Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Biznes i sukces nie mają płci, ale analizując dane dotyczące przedsiębiorczości kobiet i mężczyzn widać pewne różnice. Zacznijmy od branż, które stereotypowo postrzega się jako męskie. Okazuje się, że kobiety wybierają je raczej rzadko, choć nie jest to marginalny udział. Zgodnie z danymi Eurostatu za 2023 rok, które przeanalizował VeloBank, aż 19 proc. firm przemysłowych w Polsce jest w kobiecych rękach. Typowo technologiczny sektor IT i telekomunikacji reprezentowany jest przez 12 proc. organizacji zarządzanych przez przedsiębiorczynie. Uznawana przez wielu za wybitnie męską gałąź gospodarki, czyli transport oraz magazyny, w 10 proc. przypadków obsadzona jest przez podmioty, których właścicielkami są kobiety. W niewielkim choć wciąż zauważalnym stopniu panie zajmują się również budownictwem. 4 proc. firm tej branży zarządzana jest przez płeć piękną.
„Choćbyśmy bardzo chcieli unikać stereotypowego myślenia, patrząc na wybierane przez kobiety branże, w których prowadzą działalność, widać pewne schematy. Istnieją trzy sektory, w których to panie prowadzą większość firm. Największy odsetek dotyczy medycyny, gdzie lekarki, dentystki, pielęgniarki i inne specjalistki tego sektora prowadzą swoje gabinety lub działalności współpracujące z większymi usługodawcami. Kobiet-właścicielek jest tu aż 71 proc. Podobny odsetek występuje w sekcji >>pozostałych usług<<, gdzie jedną z kategorii są podmioty potocznie nazywane branżą >>beauty<<, czyli salony fryzjerskie i kosmetyczne. Tutaj kobiety stanowią 67 proc. przedsiębiorców. W obszarze edukacji, czyli szkół, przedszkoli i placówek edukacyjnych, kobiety obejmowały w zeszłym roku 52 proc. firm” - wskazuje Piotr Arak, główny ekonomista VeloBanku.
Prawie tak samo wysoki wskaźnik pań będących właścicielkami firm widać wśród organizacji działających w sektorach kreatywnych związanych z filmem, muzyką czy reklamą, gdzie kobiety stanowiły 49 proc. przedsiębiorców. Wśród profesjonalistów świadczących swoje usługi, takich jak architekci, inżynierowie czy księgowi, kobiety to 45 proc. właścicielek. Podobnie było w gastronomii i zakwaterowaniu.
Co trzecią polską firmę prowadzi kobieta
Spośród ok. 3 mln przedsiębiorców w Polsce, jedna trzecia firm jest prowadzona przez kobiety. Odsetek ten, wynoszący 32 proc., jest zbliżony do średniej europejskiej, która wynosi 33 proc. W wielu krajach UE wskaźnik ten jest porównywalny - tak jest m.in. w Finlandii, Niemczech czy Danii. Nieco więcej firm, których założycielkami są kobiety, jest we Francji (38 proc.), czy w Luksemburgu (44 proc.). Z drugiej strony, w Rumunii tylko 24 proc. firm jest otwieranych przez panie. Podobnie w przypadku Irlandii czy Szwecji (27 proc.), gdzie kobiety stanowią około jednej czwartej przedsiębiorców.
Bez względu na płeć, zarówno kobiety, jak i mężczyźni, zmagają się z tymi samymi wyzwaniami prowadząc biznes. Ze „Skanera MŚP” przygotowanego przez BIG InfoMonitor [1] wynika, że głównym wyzwaniem jest utrzymanie płynności finansowej prowadzonej działalności. Szukający oszczędności czasu i pieniędzy przedsiębiorcy szukają prostych i wygodnych rozwiązań. W VeloBanku jest to rachunek firmowy VeloKonto Firma. Wystarczy posiadanie aktywnego konta prywatnego oraz podpisu elektronicznego, by go założyć. Całość można załatwić przez bankowość internetową lub mobilną, bez wychodzenia z domu. Prowadzących własne firmy ucieszy też bogaty system bonusów. Przedsiębiorcy, którzy otworzą konto do 31 maja br. i zadbają o systematyczne wpływy, mogą przez 6 miesięcy zyskać nawet 1000 zł. Warunkiem jest utrzymanie salda konta na poziomie co najmniej 3000 zł oraz realizacja jednego przelewu do US i ZUS w miesiącu. Wysokość zwrotu środków na konto zależy od rodzaju i liczby zrealizowanych na koncie aktywności (np. transakcji bezgotówkowych), opisanych szczegółowo w regulaminie promocji.
„VeloKonta Firma cieszy się zainteresowaniem naszych klientów, w tym oczywiście również kobiet. Patrząc na ich procentowy udział w tej grupie, to sięga on 30 proc. Tym samym odpowiada rozkładowi działalności w gospodarce w podziale na płeć. Dla nas ta statystyka ma znaczenie dlatego, że im więcej wiemy o naszych klientach, tym dokładniej jesteśmy w stanie odpowiedzieć na ich potrzeby. A te są przecież różne i zmieniają się w czasie. Zawsze staramy się nie tylko odpowiadać na aktualne wyzwania firm, ale też patrzeć w przyszłość. Wiemy, że na co dzień kluczowa jest wygoda nowoczesnych rozwiązań. Równocześnie przedsiębiorcy szukają banku, który będzie dla nich partnerem na lata, rozumiejącym biznes, zmieniające się otoczenie i ich potrzeby” - podsumowuje Jolanta Ciskowska, dyrektor Departamentu Produktów Korporacyjnych w VeloBanku.
KONTAKT:
Kontakt dla mediów:
Monika Banyś
Rzeczniczka prasowa
VeloBank S.A.
tel. +48 500 140 263
e-mail: monika.banys@velobank.pl
Źródło informacji: VeloBank
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 07.03.2024, 14:00 |
Źródło informacji | VeloBank |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
NBP zgromadził 392 tony złota PAP
Za bezpieczeństwo finansowe Polaków odpowiada rząd i wiele instytucji. Jedną z nich jest Narodowy Bank Polski. „Polityka pieniężna NBP pozwala elastycznie reagować na sytuacje kryzysowe” - stwierdził Artur Soboń, członek zarządu NBP podczas prelekcji pt. „Złoty, złoto, gotówka. Dlaczego warto mieć swoją walutę, gromadzić zasoby złota i utrzymać gotówkę w obiegu?” na Krynica Forum 2024.- 07.10.2024, 12:02
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Baker McKenzie: transakcje w sektorze energetycznym napędzają aktywność rynku PAP
„W ostatnich dwóch latach ogólna aktywność transakcyjna była nieco niższa niż w poprzednich okresach, jednak sektor energetyczny stanowił wyjątek. Projekty w tym sektorze znacząco napędzały aktywność transakcyjną w Polsce, co odzwierciedla postęp w transformacji energetycznej” - mówił Łukasz Targoszyński, partner w praktyce fuzji i przejęć w kancelarii Baker McKenzie, podczas konferencji klimatycznej Energy Days 2024 w Katowicach.- 07.10.2024, 11:09
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Baker McKenzie