Newsletter

Karpacz ‘23: wzmocnienie konkurencyjności transportu kolejowego wymaga inwestycji

06.09.2023, 13:01aktualizacja: 06.09.2023, 13:58

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/T. Klepczyński (1)
PAP/T. Klepczyński (1)
Silna kolej w Europie nie jest chwilową modą, lecz trendem wynikającym m.in. z Europejskiego Zielonego Ładu. Polska kolej, która jest znaczącym graczem w UE, wciąż musi inwestować, by umacniać swoją pozycję na bardzo konkurencyjnym, ale i perspektywicznym rynku - ocenili eksperci podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

Podczas organizowanej przez Grupę PKP debaty o potrzebie konkurencyjności transportu kolejowego, Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury ocenił, że silna kolej w Europie to stały i wyraźny trend, który będzie się jeszcze umacniał.  

Zwrócił uwagę, że w każdym kraju europejskim kolej odrobiła już straty czasów covidu i notuje wyniki wzrostowe.

„W Polsce ta dynamika w obszarze pasażerskim i towarowym przez najbliższe lata będzie rosła i kolej będzie dominować w konkurencji z transportem drogowym, ale to wymaga inwestycji” - podkreślił. Wyjaśnił, że chodzi zwłaszcza o inwestycje w infrastrukturę i tabor. 

Pozwoli to zdobywać kolejne rynki w Europie.

„Mamy kompetencje, ale potrzebujemy elementów twardych, czyli taborowych, bo punkt, z którego startujemy pozostaje z tyłu w porównaniu do państw zachodnich. Dopuszczenie taboru polskiego do europejskiej sieci pozwoliło PKP Cargo jeździć na południe Europy i do Niemiec, co jest istotnym elementem przewagi konkurencyjnej” – zaznaczył. 

Dodał, że polska kolej może przysłużyć się przy odbudowie Ukrainy.

„Współpraca w tej kwestii już jest, choć będzie trudna, bo nasze systemy są odmienne, niemniej Ukraina będzie się odbudowywała z pomocą zagranicznych kontrahentów i my będziemy w tym uczestniczyli” - podkreślił. 

O specyfice inwestowania w kolej mówił Andrzej Olszewski, członek zarządu Holdingu Grupy PKP

„Inwestycje kolejowe są długoterminowe, stąd też m.in. programy rządowe zapewniające dopłaty do nierentownych przewozów” - wyjaśnił.

Przypomniał, że suma bilansowa całej Grupy PKP przekroczyła 29 mld zł, przychody ze sprzedaży przekroczyły 10,8 mld zł, a zysk netto to prawie 400 mln zł. 49 proc. przychodów Grupy PKP to przewozy towarowe, a 36 proc. pasażerskie.

„Tabor w dużej mierze jest finansowany ze środków unijnych, a dofinansowanie dochodzi do 85 proc. I to jest najlepszą dla nas formą finansowania” – dodał Andrzej Olszewski.

Jak zaznaczył, dobrym narzędziem jest również Fundusz Kolejowy zarządzany przez Ministerstwo Infrastruktury, z którego spółki z Grupy PKP korzystają w wielu obszarach, m.in. na finansowanie programu dworcowego.

„Korzystamy również z instrumentów dłużnych, np. z kredytów bankowych, w tym oferowanych przez Europejski Bank Inwestycyjny, a także obligacji, które uwzględniają dłuższe stopy zwrotu z tych inwestycji” – wyjaśnił Andrzej Olszewski. 

Na potencjał konkurencyjny transportu kolejowego w obszarze przewozów pasażerskich zwrócił uwagę Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity.

„Połączenia kolejowe już są konkurencją do podróży samochodem, co zaczęło się w zeszłym roku wraz ze wzrostem cen paliw. Świadczą o tym nasze rekordowe wyniki” – wskazał. 

„45 mln pasażerów przewiezionych pociągami PKP Intercity w 8 miesięcy tego roku, to o 8 mln więcej rdr. W lipcu i sierpniu mieliśmy ponad 7 mln pasażerów miesięcznie, to absolutny rekord. W tym roku grubo przekroczymy 60 mln przewiezionych pasażerów” – powiedział. 

Dodał, że nie tylko ceny paliw, ale i ekologia wpływa na konkurencyjność kolei, bo podróż pociągiem jest najmniej emisyjna. 

Według Dariusza Seligi, prezesa PKP Cargo, kolej jest z jednej strony w trudnym momencie, z drugiej w dobrym, bo Europejski Zielony Ład zakłada, że 75 proc. transportu towarów ma odbywać się przy udziale pociągów. 

„W Polsce, atom i CPK będą napędzać rozwoju transportu towarowego koleją” – wskazał. Dodał, że jego spółka konsekwentnie nadrabia zapóźnienia inwestując w tabor, bo wciąż ma wagony, które nie mogą wjechać do Niemiec. „Dziś mówi się dużo o Ukrainie i musimy tam być, szukamy tam miejsca na nasz terminal” – podkreślił szef PKP Cargo.  

Panel poświęcony przyszłości transportu kolejowego odbył się w Karpaczu podczas XXXII Forum Ekonomicznego.  

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 06.09.2023, 13:01
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ