Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Transformacja ustrojowa przyniosła wzrost i rozwój gospodarczy w wielu dziedzinach gospodarki narodowej, a Polakom poprawę poziomu życia. Jednak w przypadku żeglugi i całej gospodarki morskiej doprowadziła do głębokiej zapaści. Polska flota pod polską banderą w 1990 r. liczyła 247 statków. Obecnie wszystkich polskich statków jest zaledwie 96 i większość z nich eksploatowanych jest pod obcymi banderami. Skutek jest taki, że statki będące własnością polskiego skarbu państwa przynoszą korzyści finansowe budżetom obcych państw. W Polsce, wpływów do budżetu państwa z uprawiania żeglugi, praktycznie nie ma.
Ale to nie znaczy, że żegluga nie jest istotna w gospodarce narodowej państwa.
Ostatnio opublikowany raport DNV-GL, najważniejszej instytucji klasyfikacyjnej w żegludze światowej, i Menon Economics pod znamiennym tytułem: „Wiodące Morskie Gospodarki Świata 2018”, wyróżnia cztery segmenty gospodarki morskiej i przypisuje tym segmentom następujące wagi: żegluga morska – 40%, morskie finanse & konsulting – 20%, technologie morskie – 20%, porty i logistyka – 20%. Ta systematyka odzwierciedla fakt, że to żegluga jest najważniejszym segmentem gospodarki morskiej. To od stanu żeglugi zależy, jak będą się rozwijały pozostałe działy gospodarki morskiej.
Norwegia, kraj o ludności niespełna 6 mln, posiada pod norweską banderą, flotę liczącą ponad 1900 statków. Roczny dochód żeglugi w 2016 r., wyniósł tam ponad 116 miliardów NOK (ok 16.5 mld EUR). W raporcie przedstawiającym trzydzieści wiodących gospodarek morskich świata, Norwegia jest na czwartym miejscu. Polskiej żeglugi i polskiej gospodarki morskiej w tym rankingu nie ma, pomimo że nawet Szwajcaria (bez dostępu do morza) jest ujęta.
Film wyjaśnia przyczyny upadku polskiej żeglugi pod polską banderą. Prezentuje również podstawowe założenia projektu, którego celem jest przywrócenie polskiej bandery w polskiej flocie handlowej.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 29.11.2018, 12:57 |
Źródło informacji | Polski Związek Zarządców Statków |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Odzyskiwanie należności w sektorze ubezpieczeń
Nieuregulowane płatności stanowią istotny problem w sektorze ubezpieczeniowym oraz czynnik, który może mieć negatywny wpływ na cash flow. Dlatego warto zapoznać się z możliwymi narzędziami windykacji miękkiej - tak, aby zwiększyć odzyskiwalność zaległych kwot, a jednocześnie zoptymalizować ten proces. Oto możliwe rozwiązania.- 20.05.2025, 15:19
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A.
-
Image
„Hydrate for Great Moments” - nowa kampania OSHEE z Igą Świątek
OSHEE, lider w segmencie napojów funkcjonalnych - rozpoczyna nowy rozdział w swojej komunikacji. Marka właśnie wystartowała z nową kampanią „Hydrate for Great Moments” z udziałem globalnej ambasadorki Igi Świątek. To odpowiedź na zmieniający się styl życia konsumentów - dynamiczny, pełen osobistych ambicji i codziennych momentów, które zasługują na uwagę.- 20.05.2025, 11:55
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: OSHEE
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ