Newsletter

Made in China, Driven in Europe. Agnieszka Czajka na IMPACT’25 o nowym rozdziale europejskiej motoryzacji

16.05.2025, 12:01aktualizacja: 16.05.2025, 12:08

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

OTOMOTO (1)
OTOMOTO (1)
Podczas tegorocznej edycji IMPACT’25 w Poznaniu, Agnieszka Czajka, General Manager OTOMOTO/ OLX Group, wystąpiła w ramach panelu "Made in China, Driven in Europe", zabierając głos w jednym z najgorętszych tematów współczesnej motoryzacji: ekspansji chińskich marek na europejski rynek. Rozmowę prowadziła Bianca Lopes, ekspertka ds. technologii i fintech.

Motoryzacja w Europie wchodzi na wyższy bieg

Chińskie marki, jeszcze niedawno postrzegane jako niszowi gracze, dziś nie tylko zdobywają udziały w rynku, ale redefiniują zasady gry. Agnieszka Czajka, odnosząc się do aktualnej sytuacji rynkowej, mówiła o danych, które jednoznacznie potwierdzają rosnącą pozycję chińskich producentów. W marcu 2025 r. udział chińskich marek w europejskich rejestracjach aut po raz pierwszy przekroczył granicę 5%. W Polsce ich udział w rynku osiągnął w kwietniu rekordowe 6,8%, a sama marka MG zarejestrowała w 2024 r. ponad 6,6 tys. pojazdów, wyprzedzając Citroëna czy Seata. Również na OTOMOTO widać te zmiany - w 2024 roku na platformie pojawiło się ponad 2,5 tys. ofert pojazdów chińskich producentów.

Adaptacja, zwinność i dostępność

Rozmówczynie przyznały, że chińscy producenci postawili na dojrzałą strategią wejścia, której fundamentami jest szerokie portfolio, kompetencje end-to-end - od baterii, przez produkcję a także budowanie bezpośredniej relacji z klientem, także tym z mniejszych miejscowości. Obserwujemy, że na europejskim rynku przewagą staje się nie tylko siła marki, ale szybkość adaptacji, zwinność operacyjna i umiejętność przewidywania trendów i antycypacji potrzeb użytkownika. Marki z Państwa Środka są w stanie wprowadzić nowe bezpieczeństwa, a ich design powstaje często w europejskich centrach R&D. Nie bez znaczenia jest rosnąca dostępność serwisu i sieci dealerskich - MG zapowiedziało 50 punktów w Polsce do końca 2025 r.

“Chińscy producenci przypominają całej branży, po co istnieje rynek motoryzacyjny - dla ludzi, którzy chcą jeździć lepiej, bezpieczniej i mądrzej. Innowacja i dostęp do najnowszych technologicznych rozwiązań przestaje być luksusem - staje się standardem i obowiązkiem wobec kierowcy. Ale transformacja, jaką obserwujemy, to nie tylko rewolucja technologiczna, to również zmiana mentalności. Przestajemy kupować marki, zaczynamy kupować funkcjonalność i doświadczenie” - mówiła Agnieszka Czajka, General Manager OTOMOTO/OLX Group.

Szansa dla Polski

Z polskiej perspektywy chińskie marki mogą odegrać kluczową rolę w odmłodzeniu krajowego parku pojazdów, który pozostaje jednym z najstarszych w Unii Europejskiej - średni wiek samochodu osobowego w Polsce wciąż przekracza 14 lat. Atrakcyjna cena, niskie koszty eksploatacji oraz coraz szersza oferta nowoczesnych modeli hybrydowych (HEV, PHEV) i elektrycznych (BEV) sprawiają, że chińskie auta są realną alternatywę dla kierowców rozważających zakup pojazdu używanego. Dzięki swojej strategii cenowej i elastyczności produktowej, chińscy producenci trafiają do nowych grup konsumenckich. To właśnie ta dostępność - zarówno w sensie finansowym, jak i geograficznym, poprzez rozwój sieci dealerskich również poza dużymi miastami - może stać się punktem zwrotnym dla modernizacji floty pojazdów w Polsce.

Źródło informacji: OTOMOTO

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 16.05.2025, 12:01
Źródło informacji OTOMOTO
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ