Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Jak ocenił ekspert KGHM Polska Miedź prof. AGH Ludwik Pieńkowski - ostatnia dekada przyniosła bardzo dynamiczny rozwój technologii reaktorowych. Dodał, że wybrana przez KGHM technologia amerykańskiej firmy NuScale jest bezpieczniejsza i opiera się na zupełnie innej filozofii niż duże konwencjonalne reaktory, których wybudowanie wymaga dziesiątków miliardów złotych. Jak powiedział, dla miedziowego giganta ważna jest tu modułowość, a co za tym idzie możliwość stopniowego dołączania kolejnych modułów reaktorowych.
„Rdzeń reaktora i obszar rdzenia charakteryzuje się zbliżonymi parametrami, co w dużych reaktorach. W Polsce mówi się o dwóch takich projektach, które są o krok od uruchomienia budowy pierwszych komercyjnych bloków energetycznych – mówił prof. Pieńkowski. – Program, w którym uczestniczy KGHM oparty na tzw. reaktorach lekkowodnych jest najbardziej dojrzały w trzech wymiarach: technologicznym, biznesowym i regulacyjnym. Plan KGHM jest taki, by jako pierwszą komercyjną instalacje uruchomić w 2029 roku blok energetyczny o mocy 360 MW. Ta technologia umożliwia budowę modularnego bloku energetycznego o mocy dostosowanej do potrzeb – od 300 MW do 900 MW” – zaznaczył.
Jak przypomniał Piotr Podgórski, dyrektor naczelny ds. transformacji KGHM Polska Miedź, miedziowa spółka, która jest drugim największym konsumentem energii elektrycznej w Polsce, w lutym br. wybrała projekt małych modułowych elektrowni jądrowych (SMR) amerykańskiej firmy NuScale – jedynej firmy posiadającej licencję SDA (Standard Design Approval) nadaną przez amerykańskiego regulatora. Energia z SMR ma zasilać oddziały produkcyjne miedziowej spółki. Podgórski wyjaśnił, że decyzja lubińskiej spółki o wyborze SMR, która zapadła w 2021 r., poza powodami biznesowymi, ma się także przyczynić do ograniczenia emisji CO2 w Polsce - nawet o 8 mln ton rocznie.
„KGHM to jest cały ciąg techniczny, który musi mieć zapewnioną energię elektryczną na odpowiednim poziomie – stąd taka decyzja” – dodał.
„Core business KGHM to miedź, złoto, srebro, nie tylko w Polsce, ale też np. w Chile, a nie energetyka. To, co jest ważne - to zapewnienie stabilnych, stałych, tanich i długoterminowych dostaw energii elektrycznej – mamy te 360 MW, których potrzebujemy” – powiedział Piotr Podgórski, dyrektor naczelny ds. transformacji KGHM Polska Miedź.
Jak wyjaśnił moduł SMR, planowany przez KGHM, jest zdolny do generowania 77 MW energii elektrycznej przy użyciu mniejszej, skalowalnej i bezpieczniejszej wersji reaktora. A cała instalacja może składać się nawet z sześciu modułów.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 21.06.2022, 12:00 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Analytic Partners Shapes Marketing Mix Modeling (MMM) for 25 years and Innovates with Commercial Analytics
- 30.04.2025, 16:34
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Andersen Consulting Expands Capabilities in Brazil
- 30.04.2025, 16:04
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Business Wire
-
Image
Prezes PKP S.A.: bez taniej energii kolej nie jest w stanie konkurować z innymi środkami transportu PAP
„Trzydzieści lat temu ludzie jeździli koleją, bo musieli - dziś jeżdżą, bo chcą. Żeby kolej była środkiem transportu pierwszego wyboru, musi zwiększyć swoją dostępność, atrakcyjność” - podkreślił Alan Beroud, prezes zarządu PKP S.A, podczas konferencji „Konkurencyjność transportu kolejowego - wyzwanie i konieczność”, która odbyła się 28 kwietnia 2025 r. we Wrocławiu, w ramach polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.- 30.04.2025, 15:50
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ