Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Kilka dni temu na całkowicie nowym, 380-metrowym nabrzeżu terminalowym zakończył się montaż ośmiu zautomatyzowanych ramion nalewczych. Każde z nich, ważące po 18 ton, posłuży do przeładunku surowców między statkami a instalacjami gdańskiej rafinerii.
„To kluczowy element tej strategicznej inwestycji: rozdzielenie ramion nalewczych pomiędzy dwa stanowiska pozwoli na jednoczesne obsługiwanie dwóch zbiornikowców. Już w przyszłym roku w Morskim Terminalu Przeładunkowym będą mogły cumować jednostki morskie o długości do 130 metrów i głębokości zanurzenia do ok. 5,8 metra” - tłumaczy Bartosz Hejcelman, kierownik Działu Utrzymania i Rozwoju Infrastruktury Logistycznej ORLEN.
Jednocześnie nad Martwą Wisłą powstaje cała, niezbędna i zaawansowana, infrastruktura towarzysząca: rurociągi, estakady, przyłącza mediów, drogi, place, a także system przeciwpożarowy (a w jego ramach 11-metrowe wieże z monitorami gaśniczymi).
„Za nami nie tylko montaż ramion nalewczych, ale też największe prace hydrotechniczne. Jednym z trudniejszych zadań było pogrążenie w linii nabrzeża 12 potężnych dalb rurowych o średnicy 1,8 m umożliwiających cumowanie, każda o masie 32 ton i długości bliskiej 30 m. Ukończyliśmy również betonową nawierzchnię na nabrzeżu, oczyszczanie akwenu Martwej Wisły, montaż wyposażenia hydrotechnicznego oraz podbudowę pod nawierzchnię betonową we wschodniej części nabrzeża” - wyjaśnia Łukasz Biernat, koordynator robót branżowych z Grupy NDI, będącej liderem konsorcjum realizującego inwestycję.
Nowy terminal przeładunkowy ułatwi polskiemu koncernowi eksport własnych produktów i import potrzebnych komponentów, odciąży zatłoczoną bocznicę kolejową, umożliwi uniezależnienie się od portów zewnętrznych i pozwoli na zwiększenie marży.
Terminal w Gdańsku będzie obsługiwać m.in. dwa kluczowe strumienie produktowe: przyjęcie biokomponentów do produkcji biopaliw, które obecnie są dostarczane do rafinerii w Gdańsku drogą kolejową, oraz transport na statki zaawansowanych olejów bazowych II generacji, które będą produkowane w nowobudowanej instalacji HBO (Hydrokrakingowy Blok Olejowy). Posłuży także do przeładunku niskosiarkowych paliw żeglugowych MGO (Marine Gas Oil), przeznaczonych do silników głównych i urządzeń pomocniczych jednostek pływających oraz półproduktów rafineryjnych.
„Planowane rozruchy mechaniczne to styczeń 2025 roku, po czym w kwietniu przechodzimy do rozruchów technologicznych, czyli z użyciem produktów docelowych. Oddanie infrastruktury do codziennego użytku wyznaczyliśmy na czerwiec przyszłego roku” - deklaruje Bartosz Hejcelman.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 24.07.2024, 15:32 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
GDDKiA: Monitorujemy stan techniczny dróg krajowych
Co roku GDDKiA opracowuje raport o stanie technicznym dróg krajowych. Celem raportu jest dostarczenie szczegółowych danych dotyczących użytkowej i ogólnej oceny stanu nawierzchni. Jak wskazują wyniki raportu za 2023 r., niemal 90 proc. dróg krajowych w Polsce, w ujęciu użytkowej oceny stanu nawierzchni, nie wymaga obecnie remontów, a jedynie 9 proc. kwalifikuje się do wykonania prac naprawczych.- 10.09.2024, 09:57
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: GDDKiA
-
Image
ECOMASTER firmy Midea – nowe energooszczędne rozwiązanie błyszczy na targach IFA Berlin 2024
Urządzenie łączy w sobie algorytmy AI, big data i łączność w chmurze, aby znacząco zwiększyć efektywność energetyczną bez kompromisów w sferze wydajności.- 10.09.2024, 09:43
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PR Newswire