Pobierz materiał i Publikuj za darmo

W kwietniu br. Rada Unii Europejskiej przyjęła mandat negocjacyjny do rozmów z Parlamentem Europejskim w sprawie zmiany rozporządzeń o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. Kluczowe zmiany mają dotyczyć m.in. nowej definicji „siedziby przedsiębiorstwa” oraz obowiązku zgłaszania delegowania pracowników.
„Można odnieść wrażenie, że sprawa ta została ukryta przed opinią publiczną i zainteresowanymi środowiskami, aby nikt nie zdołał przeszkodzić w szybkim przyjęciu nowych przepisów” - mówi Maciej Wroński, prezes TLP.
Zdaniem TLP, nowe przepisy mogą oznaczać dla polskich przewoźników biurokratyczny chaos, konieczność rejestracji pracowników w zagranicznych systemach ubezpieczeń społecznych - zależnie od miejsca wykonanych usług i, co za tym idzie, znaczne zwiększenie kosztów. Branża ostrzega, że może to sparaliżować pracę firm i zmniejszyć udział polskich przewoźników w rynku o 40 proc.
„Polski kierowca, wykonując przewóz z Włoch do Francji, będzie jednocześnie podlegał kilku porządkom prawnym - to absurd, który całkowicie destabilizuje funkcjonowanie przedsiębiorstwa” - tłumaczy prezes TLP.
„Nowelizacja unijnych rozporządzeń zagraża nie tylko transportowi drogowemu, ale też innym branżom wykonującym usługi na unijnym rynku wewnętrznym” - komentuje Robert Lisicki, ekspert ds. prawa pracy Konfederacji Lewiatan.
TLP apeluje do premiera Donalda Tuska o natychmiastowe działania. W liście do szefa rządu ostrzega: jeśli Polska nie powstrzyma tych przepisów, polska prezydencja w Radzie UE przejdzie do historii jako porażka obecnej administracji.
Straty mogą być ogromne: Związek szacuje, że wpływy do ZUS spadną nawet o kilka miliardów złotych rocznie. Co więcej, pracownicy będą musieli latami walczyć o swoje świadczenia w zagranicznych instytucjach.
„Kierowca, który przez lata będzie zmieniał systemy ubezpieczeń, na emeryturze będzie musiał dosłownie wyszarpywać swoje pieniądze z kilku państw. To absurd, który zniechęcać będzie do podejmowania pracy w transporcie” - podkreśla Wroński.
Przejdź do pisma TLP: https://tlp.org.pl/wp-content/uploads/2025/05/pismo-do-premiera-donalda-tuska.pdf
Więcej informacji: https://tlp.org.pl/unia-europejska-na-ostatniej-prostej-do-ostatecznego-dobicia-polskich-przewoznikow/
KONTAKT:
Związek Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”
strona: www.tlp.org.pl
Beata Gorczyca
dyrektor ds. komunikacji
e-mail: beata.gorczyca@tlp.org.pl
tel. +48 697 400 499
Źródło informacji: Związek Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 08.05.2025, 11:05 |
Źródło informacji | Związek Pracodawców „Transport i Logistyka Polska” |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Ranking faktoringu online - które platformy pozwalają najszybciej uruchomić finansowanie?
W środowisku biznesowym, gdzie czas to pieniądz, firmy coraz częściej szukają rozwiązań finansowych, które pozwolą im zachować płynność bez konieczności angażowania się w długotrwałe procedury kredytowe. Faktoring online staje się narzędziem pierwszego wyboru dla mikroprzedsiębiorstw oraz sektora MŚP. W tym kontekście szczególne uznanie zdobywają dwie platformy: Finea i eFaktor.- 28.05.2025, 14:05
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: eFaktor
-
Image
XII Kongres PIU: bez inwestycji w innowacyjność i konkurencyjność Europa może stać się gospodarczym skansenem PAP
Eksperci uczestniczący w XII Kongresie Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU) przekonywali, że Europa i europejskie regulacje muszą być bardziej elastyczne i dopasowane do międzynarodowych reguł. Według nich możemy zaakceptować nowe zasady lub nie, czyli ruszyć do przodu lub pozostać w miejscu.- 28.05.2025, 13:27
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ