Pobierz materiał i Publikuj za darmo

W 2022 r. produkcja i sprzedaż piwa umożliwiły stworzenie ponad dwóch milionów miejsc pracy, co stanowi blisko jeden procent zatrudnienia w UE. 118 tys. miejsc pracy przypadało na sektor piwowarski, 217 tys. na dostawców, szczególnie w rolnictwie, 220 tys. na handel i aż 1,5 miliona na sektor hotelarsko-gastronomiczny, mimo że wciąż zmaga się ze skutkami pandemii Covid-19. W latach 2020-2022, wraz ze stopniowym ożywieniem gospodarczym, zatrudnienie generowane przez sektor piwowarski wzrosło o 300 tys. miejsc pracy.
Wkład piwa w gospodarkę wykracza poza wielkość zatrudnienia. W 2022 r. Europejczycy wydali na złoty trunek 110 miliardów euro, a wartość dodana sektora w gospodarce przekroczyła 52 miliardy euro, z czego 14 miliardów przypada na browary, 10 miliardów na dostawców i aż 22 miliardy na gastronomię, co potwierdza ekonomiczne znaczenie konsumpcji piwa w barach, pubach i restauracjach.
Produkcja i sprzedaż piwa są także źródłem istotnych wpływów podatkowych. W 2022 r. branża wpłaciła do budżetów krajowych łącznie ponad 40 miliardów euro. Na tę kwotę składa się m.in. 7 miliardów euro z podatku akcyzowego i 12,5 miliarda euro z podatku VAT od piwa sprzedanego w gastronomii.
Wśród największych płatników podatku akcyzowego od piwa w UE jest Polska, która ustępuje pod tym względem jedynie Francji. Wartość piwnej akcyzy w Polsce w 2022 r. wyniosła aż 781 mln euro, co oznacza, że polskie browary wpłacają do budżetu państwa więcej, niż browary niemieckie i czeskie razem wzięte (odpowiednio: 600 i 171 mln euro). Wynika to z faktu, że stawka akcyzy od piwa w Polsce jest 2,5-krotnie wyższa niż w Niemczech oraz ok. 2-krotnie wyższa niż w Czechach.
Pomimo rosnących kosztów produkcji (+25% od 2019 r.) i utrzymujących się skutków pandemii w postaci mniejszej bazy hotelarsko-gastronomicznej, piwowarzy nadal inwestują w innowacje i powiększają ofertę marek, stylów i smaków chmielowego trunku. Dalszy rozwój kategorii piw bezalkoholowych i o obniżonej zawartości alkoholu to odpowiedź sektora piwowarskiego na oczekiwania konsumentów związane z umiarkowanym i odpowiedzialnym spożywaniem napojów alkoholowych.
„Browary odgrywają istotną rolę w gospodarce europejskiej dzięki ścisłym powiązaniom ze społecznościami lokalnymi, tworząc miejsca pracy i wspierając wzrost gospodarczy. Ich wkład jest jednak często pomijany - zakomunikowała Julia Leferman, sekretarz generalna The Brewers of Europe. - Współczesne browary działają w trudnym otoczeniu, z uwagi na wzrost obciążeń akcyzowych i gwałtownie rosnące koszty produkcji. Tymczasem sektor piwowarski i związany z nim rozbudowany łańcuch wartości są siłą sprawczą korzystnych rozwiązań, przewodząc działaniom na rzecz umiarkowanego spożycia napojów alkoholowych, wspierając społeczności lokalne i przyczyniając się do zrównoważonego rozwoju. Zróbmy wszystko, by stan ten się nie zmienił”.
O ile sytuacja na rynku piwa w skali Europy stabilizuje się i w wielu krajach dostrzegalny jest powrót na ścieżkę wzrostu, o tyle w Polsce nadal obserwujemy kurczenie się rynku, które dotyczy przede wszystkim piw alkoholowych.
„Raport >>Europe Economics<< obejmuje okres do 2022 r., jednak w Polsce najgłębszy spadek wolumenu nastąpił w 2023 r. i wyniósł blisko 7%. Odbudowaniu krajowego rynku piwa szkodzi inflacja i słabe nastroje konsumenckie, co znajduje potwierdzenie chociażby w danych dotyczących sprzedaży detalicznej opublikowanych ostatnio przez GUS. A na horyzoncie mamy kolejne wyzwania, wśród nich wdrożenie systemu kaucyjnego i kolejną podwyżkę stawki akcyzy od nowego roku” - komentuje Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie.
Źródło informacji: ZPPP Browary Polskie
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 29.10.2024, 15:40 |
Źródło informacji | ZPPP Browary Polskie |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
OSHEE głównym partnerem Igi Świątek - nowy rozdział w globalnej współpracy
OSHEE, lider w segmencie napojów funkcjonalnych, pisze nowy rozdział we współpracy z Igą Świątek, stając się jej partnerem głównym. To przełomowy moment, który wzniesie dotychczasowe wspólne działania na jeszcze wyższy, międzynarodowy poziom, np. poprzez obrandowanie strojów meczowych.- 03.03.2025, 19:13
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: OSHEE
-
Image
Branża wentylacji mechanicznej: nadchodzi kryzys w domowej opiece długoterminowej
Od początku roku środowisko świadczeniodawców wentylacji mechanicznej alarmuje o coraz trudniejszej sytuacji, w jakiej znalazł się ten obszar opieki długoterminowej. Pomimo opracowania modelu świadczenia dedykowanego pacjentom z przewlekłą niewydolnością oddechową i bezdechem sennym w warunkach domowych przez Agencję Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji (AOTMiT) - nowy model świadczenia powstał we współpracy z Ogólnopolskim Związkiem Świadczeniodawców Wentylacji Mechanicznej (OZŚWM), Narodowym Funduszem Zdrowia oraz środowiskami lekarskimi i pacjenckimi - Ministerstwo Zdrowia nie wdraża gotowego rozwiązania. Utrzymywanie się takiej sytuacji oraz brak rozliczenia nadlimitowych pacjentów z ubiegłego roku mogą doprowadzić do wstrzymania przyjęć nowych pacjentów, których szpitale kwalifikują do wentylacji domowej.- 03.03.2025, 17:17
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: OZŚWM
-
Image
Aleksandra Mirosław w najnowszej kampanii Grupy WeNet
Z początkiem marca ruszyła nowa ogólnopolska kampania reklamowa marki WeNet, której celem jest zainspirowanie przedsiębiorców sektora MŚP do rozwoju swojej firmy w Internecie. W nowej, kolejnej serii spotów reklamowych wystąpiła Aleksandra Mirosław – mistrzyni we wspinacze sportowej, która tym samym dołączyła do wspaniałego grona dotychczasowych ambasadorów marki: Roberta Korzeniowskiego i Mai Włoszczowskiej, którzy pod okiem ekspertów WeNet rozwijają swoje biznesy w sieci.- 03.03.2025, 11:49
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: WeNet
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ