Pobierz materiał i Publikuj za darmo
![Fot. PAP/Jacek Turczyk/Zdjęcie ilustracyjne](/sites/default/files/styles/open_article_750/public/2022-12/ula-143%20%281%29.jpg?itok=g2_Vd8_K)
Jak wynika z badań ESPAD (Europejskiego Programu Badań nad Używaniem Alkoholu i Środków Odurzających przez Młodzież) przeprowadzonych w 2019 roku aż 80 proc. uczniów w wieku 15-16 lat przynajmniej raz w życiu piło alkohol, a wśród tych nieco starszych – w wieku 17-18 lat blisko 93 proc. Ponadto do picia w ostatnich 30 dniach przed badaniem przyznało się prawie 47 proc. uczniów młodszej i ponad 76 proc. uczniów starszej grupy. Problem taki nie dotyczy tylko Polski.
Program obecny już w 30 krajach
Międzynarodowy program edukacyjny „Smashed” obecny jest na świecie od 17 lat. Pierwszym krajem, który go zaczął prowadzić była Wielka Brytania, bo właśnie tam był opracowany przez organizację Collingwood Learning. W tej chwili wersja online jest obecnie dostępna w 30 krajach na całym świecie, m in. w Australii, Indonezji, Kenii, Grecji, Hiszpanii, Meksyku czy Wenezueli. Program dotarł do 1,5 mln młodych ludzi. Siłą programu jest to, że każda wersja językowa dostosowana jest do kontekstu kulturowego danego kraju i do jego realiów społecznych. W tym tygodniu w Warszawie została zainaugurowana jego polska wersja.
Fabuła ma angażować i tłumaczyć
W Polsce do pilotażu programu przystąpiło już 200 szkół, 5 tys. uczniów przeszło już przez szkolenie. Kolejne placówki zgłaszają chęć uczestnictwa. Scenariusz polskiej edycji programu opracował profesor Uniwersytetu Warszawskiego, dr hab. Jacek Wasilewski, komunikolog, autor licznych scenariuszy i książek, ekspert storytellingu i mediów. Jak zapewnia to narzędzie stworzono w ten sposób, by zaciekawić treścią nastolatków, uświadomić im do czego może prowadzić picie alkoholu.
">>Smashed<< jest narzędziem edukacyjnym, które w interaktywny, nowoczesny i angażujący sposób pomaga nieletnim zwrócić ich uwagę na niebezpieczeństwa związane z konsumpcją alkoholu w małoletności. Pokazuje mechanizmy, które popychają do jego konsumpcji i tragiczne konsekwencje, które mogą jej towarzyszyć" - przekonuje Jacek Wasilewski.
Z kolei wiceminister edukacji Tomasz Rzymkowski podkreśla, że program nie daje gotowych rozwiązań, ale jasno pokazuje mechanizmy, które rządzą wyborami takich młodych ludzi i pozwala refleksję.
"Dla nauczycieli jest istotne też to, że dzięki interaktywności mogą poznać prawdziwe opinie i problemy uczniów i we właściwy sposób zareagować. Dzięki wykorzystaniu tego rodzaju narracji w tej opowieści, uczniowie mogą mówić o swoich problemach nie wprost, omijając barierę wstydu i lęku" - zauważa Rzymkowski.
Możesz „porozmawiać” z Julką, Bartkiem, Adamem
Program składa się z trzech części. Po pierwsze z historii fabularnej, która opowiada o codziennym życiu trojga młodych ludzi. Po drugie z ankiet i zadań skierowanych do klasy. Systematyzują one wiedzę. Po trzecie z „bezpośredniej rozmowy” z bohaterami. Tutaj poznać można punkt widzenia każdego z nich, ich motywacje, a nawet zadać im pytania. W rolę Julki, Bartka i Adama wcielają się aktorzy młodego pokolenia. Film edukacyjny powstał pod kierownictwem uznanego producenta filmowego Marka Władyki.
Inicjatorem polskiej edycji programu „Smashed” i kampanii społecznej jest międzynarodowy koncern Diageo, który zamierza w jego ramach przeszkolić 10 mln młodych ludzi do 2030 roku na całym świecie.
Do programu można dołączyć korzystając z materiałów dostępnych na stronie www.smashedpolska.pl.
Aplikacja z kursem znajduje się tu: https://online.smashedproject.org/poland/.
Źródło informacji: Serwis Zdrowie
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 16.12.2022, 11:10 |
Źródło informacji | Serwis Zdrowie |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Nie każde oznakowanie produktu „eko” oznacza, że produkt jest naprawdę ekologiczny PAP
„Przestaw się na eko - szukaj Euroliścia 2” - to drugi etap kampanii edukacyjnej Polskiej Izby Żywności Ekologicznej (PIŻE), której celem jest m.in. promocja ekologicznej żywności certyfikowanej, ponieważ na rynku dostępne są również produkty, które nie spełniają odpowiednich kryteriów, chociaż sprzedawane są jako ekologiczne. Wartość certyfikowanego rynku eko w Polsce PIŻE szacuje na 2 mld zł.- 02.07.2024, 11:59
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Beata Drzazga laureatką prestiżowej nagrody Eko Filary 2024 PAP
Beata Drzazga, przedsiębiorca, założyciel m.in. BetaMed S.A., motywator, inspirator i doradca biznesowy, otrzymała nagrodę Eko Filary 2024 przyznawaną przez redakcję MANAGER Report za innowacyjne działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. „W pomaganiu dajesz nie tylko pieniądze, ale i swój czas. To jest najcenniejsze” - podkreśla Beata Drzazga.- 02.07.2024, 10:19
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Pacjent z chorobą rzadką jest wyjątkowy i wymaga wyjątkowych rozwiązań - jakich zmian systemowych w zakresie chorób rzadkich oczekują eksperci?
Wprowadzenie nowego Planu dla Chorób Rzadkich, odpowiednie zarządzanie wiedzą ekspercką, efektywna diagnostyka i wczesne włączenie leczenia - to kluczowe rekomendacje ekspertów płynące z trzeciej odsłony debaty z cyklu „Healthcare Policy Summit” poświęconej chorobom rzadkim.- 01.07.2024, 16:42
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Instytut Rozwoju Spraw Społecznych