Newsletter

Zdrowie i styl życia

RPP: Warszawianie chcą znać prawa pacjenta

18.06.2025, 10:16aktualizacja: 18.06.2025, 10:57

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Biuro RPP (1)
Biuro RPP (1)
Choć ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta obowiązuje od 16 lat, nadal warto przypominać Polakom o tym, jakie mają prawa w trakcie leczenia - uważa Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta, który razem ze swoimi współpracownikami prowadzi liczne działania informacyjno-edukacyjne w tym zakresie. Jedną z takich akcji edukacyjnych skierowanych dla dzieci i dorosłych Biuro Rzecznika Praw Pacjenta przeprowadziło podczas „Wolskiego Korowodu” - plenerowego wydarzenia zdrowotnego w warszawskim Parku Sowińskiego.

Niedziela, 15 czerwca na warszawskiej Woli minęła pod znakiem prozdrowotnego wydarzenia zorganizowanego przez Fundację Wspierania Zdrowia, w którym wzięli udział pracownicy Biura Rzecznika Praw Pacjenta.

Stoisko Rzecznika Praw Pacjenta (RPP) w parkowej zieleni widoczne było z daleka. Niebieskie barwy i charakterystyczne logo, a przede wszystkim przedstawiciele instytucji, którzy z zaangażowaniem tłumaczyli mieszkańcom Warszawy, czym są prawa pacjenta i jak ich dochodzić.

Specjaliści z Biura RPP nie ograniczali się jedynie do rozmów w dorosłymi, zwracali się również do dzieci, dla których zorganizowali quizy i zabawy edukacyjne z atrakcyjnymi nagrodami.

Wśród najmłodszych uwagę przyciągnęła para niespełna dwuletnich bliźniąt, którzy zmotywowali swoją mamę i babcię do wzięcia z nimi udziału w kole fortuny, aby wylosować dwa pytania. Pierwsze odnosiło się do prawa do otrzymania kopii dokumentacji medycznej, zaś drugie dotyczyło tego, czy pacjent ma prawo wejść do gabinetu lekarskiego z bliską osobą.

„Okazało się, że nawet tak podstawowe prawa, nie dla wszystkich uczestników zabawy wydawały się oczywiste” - zauważył Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.

Dodał, że ciekawych pytań i zabawy było więcej. „Najmłodsi, którzy chcieli zdobyć nagrody mierzyli się z pytaniami jak to, czy lekarz ma obowiązek zachować tajemnicę związaną ze stanem twojego zdrowia, czy na przykład, może powiedzieć kolegom z klasy, na co chorujesz? Była też taka zagadka, czy lepiej pić wodę czy colę? Na te pytania odpowiedzi były łatwe, choć czasami wymagały wsparcia rodziców i opiekunów, którzy również angażowali się w zabawę, a przy okazji z zainteresowaniem sięgali po materiały i ulotki o prawach pacjenta” - powiedział Rzecznik.

Podkreślił, że o prawach pacjenta można rozmawiać w różnych okolicznościach i przy wielu okazjach, od konferencji naukowych przez pikniki i festyny rodzinne, po spotkania w małym gronie z pacjentami lub ich przedstawicielami.

„Ważne jest jedno, żeby każdy z nas wiedział, że zdrowie i sam proces leczenia, to obszary objęte szczególną troską medyczną, a także prawną. Poza tym, prawa pacjenta to tak naprawdę proste dziesięć punktów, które warto znać, żeby mieć wpływ na proces swojego leczenia” - wyjaśnił minister Chmielowiec.

Dodał, że z całym zespołem współpracowników dba o ochronę praw pacjenta w każdej, nawet najmniejszej placówce medycznej w najdalszym zakątku kraju. „Chcemy też wszystkich informować i edukować o tych prawach, bo każdy z nas był lub będzie w przyszłości pacjentem” - skwitował Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec.

Przypomniał, że sytuacjach, gdy pacjent nie ma pewności, jakie są jego prawa, czego może oczekiwać jako pacjent dowolnej placówki medycznej, albo ma wątpliwości dotyczące procesu leczenia, może zadzwonić na całodobową infolinię Rzecznika Praw Pacjenta pod nr 800 190 590. Najważniejsze i przydatne informacje są również dostępne pod adresem: www.gov.pl/rpp

Źródło informacji: Biuro RPP

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 18.06.2025, 10:16
Źródło informacji Biuro RPP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ