Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Badania pokazują, że okres znacznego ograniczenia życia społecznego i kontaktów bezpośrednich, trudności w adaptacji do nauki i pracy zdalnej, a potem w powrocie do normalności, poczucie zagubienia i niepewności jutra, które spotęgowały wojna tuż za naszą granicą oraz trudna sytuacja ekonomiczna w kraju, tworzą warunki sprzyjające sięganiu po używki takie, jak alkohol, które błędnie traktujemy jako pomoc w radzeniu sobie z problemami.
Z raportu „Zwrot w modelach konsumpcji, 2. edycja raportu: >>Alkohol w Polsce<<” wynika, że w trakcie dwóch pandemicznych lat całkowita konsumpcja czystego alkoholu na głowę mieszkańca Polski zmalała. W 2020 wyniosła 9,62 litrów per capita, w roku 2021 - 9,7 litrów per capita. Jest to spadek o odpowiednio 0,16 litra oraz 0,08 litra względem roku 2019 roku. (dane: PARPA)
Konsumpcja w Polsce - w litrach 100% alkoholu na 1 mieszkańca
Co ważne w tym samym okresie rynek napojów alkoholowych zmalał pod względem ilościowym. W roku 2020 o 1% i w roku 2021 o 3,9%, a powodem spadku było zmniejszenie sprzedaży piwa. Coraz częściej sięgamy po napoje „0,0%” - zwłaszcza piwo, co przyczynia się do redukcji całkowitej konsumpcji alkoholu i w efekcie ograniczenia szkód zdrowotnych z nią związanych.
Udział piwa w strukturze spożycia napojów alkoholowych w % w przeliczeniu na 100% alkoholu
Badanie wzorów konsumpcji alkoholu zrealizowane przez PARPA w 2020 roku pokazało, że 73% konsumentów alkoholu pije go w sposób umiarkowany, który nie niesie ze sobą poważnego ryzyka szkód zdrowotnych (do 6 litrów czystego alkoholu rocznie). 27% pije w sposób ryzykowny i szkodliwy (powyżej 6 litrów czystego alkoholu rocznie), przy czym 11,6% to osoby nadużywające alkoholu.
Z raportu wynika, że rośnie sprzedaż napojów spirytusowych, wśród których na znaczeniu zyskują segmenty tzw. alkoholu premium (np. rum, whisky i gin). Sposób konsumpcji alkoholu w Polsce przesuwa się w kierunku tzw. wschodniego modelu picia, z rosnącym udziałem napojów wysokoprocentowych kosztem tych o niskiej zawartości alkoholu oraz niskim udziałem wina. Sprzyjają temu niekorzystne zmiany w modelach konsumpcji, a przede wszystkim wzrost liczby osób pijących ryzykownie i szkodliwie oraz tzw. „binge drinking”.
W rezultacie nastąpiła zmiana w strukturze konsumpcji napojów alkoholowych w Polsce:
- największy od 30 lat udział napojów spirytusowych (39,2 %)
- wzrost udziału wina (do 8,3%)
- najmniejszy od 20 lat udział piwa (52,5%)
Średnia ilość́ czystego alkoholu wypijanego w piwie, winie i napojach spirytusowych wśród konsumentów alkoholu w podziale na grupy wiekowe (w ml)
Niestety analiza modelu picia alkoholu przez osoby pijące ryzykownie oraz nadmiernie potwierdza tezę, że pandemia i społeczna izolacja zwiększyły w Polsce konsumpcję alkoholu wśród konsumentów, którzy już wcześniej pili nadmiernie. Nasiliły się też negatywne zachowania związane ze szkodliwym piciem napojów alkoholowych. Występowanie niepożądanych trendów we wzorcach konsumpcji alkoholu utrzymuje się obecnie albo na podwyższonym poziomie, albo większym niż przed pandemią i w trakcie lockdownów. Niezależnie od wieku i płci konsumentów, średnia ilość czystego alkoholu wypijanego przy jednej okazji jest co najmniej dwa razy większa w przypadku picia napojów spirytusowych niż kiedy spożywane jest wino czy piwo.
Zjawiska te są szczególnie niepokojące bo stanowią zagrożenie w obszarze zdrowia publicznego. Dlatego zdaniem autorów raportu potrzebne jest wspieranie mechanizmów, które zachęcają społeczeństwo do umiarkowanych, mniej szkodliwych profili spożycia alkoholu.
Warto jednak zauważyć pozytywne zjawiska - ponad 19% badanych deklaruje abstynencję od co najmniej 12 miesięcy. Do tego wzrost popularności napojów 0,0%, szczególnie piw zero, które są kategorią rosnącą na malejącym rynku piwa, co odzwierciedla światowy trend w pokoleniu młodych dorosłych - NoLo - „now alcohol, low alcohol”.
KONTAKT:
Dariusz Prosiecki
Dyrektor Departamentu Komunikacji i Marketingu
Pracodawcy RP
Head of PR&Communication
tel. +48 508 019 062
e-mail: d.prosiecki@pracodawcyrp.pl
Źródło informacji: Pracodawcy RP
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 02.02.2023, 11:37 |
Źródło informacji | Pracodawcy RP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Każdy pacjent z otyłością ma prawo do kompleksowego leczenia - gdzie szukać pomocy?
Otyłość to nie tylko kwestia wyglądu, to złożona, przewlekła choroba, która - jak każda inna - wymaga dokładnej diagnozy, podjęcia kompleksowej terapii oraz współpracy z lekarzem i innymi specjalistami. Niestety, pomimo rosnącej świadomości społecznej, wielu dorosłych pacjentów wciąż nie wie, gdzie szukać pomocy. Brakuje spójnych informacji o tym, jak wygląda proces diagnostyczny i jakie są dostępne opcje terapeutyczne. To właśnie pierwszy krok - rozmowa z lekarzem - może pomóc choremu osiągnąć cele terapeutyczne, poprawiające jego jakość życia. Leczenie choroby otyłościowej powinno być prowadzone pod nadzorem odpowiednich specjalistów - lekarza, ale też np. dietetyka i psychologa - którzy będą regularnie monitorować postępy pacjenta i dostosowują terapię do jego indywidualnych potrzeb.- 30.05.2025, 15:41
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Novo Nordisk Pharma
-
Image
Valvoline™ Global Operations potwierdza oficjalne wsparcie dla mistrzostw świata FIFA World Cup 26™
• Firma Valvoline Global jest gotowa na swój debiut w świecie partnerstwa z organizatorami flagowego turnieju FIFA.
• Sponsoring ten odzwierciedla dynamiczną międzynarodową ekspansję pierwszej marki olejów silnikowych w Ameryce, która przygotowuje się na świętowanie160. rocznicy założenia firmy.
• Valvoline Global zwiększy zaangażowanie kibiców, zapraszając ich na różnorodne kreatywne i obfitujące we wspaniałe doświadczenia aktywności w ramach swojej działalności handlowej w oczekiwaniu na to globalne wydarzenie.- 30.05.2025, 09:45
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: PR Newswire
-
Image
MEDICO PZWL - nowy rozdział w praktyce lekarskiej i nauce. Wiedza i narzędzia w jednym miejscu
MEDICO PZWL to nowoczesna platforma cyfrowa łącząca naukowe dziedzictwo PZWL z zaawansowanymi technologiami, w tym sztuczną inteligencją MediChat. Stworzona w odpowiedzi na potrzeby środowiska medycznego oraz z myślą o trzech kluczowych grupach odbiorców: lekarzach POZ i specjalistach, rezydentach oraz studentach medycyny. MEDICO PZWL skutecznie wspiera lekarzy w podejmowaniu decyzji klinicznych, w codziennej opiece nad pacjentem, w przygotowaniu do Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego (PES) oraz w efektywnym kształceniu się przyszłej kadry medycznej. Wszystko dzięki integracji wiarygodnych, stale aktualizowanych, licencjonowanych źródeł wiedzy medycznej.- 29.05.2025, 13:57
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: PZWL
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ