Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Jak wynika z badań ESPAD (Europejskiego Programu Badań nad Używaniem Alkoholu i Środków Odurzających przez Młodzież) przeprowadzonych w 2019 roku aż 80 proc. uczniów w wieku 15-16 lat przynajmniej raz w życiu piło alkohol, a wśród tych nieco starszych – w wieku 17-18 lat blisko 93 proc. Ponadto do picia w ostatnich 30 dniach przed badaniem przyznało się prawie 47 proc. uczniów młodszej i ponad 76 proc. uczniów starszej grupy. Problem taki nie dotyczy tylko Polski.
Program obecny już w 30 krajach
Międzynarodowy program edukacyjny „Smashed” obecny jest na świecie od 17 lat. Pierwszym krajem, który go zaczął prowadzić była Wielka Brytania, bo właśnie tam był opracowany przez organizację Collingwood Learning. W tej chwili wersja online jest obecnie dostępna w 30 krajach na całym świecie, m in. w Australii, Indonezji, Kenii, Grecji, Hiszpanii, Meksyku czy Wenezueli. Program dotarł do 1,5 mln młodych ludzi. Siłą programu jest to, że każda wersja językowa dostosowana jest do kontekstu kulturowego danego kraju i do jego realiów społecznych. W tym tygodniu w Warszawie została zainaugurowana jego polska wersja.
Fabuła ma angażować i tłumaczyć
W Polsce do pilotażu programu przystąpiło już 200 szkół, 5 tys. uczniów przeszło już przez szkolenie. Kolejne placówki zgłaszają chęć uczestnictwa. Scenariusz polskiej edycji programu opracował profesor Uniwersytetu Warszawskiego, dr hab. Jacek Wasilewski, komunikolog, autor licznych scenariuszy i książek, ekspert storytellingu i mediów. Jak zapewnia to narzędzie stworzono w ten sposób, by zaciekawić treścią nastolatków, uświadomić im do czego może prowadzić picie alkoholu.
">>Smashed<< jest narzędziem edukacyjnym, które w interaktywny, nowoczesny i angażujący sposób pomaga nieletnim zwrócić ich uwagę na niebezpieczeństwa związane z konsumpcją alkoholu w małoletności. Pokazuje mechanizmy, które popychają do jego konsumpcji i tragiczne konsekwencje, które mogą jej towarzyszyć" - przekonuje Jacek Wasilewski.
Z kolei wiceminister edukacji Tomasz Rzymkowski podkreśla, że program nie daje gotowych rozwiązań, ale jasno pokazuje mechanizmy, które rządzą wyborami takich młodych ludzi i pozwala refleksję.
"Dla nauczycieli jest istotne też to, że dzięki interaktywności mogą poznać prawdziwe opinie i problemy uczniów i we właściwy sposób zareagować. Dzięki wykorzystaniu tego rodzaju narracji w tej opowieści, uczniowie mogą mówić o swoich problemach nie wprost, omijając barierę wstydu i lęku" - zauważa Rzymkowski.
Możesz „porozmawiać” z Julką, Bartkiem, Adamem
Program składa się z trzech części. Po pierwsze z historii fabularnej, która opowiada o codziennym życiu trojga młodych ludzi. Po drugie z ankiet i zadań skierowanych do klasy. Systematyzują one wiedzę. Po trzecie z „bezpośredniej rozmowy” z bohaterami. Tutaj poznać można punkt widzenia każdego z nich, ich motywacje, a nawet zadać im pytania. W rolę Julki, Bartka i Adama wcielają się aktorzy młodego pokolenia. Film edukacyjny powstał pod kierownictwem uznanego producenta filmowego Marka Władyki.
Inicjatorem polskiej edycji programu „Smashed” i kampanii społecznej jest międzynarodowy koncern Diageo, który zamierza w jego ramach przeszkolić 10 mln młodych ludzi do 2030 roku na całym świecie.
Do programu można dołączyć korzystając z materiałów dostępnych na stronie www.smashedpolska.pl.
Aplikacja z kursem znajduje się tu: https://online.smashedproject.org/poland/.
Źródło informacji: Serwis Zdrowie
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 16.12.2022, 11:10 |
Źródło informacji | Serwis Zdrowie |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Motorowodniacy mówią: wykopmy e-papierosy na aut
Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego dołącza do kampanii edukacyjnej dotyczącej zagrożeń, jakie niesie za sobą używanie, szczególnie przez młodzież, jednorazowych e-papierosów. Kampanię zainicjował wiosną tego roku Polski Związek Szermierczy.- 03.07.2025, 11:32
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego
-
Image
Prof. Paradowska-Stankiewicz: szczepienia ochronne są kluczowe dla bezpieczeństwa epidemiologicznego kraju PAP
Sytuacja epidemiologiczna w kraju zależy od wielu czynników, najważniejsze z nich to biologiczne, środowiskowe i społeczno-ekonomiczne. Wśród czynników biologicznych kluczowe są szczepienia ochronne, które, choć tracą na popularności, wciąż skutecznie chronią nas przed chorobami zakaźnymi, poprawiając długość i jakość życia - wskazała prof. Iwona Paradowska-Stankiewicz, zastępczyni kierownika Zakładu Epidemiologii Chorób Zakaźnych i Nadzoru Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH-PIB, i konsultant krajowy ds. epidemiologii podczas konferencji prezentującej raport pt.: „Sytuacja zdrowotna ludności Polski i jej uwarunkowania 2025”.- 03.07.2025, 08:45
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Eksperci: rośnie liczba pacjentów z chorobami hematologicznymi i hematoonkologicznymi PAP
Na konieczność zmian w systemie leczenia osób z chorobami hematologicznymi i hematoonkologicznymi, które umożliwiłyby zabezpieczenie dla tej grupy wszystkich świadczeń zdrowotnych wskazywali eksperci uczestniczący w debacie „Potrzeby i wyzwania w polskiej hematologii i hematoonkologii". Ich zdaniem jest to bardzo istotne, gdyż w ostatnich latach wzrosła liczba zachorowań, brakuje hematologów, a czas oczekiwania w specjalistycznych poradniach wydłuża się.- 02.07.2025, 15:40
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ