Newsletter

Made in China, Driven in Europe. Agnieszka Czajka na IMPACT’25 o nowym rozdziale europejskiej motoryzacji

16.05.2025, 12:01aktualizacja: 16.05.2025, 12:08

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

OTOMOTO (1)
OTOMOTO (1)
Podczas tegorocznej edycji IMPACT’25 w Poznaniu, Agnieszka Czajka, General Manager OTOMOTO/ OLX Group, wystąpiła w ramach panelu "Made in China, Driven in Europe", zabierając głos w jednym z najgorętszych tematów współczesnej motoryzacji: ekspansji chińskich marek na europejski rynek. Rozmowę prowadziła Bianca Lopes, ekspertka ds. technologii i fintech.

Motoryzacja w Europie wchodzi na wyższy bieg

Chińskie marki, jeszcze niedawno postrzegane jako niszowi gracze, dziś nie tylko zdobywają udziały w rynku, ale redefiniują zasady gry. Agnieszka Czajka, odnosząc się do aktualnej sytuacji rynkowej, mówiła o danych, które jednoznacznie potwierdzają rosnącą pozycję chińskich producentów. W marcu 2025 r. udział chińskich marek w europejskich rejestracjach aut po raz pierwszy przekroczył granicę 5%. W Polsce ich udział w rynku osiągnął w kwietniu rekordowe 6,8%, a sama marka MG zarejestrowała w 2024 r. ponad 6,6 tys. pojazdów, wyprzedzając Citroëna czy Seata. Również na OTOMOTO widać te zmiany - w 2024 roku na platformie pojawiło się ponad 2,5 tys. ofert pojazdów chińskich producentów.

Adaptacja, zwinność i dostępność

Rozmówczynie przyznały, że chińscy producenci postawili na dojrzałą strategią wejścia, której fundamentami jest szerokie portfolio, kompetencje end-to-end - od baterii, przez produkcję a także budowanie bezpośredniej relacji z klientem, także tym z mniejszych miejscowości. Obserwujemy, że na europejskim rynku przewagą staje się nie tylko siła marki, ale szybkość adaptacji, zwinność operacyjna i umiejętność przewidywania trendów i antycypacji potrzeb użytkownika. Marki z Państwa Środka są w stanie wprowadzić nowe bezpieczeństwa, a ich design powstaje często w europejskich centrach R&D. Nie bez znaczenia jest rosnąca dostępność serwisu i sieci dealerskich - MG zapowiedziało 50 punktów w Polsce do końca 2025 r.

“Chińscy producenci przypominają całej branży, po co istnieje rynek motoryzacyjny - dla ludzi, którzy chcą jeździć lepiej, bezpieczniej i mądrzej. Innowacja i dostęp do najnowszych technologicznych rozwiązań przestaje być luksusem - staje się standardem i obowiązkiem wobec kierowcy. Ale transformacja, jaką obserwujemy, to nie tylko rewolucja technologiczna, to również zmiana mentalności. Przestajemy kupować marki, zaczynamy kupować funkcjonalność i doświadczenie” - mówiła Agnieszka Czajka, General Manager OTOMOTO/OLX Group.

Szansa dla Polski

Z polskiej perspektywy chińskie marki mogą odegrać kluczową rolę w odmłodzeniu krajowego parku pojazdów, który pozostaje jednym z najstarszych w Unii Europejskiej - średni wiek samochodu osobowego w Polsce wciąż przekracza 14 lat. Atrakcyjna cena, niskie koszty eksploatacji oraz coraz szersza oferta nowoczesnych modeli hybrydowych (HEV, PHEV) i elektrycznych (BEV) sprawiają, że chińskie auta są realną alternatywę dla kierowców rozważających zakup pojazdu używanego. Dzięki swojej strategii cenowej i elastyczności produktowej, chińscy producenci trafiają do nowych grup konsumenckich. To właśnie ta dostępność - zarówno w sensie finansowym, jak i geograficznym, poprzez rozwój sieci dealerskich również poza dużymi miastami - może stać się punktem zwrotnym dla modernizacji floty pojazdów w Polsce.

Źródło informacji: OTOMOTO

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 16.05.2025, 12:01
Źródło informacji OTOMOTO
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ