Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Niedziela, 15 czerwca na warszawskiej Woli minęła pod znakiem prozdrowotnego wydarzenia zorganizowanego przez Fundację Wspierania Zdrowia, w którym wzięli udział pracownicy Biura Rzecznika Praw Pacjenta.
Stoisko Rzecznika Praw Pacjenta (RPP) w parkowej zieleni widoczne było z daleka. Niebieskie barwy i charakterystyczne logo, a przede wszystkim przedstawiciele instytucji, którzy z zaangażowaniem tłumaczyli mieszkańcom Warszawy, czym są prawa pacjenta i jak ich dochodzić.
Specjaliści z Biura RPP nie ograniczali się jedynie do rozmów w dorosłymi, zwracali się również do dzieci, dla których zorganizowali quizy i zabawy edukacyjne z atrakcyjnymi nagrodami.
Wśród najmłodszych uwagę przyciągnęła para niespełna dwuletnich bliźniąt, którzy zmotywowali swoją mamę i babcię do wzięcia z nimi udziału w kole fortuny, aby wylosować dwa pytania. Pierwsze odnosiło się do prawa do otrzymania kopii dokumentacji medycznej, zaś drugie dotyczyło tego, czy pacjent ma prawo wejść do gabinetu lekarskiego z bliską osobą.
„Okazało się, że nawet tak podstawowe prawa, nie dla wszystkich uczestników zabawy wydawały się oczywiste” - zauważył Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.
Dodał, że ciekawych pytań i zabawy było więcej. „Najmłodsi, którzy chcieli zdobyć nagrody mierzyli się z pytaniami jak to, czy lekarz ma obowiązek zachować tajemnicę związaną ze stanem twojego zdrowia, czy na przykład, może powiedzieć kolegom z klasy, na co chorujesz? Była też taka zagadka, czy lepiej pić wodę czy colę? Na te pytania odpowiedzi były łatwe, choć czasami wymagały wsparcia rodziców i opiekunów, którzy również angażowali się w zabawę, a przy okazji z zainteresowaniem sięgali po materiały i ulotki o prawach pacjenta” - powiedział Rzecznik.
Podkreślił, że o prawach pacjenta można rozmawiać w różnych okolicznościach i przy wielu okazjach, od konferencji naukowych przez pikniki i festyny rodzinne, po spotkania w małym gronie z pacjentami lub ich przedstawicielami.
„Ważne jest jedno, żeby każdy z nas wiedział, że zdrowie i sam proces leczenia, to obszary objęte szczególną troską medyczną, a także prawną. Poza tym, prawa pacjenta to tak naprawdę proste dziesięć punktów, które warto znać, żeby mieć wpływ na proces swojego leczenia” - wyjaśnił minister Chmielowiec.
Dodał, że z całym zespołem współpracowników dba o ochronę praw pacjenta w każdej, nawet najmniejszej placówce medycznej w najdalszym zakątku kraju. „Chcemy też wszystkich informować i edukować o tych prawach, bo każdy z nas był lub będzie w przyszłości pacjentem” - skwitował Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec.
Przypomniał, że sytuacjach, gdy pacjent nie ma pewności, jakie są jego prawa, czego może oczekiwać jako pacjent dowolnej placówki medycznej, albo ma wątpliwości dotyczące procesu leczenia, może zadzwonić na całodobową infolinię Rzecznika Praw Pacjenta pod nr 800 190 590. Najważniejsze i przydatne informacje są również dostępne pod adresem: www.gov.pl/rpp
Źródło informacji: Biuro RPP
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 18.06.2025, 10:16 |
| Źródło informacji | Biuro RPP |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Firma Kolmar Korea po raz drugi z rzędu znalazła się na liście najlepszych na świecie firm w zakresie zrównoważonego rozwoju w 2026 r. według magazynu TIME
Firma uplasowała się w grupie 7% najlepszych spośród ponad 4000 globalnych korporacji, co podkreśla jej wiodącą rolę w dziedzinie ekologicznych innowacji i odpowiedzialnego rozwoju.- 20.11.2025, 14:36
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: PR Newswire
-
Image
Forum Med.Tech: Europa choruje nie tylko na brak lekarzy, ale też na brak rozmowy o zdrowiu
W całej Unii brakuje dziś ponad 1,2 miliona lekarzy, pielęgniarek i położnych - wynika z raportu przygotowanego przez OECD i Komisję Europejską. Kryzys kadrowy i demograficzny coraz mocniej obciąża europejskie systemy ochrony zdrowia, ograniczając ich zdolność do reagowania na potrzeby pacjentów. W nadchodzących latach niezbędne będą głębokie reformy systemowe, ale coraz większą rolę odgrywają także inicjatywy, które mogą wspierać te zmiany i przyspieszać ich wdrażanie w praktyce.- 19.11.2025, 11:52
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Forum Med.Tech
-
Image
Nowatorski projekt Katarzyny Cichopek: probiotyki w służbie czystości
Katarzyna Cichopek startuje z kolejnym biznesem. Na rynek wchodzi jej marka Harmony - linia środków czystości premium z probiotykami. Produkty oparte są na aktywnych szczepach bakterii probiotycznych i wspierają zdrowy mikrobiom domu.- 17.11.2025, 15:39
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: All 4 Comms
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ