Newsletter

Dzieci zawsze mówią prawdę. Czas ich posłuchać…

15.04.2019, 17:15aktualizacja: 15.04.2019, 17:15

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Rusza 2. edycja kampanii społecznej #bojatakmowie dotyczącej nadciśnienia tętniczego.

Kiedy pojawia się choroba, która daje niepokojące objawy - prostym wyborem jest wizyta u lekarza. Problem pojawia się, gdy choroba przebiega bezobjawowo, szczególnie w początkowym stadium, zostając niezauważoną przez samego pacjenta. Konsekwencje mogą być wtedy poważne. Przy rozwijającym się i niekontrolowanym przez lata nadciśnieniu tętniczym znacznie zwiększa się ryzyko wystąpienia udaru czy zawału. Czy można temu zapobiec? TAK! Pomiar ciśnienia tętniczego krwi jest jedynym sposobem na to, aby dowiedzieć się, czy jego wartości są prawidłowe – przypominają organizatorzy ogólnoświatowej kampanii społecznej #bojatakmowie.

#bojatakmowie jest ogólnoświatową kampanią społeczną (na świecie pod nazwą #becauseisayso) realizowaną od 2018 roku przez firmę Servier przy współpracy z Międzynarodowym Towarzystwem Nadciśnienia Tętniczego (ISH). [1] Tylko w ostatnim roku kampania dotarła do 14,5 miliona osób w 30 krajach na świecie. W maju tego roku rusza druga jej edycja, również w Polsce.

Dzieci zawsze mówią prawdę i rozumieją więcej niż nam się czasem wydaje, a ponad wszystko chcą, aby najbliższe im osoby były z nimi jak najdłużej, aby mogli wspólnie się bawić, spędzać czas i przeżywać ważne chwile tu i teraz. Dlatego podczas tegorocznej edycji kampanii #bojatakmowie organizatorzy zachęcają właśnie dzieci i nastolatków do tego, aby zwrócili się do swoich najbliższych: „Proszę zmierz ciśnienie. Dlaczego? Bo ja tak mówię. Bo mi na Tobie zależy i Cię kocham”.

„To prawda, osoby młode mogą nie do końca rozumieć czym jest nadciśnienie tętnicze, ale kiedy im się wytłumaczy, czują zagrożenie jakie ze sobą niesie. Z drugiej strony prośba o zadbanie o swoje zdrowie wypowiedziana przez dzieci trafia celniej do dorosłych bo jest bardziej emocjonalna i mocniej uświadamia dorosłym, że dla swoich dzieci czy wnuków są całym światem, a bez nich ten świat po prostu runie” – podkreśla Ewa Ciepałowicz, przedstawiciel organizatora kampanii w Polsce.

Pomiar ciśnienia tętniczego jest badaniem prostym, szybkim i bezbolesnym. Może dać też cenną informację dotyczącą stanu zdrowia, może być wskazówką, że dzieje się coś niedobrego i należy skonsultować się z lekarzem. Wysokie ciśnienie krwi jest bowiem realnym zagrożeniem nie tylko dla zdrowia, ale i życia szczególnie wśród osób starszych. Skutkiem niekontrolowanego i nieleczonego nadciśnienia tętniczego może być bowiem zawał serca czy udar mózgu.

Strona Internetowa

W ramach kampanii działa strona internetowa www.bojatakmowie.pl, na której można znaleźć wiele praktycznych informacji dotyczących nadciśnienia tętniczego, a także czynników ryzyka czy zasad prawidłowego pomiaru ciśnienia tętniczego krwi. W tym roku zostanie na niej udostępnionych również kilka nowych materiałów video, a wśród nich między innymi emocjonalny film z udziałem dzieci przedstawiający ideę kampanii oraz praktyczny film instruktażowy pomiaru ciśnienia tętniczego wykonanego przez lekarza. Na stronie pojawią się także najczęściej zadawane pytania wraz z odpowiedziami opracowanymi przez eksperta.

„#bojatakmowie powiedziało już kilkudziesięciu polskich influenserów. Wierzymy, że w tym roku dołączy do naszej kampanii jeszcze więcej osób będących wzorem dla młodzieży, ale też dorosłych, i że dzięki ich zaangażowaniu jak najwięcej osób dowie się, że być może prostym badaniem mogą uratować sobie życie” – podkreśla Ewa Ciepałowicz z Servier Polska, przedstawiciel organizatora kampanii w Polsce.

Nadciśnienie tętnicze

Nadciśnienie tętnicze wciąż pozostaje główną przyczyną śmierci pacjentów na świecie. [1] Szacuje się, że globalnie około 9,4 mln osób każdego roku umiera z tego powodu. W Polsce nadciśnienie tętnicze jest diagnozowane u około 35 - 40% osób powyżej 18 roku życia. Tym samym problem ten dotyczy od 10 do 12,5 mln dorosłych Polaków. Niestety, wciąż tylko mniej niż połowa z nich wie o swojej chorobie, ponieważ często schorzenie to nie wiąże się z żadnymi widocznymi czy odczuwalnymi objawami. [3] Jedynym sposobem, by stwierdzić, czy ktoś ma nadciśnienie, jest pomiar ciśnienia tętniczego.

Wartości optymalnego ciśnienia to 120/80 mmHg. Nadciśnienie tętnicze definiuje się kiedy jego skurczowe i/lub rozkurczowe wartości ?140/90 mmHg. Kiedy ciśnienie krwi jest wysokie, naczynia krwionośne oraz organy takie jak serce, nerki czy mózg są stale poddawane zwiększonemu ciśnieniu, co mocno je obciąża prowadząc do rozwoju chorób układu krążenia czy udaru. Na rozwój nadciśnienia wpływają czynniki genetyczne czy wiek, ale także określony tryb życia jak np. nadmierne spożycie alkoholu czy soli, brak aktywności fizycznej, nadmierną wagę, palenie i stres. [2] Eliminacja czynników ryzyka związanych z trybem życia jest pierwszym krokiem w przeciwdziałaniu i zapobieganiu nadciśnieniu.

Idea kampanii

„Bo ja tak mówię” – brzmi znajomo? Wielu z nas usłyszało to zdanie przynajmniej raz w życiu od swoich rodziców czy dziadków, którzy wierzyli, że wiedzą co jest dla nas dobre. Czas by dziś role się odwróciły, by powiedzieć swoim rodzicom i dziadkom, co powinni zrobić dla swojego zdrowia. Bo to może uratować im nawet życie.

#bojatakmowie

To hasztag kampanii, podkreślający nasz przekaz o podnoszeniu świadomości ryzyka związanego z wysokim ciśnieniem tętniczym. Zachęcamy do używania go w materiałach oraz w przestrzeni Internetowej.

1. Poulter N et al. Lancet. 2015;386(9995): s. 801-812.

2. National Institutes of Health. National heart, lung and blood institute. https://www.nhlbi.nih.gov/health/health-topics/topics/hbp/atrisk

3. Zdrojewski T, Bandosz P, Rutkowski M et al. Rozpowszechnienie, wykrywanie i skuteczność leczenia nadciśnienia tętniczego w Polsce – wyniki badania NATPOL 2011. Nadciśn Tętn 2014;18: 116–117.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 15.04.2019, 17:15
Źródło informacji Enees
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ