Pobierz materiał i Publikuj za darmo
„Konsument jest dziś świadomy prozdrowotnej wartości owoców jagodowych. Dzięki promocji roli owoców w codziennym odżywianiu i promocji nowych odmian, zaangażowaniu plantatorów i instytutów naukowych badających związki bioaktywne w owocach te polskie superowoce spożywane są chętniej przez coraz więcej Polaków. Niezbędna jest dalsza współpraca w celu promocji polskiej jeżyny, zwłaszcza wśród nowych grup docelowych. Jeżyny są świetną przekąską, która powinna być serwowana dzieciom już od najmłodszych lat” - mówi dr Agnieszka „Dr. Berry” Orzeł, Niwa Hodowla Roślin Jagodowych.
Rosnąca konsumpcja
Jeżyny latem jadło 9,1 mln, czyli 28% dorosłych Polaków. Z analizy danych wynika, że najpopularniejszym owocem jagodowym były maliny, które jadło 57% Polaków, czyli 18,5 mln konsumentów. W obu przypadkach to najwyższy wynik sierpniowych pomiarów, włącznie z okresem wzmożonej konsumpcji owoców w czasie pandemii.
Najbardziej pożądany owoc
Jeżyna jest dziś najbardziej oczekiwanym owocem. W sezonie 2023 chciał ją spróbować co czwarty Polak (23%) - dokładnie 7,4 mln konsumentów, w badanej grupie osób w wieku 15 lat i więcej.
Wzrost liczby konsumentów owoców „lato do lata”
W porównaniu z latem 2022 roku liczba konsumentów jeżyn wzrosła o 27%. To najlepszy wynik wśród wszystkich gatunków owoców.
W porównaniu z latem 2022 r. jeżynom przybyło 1,3 mln konsumentów. Tylko dwa gatunki zyskały ich więcej - malina i czarna porzeczka, odpowiednio 2,3 mln i 1,9 mln.
W porównaniu z latem 2021 spożycie jeżyn wzrosło o ponad połowę (56%). Jest to najlepszy wynik wśród wszystkich badanych gatunków owoców i warzyw.
W skali 3 lat, w porównaniu „lato 2020 do lata 2023 roku”, spożycie jeżyn wzrosło o 75%, z 5,2 mln do 9,1 mln konsumentów. To najwyższy wynik wśród wszystkich owoców i warzyw.
W przypadku czarnej porzeczki i jej przetworów wzrost wyniósł 63%, liczba konsumentów wzrosła z 5,2 mln do 8,4 mln. Wzrost liczby konsumentów aronii i jej przetworów od 2020 roku wyniósł 46%.
Wzrost w wartościach bezwzględnych, w przypadku jeżyn, wyniósł 3,9 mln konsumentów.
Porównywalnie zyskały tylko śliwki i borówki. W ciągu 3 lat odpowiednio - 4,2 mln oraz 3,6 mln konsumentów. Borówki w sierpniu 2023 roku jadło ponad 18 mln Polaków.
Wyniki monitoringu konsumpcji 2020-2023
Projekt badań konsumpcji został zainicjowany przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw w odpowiedzi na wyzwania związane z promocją roli warzyw i owoców w codziennym odżywianiu Polaków. Monitoring został rozpoczęty w lutym 2020 roku.
Aktualizowane wyniki dotyczące kilkudziesięciu gatunków są publicznie dostępne na stronie WczorajNaTalerzu.pl.
Owoc najbardziej oczekiwany
Sukces jeżyny jako gatunku nie jest zaskoczeniem. W kwietniu 2023 roku Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw zlecił badania, w których pytano respondentów o to, jakich owoców lub warzyw chcieliby spróbować w najbliższej przyszłości. Polacy najczęściej chcieli spróbować owoców jagodowych, takich jak jeżyna (23%), czarna malina (22%), jagoda kamczacka (20%) oraz agrest (18%).
Więcej o walorach jeżyn przeczytać można na stronie PolskieSuperowoce.pl - Właściwości zdrowotne owoców jeżyny.
Czas na polskie superowoce!
Rośnie konsumpcja owoców jagodowych. Podobnie udany sezon mają za sobą m.in. borówki - „Borówki z każdym rokiem je coraz więcej Polaków - badania Kantar, 2020-2023”, porzeczki - „Porzeczki mają coraz więcej konsumentów, Kantar 2020-2023” oraz truskawki.
Więcej o walorach truskawki przeczytać można na stronie PolskieSuperowoce.pl oraz w materiale „Truskawki - 5 mitów, które warto obalić”.
#PolishSuperFruits #PolskieSuperowoce
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce! V edycja”.
Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Źródło informacji: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 13.10.2023, 13:14 |
Źródło informacji | Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Majówkowa promocja na stacjach ORLEN pozwoli zaoszczędzić do 40 groszy na litrze paliwa PAP
Ruszyła właśnie majówkowa promocja na stacjach paliw ORLEN, w ramach której nowi i obecni uczestnicy programu lojalnościowego ORLEN VITAY mogą zatankować paliwo taniej o 30 groszy za litr, a posiadacze Karty Dużej Rodziny - aż o 40 groszy. Klienci wszystkich stacji ORLEN w całej Polsce będą mogli kupić w promocyjnej cenie nawet 100 litrów paliwa. Ze specjalnych rabatów skorzystać będą mogli również użytkownicy pojazdów elektrycznych, zarejestrowani w aplikacji ORLEN Charge.- 26.04.2024, 15:22
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Za nami XII edycja Kongresu HR Spółek Giełdowych SEG
W dniach 23-24 kwietnia br. w Hotelu Warszawianka w Jachrance odbyła się XII edycja Kongresu HR Spółek Giełdowych SEG. Podczas spotkania działów HR poruszone zostały tematy dotyczące: wykorzystania sztucznej inteligencji w codziennej pracy, zarządzania underperformancem, ochrony sygnalistów, dyrektywy Equal Pay, wymogów sprawozdawczych dot. pracowników i łańcucha wartości wynikających z ESRS oraz, pracowników pokolenia Z oraz pokolenia silver na rynku, systemowego podejścia do wellbeingu w organizacji, nowoczesnych benefitów łączących potrzeby Gen Z i silversów.- 26.04.2024, 14:58
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych
-
Image
H2POLAND: wodór jest wielką szansą, ale też zagadką PAP
„Wodór jest wielką szansą, ale też zagadką. Zaletą tego rodzaju technologii jest bowiem zeroemisyjność, z drugiej strony nie wiadomo, jak się one wpiszą w światowy rynek, czy będzie to paliwo konkurencyjne” - wskazywał Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego, uczestniczący w H2POLAND & NetZero Forum. Jego zdaniem, jeśli wodór będzie zbyt drogi, to trudno mu będzie się przebić na światowym rynku, ale gdy jego cena będzie konkurencyjna - zyska przewagę nad innymi paliwami, dzięki swoim ekologicznym walorom.
- 26.04.2024, 14:15
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom