Ich udziałem była konsumpcja jabłek na poziomie 20 kg na osobę rocznie.
Dziś jabłek jemy mniej, choć rekomendacja jest tak jednoznaczna. Na pewno wiedząc więcej, producenci mają szansę kreować gusta każdego z omawianych pokoleń. Wszyscy żyjemy w czasach rosnącego zapotrzebowania na produkty zdrowe i z jasną tożsamością lokalną lub regionalną. Dalej już sprawa jest otwarta, symbolem dla kolejnego pokolenia nie stajesz się przez przypadek.
Wiedzy na temat atrakcyjności poszczególnych odmian dostarczył sondaż omnibusowy realizowany przez Kantar Polska. Badanie zostało zrealizowane metodą wywiadów bezpośrednich w domach respondentów (CAPI) w dniach 11-16 październik 2024 roku na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15 lat i więcej (N=1015).
Badanie było realizowane w ramach projektu CORE TEAM. Zostało sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Projekt ten realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Więcej o walorach jabłek i o bogactwie odmianowym w materiałach pod hasztagiem #1jabłko lub #1jabłkoDziennie i na stronie 1jablko.pl
#Fundusze Promocji
Opracowanie w ramach realizacji przez TRSK zadania „Jedno jabłko dziennie”.
Projekt realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Źródło informacji: Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 05.11.2024, 15:33 |
Źródło informacji | Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Fruktoza krzepi
Badania obalają mit fruktozy. 3/4 Polaków wie, że warzywa i owoce pomagają utrzymać poziom cukru we krwi - wynika z badania Kantar Polska. Wśród owoców o najlepszej percepcji dominują jabłka, borówki, truskawki, żurawina, malina i jagoda kamczacka. Wśród warzyw czosnek, kapusta, papryka, cebula, sałata, brokuły, kalafior, brukselka i fasolka szparagowa. Poznaliśmy je w listopadzie br. dzięki badaniom zleconym przez Core Team - forum współpracy polskich producentów.- 09.12.2024, 14:54
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
-
Image
Festiwal Filmowy Eurazja - druga edycja już wkrótce w stolicy
Festiwal Filmowy Eurazja powraca z drugą edycją, prezentującą zróżnicowany wybór filmów z Europy, Azji Centralnej i Bliskiego Wschodu. Tegoroczny festiwal odbędzie się w dniach 9-15 grudnia 2024 w samym centrum stolicy, oferując widzom nie tylko seanse filmowe, ale również spotkania z twórcami. Tym razem serce Festiwalu zabije w gmachu Pałacu Kultury i Nauki - Kinotece.- 06.12.2024, 13:26
- Kategoria: Ludzie i kultura
- Źródło: Biuro Prasowe Festiwalu Filmowego Eurazja
-
Image
Polak to praktyczny mikołaj – prezenty kupuje z wyprzedzeniem i na promocji, nigdy w Wigilię
W grudniu większość z nas zamienia się w mikołaja, który wręcza bliskim prezenty świąteczne. I choć jest wiele strategii ich zakupu, jedna jest Polakom szczególnie bliska. Co trzecia osoba planuje odwiedzić sklepy kilka tygodni wcześniej, a 48% stara się kupować prezenty w rozsądnej cenie. Niemal połowa wręczających podarunki korzysta z promocji i samodzielnie pakuje zakupione rzeczy – wynika z badania zleconego przez VeloBank. Zatem nadal większość z nas to Zieloni Mikołajowie, których cechuje rozsądne podejście. Widać też duże przywiązanie do tradycji. 95% osób rzadko lub nigdy nie kupuje prezentów w Wigilię.- 06.12.2024, 09:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: VeloBank