Newsletter

Pracownicy właścicielami Huawei

15.01.2020, 18:01aktualizacja: 15.01.2020, 18:01

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Huawei, chiński gigant technologiczny, jest własnością pracujących w nim ludzi. Udziały w firmie dostaje się zazwyczaj po kilku latach zatrudnienia. Dzięki temu pracownicy mogą decydować o losach firmy.

Cao Yi zaczęła pracować w firmie Huawei w 2000 roku. „Rozpoczęłam pracę w Huawei po uzyskaniu tytułu magistra. Teraz pracuję w dziale elektroniki. Jestem przedstawicielem firmy ds. kultury korporacyjnej i kluczowych wartości” – mówi.

Huawei to spółka prywatna oparta na akcjonariacie pracowniczym, gdzie 100 proc. udziałów należy do pracowników. Firmę założył w 1987 r. chiński inżynier Ren Zhengfei. Początkowo liczyła ona 6 udziałowców, w 2003 roku już 15 061, a w 2018 r. – 96 768.

„Pierwsze udziały otrzymałam po trzech latach pracy. Nie było ich wiele, ale stanowiły dla mnie silną motywację, bo oznaczały, że moja dotychczasowa praca spotkała się z uznaniem. Myślę, że otrzymałam udziały, bo dobrze wypełniałam swoje obowiązki” – opowiada Cao Yi.

Udziały dostaje się jednak tylko na czas pracy w firmie. „Program udziałów pracowniczych Huawei jest programem motywacyjnym, a także rodzajem inwestycji dla pracowników. Kiedy ktoś odchodzi z firmy albo chce sprzedać swoje udziały, może je odsprzedać firmie. Następnie trafiają one do innych pracowników, którzy zakwalifikują się do ich uzyskania” - mówi Jiang Xisheng, sekretarz Zarządu Huawei.

Prawo do udziałów w firmie mają wyłącznie obywatele Chin. „Ze względu na kontrole dewizowe w Chinach, pracownicy spoza naszego kraju nie mogą nabywać udziałów Huawei. Tym pracownikom oferujemy jednak inny, długoterminowy program motywacyjny, premiujący dobre wyniki w oparciu o staż pracy” – mówi Jiang Xisheng. Oznacza to również, że i inwestorzy zagraniczni, nie mają dostępu do udziałów.

Raz na pięć lat udziałowcy wybierają spośród siebie 115 osobową Komisję Reprezentantów, a ta z kolei wybiera Zarząd i Radę Nadzorczą firmy. „Pracownicy posiadający udziały są faktycznymi udziałowcami firmy, którzy muszą egzekwować swoje prawa. Czynią to wybierając swoich przedstawicieli. Jest to bardzo korzystne, ponieważ lepiej rozumieją potrzeby rozwojowe spółki i znają branżę, dlatego mogą podejmować w pełni świadome decyzje” – dodaje Jiang Xisheng.

Na początku swojego istnienia Huawei sprzedawał importowane centrale telefoniczne, ale już w 1990 r. zaczął pracować nad własnym sprzętem. Siedem lat później wprowadził rozwiązania bezprzewodowe oparte na technologii GSM. W 2001 r. chińska firma otworzyła w Stanach Zjednoczonych cztery ośrodki badawczo-rozwojowe. W 2004 r. zdobyła pierwszy kontrakt w Europie z duńskim operatorem o nazwie Telfort.

„Nasza wizja i hasło to zapewnianie rozwiązań cyfrowych dla każdego domu, osoby i organizacji, aby stworzyć inteligentny świat z pełną łącznością. W osiągnięciu tego celu ogromną rolę odgrywają łączność i moc obliczeniowa”- mówi Karl Song, wiceprezes ds. komunikacji korporacyjnej w Huawei.

Według niego przy zapewnieniu pamięci do zapisu danych i mocy obliczeniowej potrzeba łączności do przesyłu danych. „Chcemy więc rozwijać te dwa główne elementy. Będziemy inwestować znaczną część naszych zasobów, co najmniej 10 proc. rocznych przychodów, w badania i rozwój” – mówi. Tę łączność ma zapewnić technologia przesyłu 5G, która jest 10 razy szybsza od obecnie dostępnych połączeń komórkowych, realizowanych w standardzie 4G.

W 2018 r. Huawei przeznaczył 15 mld dolarów na badania i rozwój produktów. W ubiegłym roku było to 16-17 mld dolarów.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 15.01.2020, 18:01
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ