Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MG informuje:
Polska odnotowuje systematyczną nadwyżkę w handlu usługami. W 2013 r. odbiorcom zagranicznym dostarczyliśmy usługi o wartości ponad 40 mld dol. (2013 r.), a ich udział w eksporcie ogółem wyniósł 16,2 proc. Głównymi odbiorcami polskich usług są kraje Unii Europejskiej, a także m.in. Stany Zjednoczone i Szwajcaria. Rynkami perspektywicznymi pozostają USA, Brazylia, Japonia, Chiny i Indie.
Największy, 30-proc. udział w polskim eksporcie mają usługi transportowe, z czego blisko dwie trzecie jest realizowane przez transport samochodowy. Mocnymi stronami polskiego transportu, który stanowi istotną przewagę konkurencyjną w stosunku zarówno do rynków światowych, jak i europejskich, są: znaczne zasoby ulokowane w tej działalności, doświadczenie przewoźników, rosnąca wartość eksportu w przychodach i wysoka rentowność eksporterów z branży. Na uwagę zasługuje również postępująca konteneryzacja transportu morskiego oraz prace nad poprawą infrastruktury portowej.
Rośnie również znaczenie usług biznesowych, które są drugim istotnym elementem w strukturze polskiego eksportu. Wśród polskich usług biznesowych dominują usługi prawne, księgowe, doradztwo w zakresie zarządzania i public relations (22,4 proc.), reklama, badanie rynku i sondaże opinii publicznej (19,6 proc.) oraz doradztwo gospodarcze (12,3 proc.). W przypadku usług prawnych i księgowych oraz doradztwa gospodarczego i zarządzania osiągano nadwyżkę eksportu nad importem, ponieważ Polska jest ważnym ośrodkiem offshoringu dla międzynarodowych koncernów. Szanse na rozwój tej działalności daje przede wszystkim globalizacja, zapotrzebowanie na wyspecjalizowane usługi biznesowe, rosnące inwestycje polskich przedsiębiorstw za granicą, otwieranie się rynków pozaeuropejskich oraz doskonalenie przepisów w obszarach wydawania licencji, handlu elektronicznego, praw pracowników tymczasowych etc.
Rynkami perspektywicznymi w eksporcie usług są dla Polski Stany Zjednoczone (usługi biznesowe), Japonia (usługi z branży podróże), Brazylia (podróże i transport), Chiny (transport, usługi finansowe i informatyczne) oraz Indie (usługi biznesowe). Eksportowi usług do krajów trzecich sprzyjają takie czynniki, jak m.in.: liberalizacja obrotów usługowych w ramach współpracy w Światowej Organizacji Handlu i Układu Ogólnego w sprawie Handlu Usługami, informatyzacja i cyfryzacja, rozwój outsourcingu i offshoringu, a także rozwój komunikacji i transportu.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)
kom/ kfk/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 14.04.2015, 13:04 |
Źródło informacji | MG |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |