Newsletter

Inwestowanie w kosmos może się opłacać każdemu

10.09.2020, 14:19aktualizacja: 10.09.2020, 14:19

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/S. Leszczyński (1)
PAP/S. Leszczyński (1)
Warto inwestować w kosmos, choć nie są to łatwe inwestycje. Wymagają cierpliwości, akceptacji ryzyka i przede wszystkim czasu. O inwestycjach w branżę kosmiczną dyskutowano podczas panelu „Inwestycje przyszłości. W co inwestować, aby być potentatem gospodarczym?” w trakcie Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

W panelu wziął udział Michał Szaniawski, prezes Polskiej Agencji Kosmicznej. „Chcielibyśmy zwrócić uwagę, że jest to bardzo dynamicznie rozwijający się rynek. Według raportu Europejskiej Agencji Kosmicznej globalna wartość rynku „upstream”, odpowiadającego za m.in. satelity czy sondy kosmiczne, stanowi ok. 25 miliardów euro rocznie. Natomiast „downstream”, który zajmuje się m.in. wykorzystaniem danych satelitarnych, czyli obrazów, nawigacji, jest 10- krotnie większy i wynosi ok. 250 miliardów euro rocznie. Dane te pokazują, jak duży globalnie jest to biznes i jak prężnie się rozwija - mówił prezes Szaniawski.

Sektor kosmiczny charakteryzuje się wysoką dynamiką wzrostu. „Biznes związany z nawigacją rośnie ok. 16 proc. procent rocznie, związany z obserwacją Ziemi - 10 proc. Stwarza to wyjątkowe szanse inwestycyjne” - podkreślał prezes Szaniawski.

Na razie głównymi inwestorami na rynku technologii kosmicznych są duże podmioty instytucjonalne z sektora publicznego. „Blisko 60 miliardów dolarów rocznie administracja publiczna inwestuje, poprzez zamówienia, w sektor kosmiczny” - mówił Szaniawski. W przypadku telekomunikacji jednak najczęściej są to projekty współfinansowane również ze środków prywatnych i takie też są coraz częściej wykorzystywane również w innych domenach technologicznych.

Szukając okazji inwestycyjnych, należy skupiać się jednak na określonych niszach, czy też specjalizacjach. „To właśnie robi Polska Agencja Kosmiczna - pomaga polskim przedsiębiorstwom, jednostkom naukowym w znajdowaniu takich nisz, w których mogliby osiągać przewagę konkurencyjną” - mówił.

Jednym z takich posunięć mających na celu wzmocnienie opracowywanych u nas już technologii była decyzja polskiej delegacji wspieranej przez POLSA o inwestycji w europejską misję ADRIOS. Przedsięwzięcie to, organizowane przez Europejską Agencję Kosmiczną, ma rozwinąć technologie związane z obsługą satelitów znajdujących się na orbicie Ziemi. To pierwszy krok do stworzenia przyszłego biznesu kosmicznego zajmującego się serwisowaniem tych obiektów, tankowaniem, czy - gdy już zakończą życie - ich deorbitacją. Polskie podmioty rozwijają swoje kompetencje w zakresie usuwania tzw. śmieci kosmicznych już od lat.

Według prezesa Szaniawskiego, inwestowanie w kosmos to nie tylko domena dużych instytucji. Zwykli obywatele także mogą zarabiać w ten sposób. „Istnieją fundusze inwestycyjne wyspecjalizowane w tym sektorze. Są notowane na giełdzie spółki rozwijające swoje produkty kosmiczne. To daje szansę każdemu z nas, by pośrednio lub bezpośrednio zainwestować w ten sektor, w firmę, która rozwija produkty kosmiczne” - mówił prezes Szaniawski. Podkreślił jednocześnie, że lwią część przemysłu kosmicznego stanowią rozwiązania IT oparte o analizę obrazów satelitarnych. „To są rozwiązania dużo mniej kapitałochłonne, więc potencjalnie dają większa szansę na inwestycje komuś, kto dysponuje mniejszym kapitałem” - stwierdził.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 10.09.2020, 14:19
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii