Newsletter

Porzeczki mają coraz więcej konsumentów, Kantar 2020-2023

11.10.2023, 09:24aktualizacja: 11.10.2023, 10:00

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (1)
Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (1)
Liczba konsumentów porzeczek rośnie systematycznie. Trend dotyczy zarówno czarnej, jak i czerwonej porzeczki i ich przetworów. Czarną porzeczkę i jej przetwory je ponad 1/4 Polaków, czerwoną w lecie jadła blisko 1/3. To najwyższy wyniki w historii realizowanego od 4 lat comiesięcznego monitoringu konsumpcji. Trend komentuje Piotr Baryła, prezes Polskiego Stowarzyszenia Plantatorów Porzeczek.

Rosnąca konsumpcja

Liczba konsumentów porzeczki rośnie systematycznie. Trend dotyczy zarówno czarnej, jak i czerwonej porzeczki i ich przetworów.

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (2)Czarne porzeczki i ich przetwory w lecie br. jadło 26% Polaków, czyli 8,4 mln osób. Liczba konsumentów wzrosła o 300 tys. względem deklaracji z 2022 r., kiedy wyniosła 8,1 mln (25%). To wyrównany najwyższy wynik sierpniowych pomiarów, włącznie z okresem wzmożonej konsumpcji owoców w czasie pandemii.

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (3)

Latem br. porzeczki czerwone i ich przetwory jadło 9,7 mln konsumentów (30% populacji dorosłych Polaków). To najwyższy wynik sierpniowych pomiarów. W sierpniu 2022 r. - 8,4 mln (26%), co oznacza wzrost o 1,3 mln osób.

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (4)

Warto przypomnieć, że dla czerwonej porzeczki lipiec był miesiącem najwyższej konsumpcji. Jej poziom był wtedy jeszcze wyższy, rekordowy w historii prowadzonych pomiarów.

„Dla nas, plantatorów, ale także dla całej branży nie ma lepszej wiadomości niż ta, że nasze owoce znajdują tak duże uznanie wśród konsumentów. Wzrost zainteresowania owocami jagodowymi i ich konsumpcja to najlepsza nagroda dla producentów za ich trud i całe serce włożone przy produkcji. Porzeczki to owoce na trwałe zapisane w historii naszego społeczeństwa. Dzięki wysiłkowi wielu ludzi przypominamy o ich obecności i niezwykłych walorach. Przez cały rok cieszą nasze podniebienie, korzystnie wpływając na zdrowie i urodę. Cieszą także różnorodnością kolorów, poprawiając nam codzienne samopoczucie. Rośnijmy w siłę razem z naszymi polskimi superowocami” - poleca Piotr Baryła, prezes Polskiego Stowarzyszenia Plantatorów Porzeczek.

Wzrost liczby konsumentów „lato do lata”

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (5)

W porównaniu z latem 2022 roku liczba konsumentów czerwonych porzeczek i ich przetworów wzrosła o 15%. To drugi wynik, szybciej rosła jedynie jeżyna.

W porównaniu z latem 2022 roku czarnej porzeczce i jej przetworom przybyło 1,9 mln nowych konsumentów. Więcej konsumentów zyskała tylko malina. W skali 3 lat, w porównaniu „lato 2020 do lata 2023 roku”, deklaracje spożycia czarnej porzeczki i jej przetworów wzrosły o 63%, z 5,2 mln do 8,4 mln konsumentów. Jedynie w przypadku jeżyn wzrost był wyższy i wyniósł 75%, liczba konsumentów wzrosła z 5,2 mln do 9,1 mln. Duży był także wzrost liczby konsumentów aronii i jej przetworów od 2020 r. - wyniósł 46%.

Więcej o walorach porzeczek na stronie PolskieSuperowoce.pl oraz w materiale Porzeczki - dowiedz się, co zdrowego w sobie kryją.

Wyniki monitoringu konsumpcji 2020-2023

Projekt badań konsumpcji został zainicjowany przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw w odpowiedzi na wyzwania związane z promocją roli warzyw i owoców w codziennym odżywianiu Polaków. Monitoring został rozpoczęty w lutym 2020 roku.

Badania realizuje Kantar w ramach projektu „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora”. Są one finansowane z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Dostarczają informacji na temat liczby konsumentów i częstotliwości konsumpcji poszczególnych gatunków i ich przetworów.

Aktualizowane wyniki dotyczące kilkudziesięciu gatunków są publicznie dostępne na stronie WczorajNaTalerzu.pl.

#PolishSuperFruits #PolskieSuperowoce

Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce! V edycja”. Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Źródło informacji: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 11.10.2023, 09:24
Źródło informacji Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ