Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Biznes i sukces nie mają płci, ale analizując dane dotyczące przedsiębiorczości kobiet i mężczyzn widać pewne różnice. Zacznijmy od branż, które stereotypowo postrzega się jako męskie. Okazuje się, że kobiety wybierają je raczej rzadko, choć nie jest to marginalny udział. Zgodnie z danymi Eurostatu za 2023 rok, które przeanalizował VeloBank, aż 19 proc. firm przemysłowych w Polsce jest w kobiecych rękach. Typowo technologiczny sektor IT i telekomunikacji reprezentowany jest przez 12 proc. organizacji zarządzanych przez przedsiębiorczynie. Uznawana przez wielu za wybitnie męską gałąź gospodarki, czyli transport oraz magazyny, w 10 proc. przypadków obsadzona jest przez podmioty, których właścicielkami są kobiety. W niewielkim choć wciąż zauważalnym stopniu panie zajmują się również budownictwem. 4 proc. firm tej branży zarządzana jest przez płeć piękną.
„Choćbyśmy bardzo chcieli unikać stereotypowego myślenia, patrząc na wybierane przez kobiety branże, w których prowadzą działalność, widać pewne schematy. Istnieją trzy sektory, w których to panie prowadzą większość firm. Największy odsetek dotyczy medycyny, gdzie lekarki, dentystki, pielęgniarki i inne specjalistki tego sektora prowadzą swoje gabinety lub działalności współpracujące z większymi usługodawcami. Kobiet-właścicielek jest tu aż 71 proc. Podobny odsetek występuje w sekcji >>pozostałych usług<<, gdzie jedną z kategorii są podmioty potocznie nazywane branżą >>beauty<<, czyli salony fryzjerskie i kosmetyczne. Tutaj kobiety stanowią 67 proc. przedsiębiorców. W obszarze edukacji, czyli szkół, przedszkoli i placówek edukacyjnych, kobiety obejmowały w zeszłym roku 52 proc. firm” - wskazuje Piotr Arak, główny ekonomista VeloBanku.
Prawie tak samo wysoki wskaźnik pań będących właścicielkami firm widać wśród organizacji działających w sektorach kreatywnych związanych z filmem, muzyką czy reklamą, gdzie kobiety stanowiły 49 proc. przedsiębiorców. Wśród profesjonalistów świadczących swoje usługi, takich jak architekci, inżynierowie czy księgowi, kobiety to 45 proc. właścicielek. Podobnie było w gastronomii i zakwaterowaniu.
Co trzecią polską firmę prowadzi kobieta
Spośród ok. 3 mln przedsiębiorców w Polsce, jedna trzecia firm jest prowadzona przez kobiety. Odsetek ten, wynoszący 32 proc., jest zbliżony do średniej europejskiej, która wynosi 33 proc. W wielu krajach UE wskaźnik ten jest porównywalny - tak jest m.in. w Finlandii, Niemczech czy Danii. Nieco więcej firm, których założycielkami są kobiety, jest we Francji (38 proc.), czy w Luksemburgu (44 proc.). Z drugiej strony, w Rumunii tylko 24 proc. firm jest otwieranych przez panie. Podobnie w przypadku Irlandii czy Szwecji (27 proc.), gdzie kobiety stanowią około jednej czwartej przedsiębiorców.
Bez względu na płeć, zarówno kobiety, jak i mężczyźni, zmagają się z tymi samymi wyzwaniami prowadząc biznes. Ze „Skanera MŚP” przygotowanego przez BIG InfoMonitor [1] wynika, że głównym wyzwaniem jest utrzymanie płynności finansowej prowadzonej działalności. Szukający oszczędności czasu i pieniędzy przedsiębiorcy szukają prostych i wygodnych rozwiązań. W VeloBanku jest to rachunek firmowy VeloKonto Firma. Wystarczy posiadanie aktywnego konta prywatnego oraz podpisu elektronicznego, by go założyć. Całość można załatwić przez bankowość internetową lub mobilną, bez wychodzenia z domu. Prowadzących własne firmy ucieszy też bogaty system bonusów. Przedsiębiorcy, którzy otworzą konto do 31 maja br. i zadbają o systematyczne wpływy, mogą przez 6 miesięcy zyskać nawet 1000 zł. Warunkiem jest utrzymanie salda konta na poziomie co najmniej 3000 zł oraz realizacja jednego przelewu do US i ZUS w miesiącu. Wysokość zwrotu środków na konto zależy od rodzaju i liczby zrealizowanych na koncie aktywności (np. transakcji bezgotówkowych), opisanych szczegółowo w regulaminie promocji.
„VeloKonta Firma cieszy się zainteresowaniem naszych klientów, w tym oczywiście również kobiet. Patrząc na ich procentowy udział w tej grupie, to sięga on 30 proc. Tym samym odpowiada rozkładowi działalności w gospodarce w podziale na płeć. Dla nas ta statystyka ma znaczenie dlatego, że im więcej wiemy o naszych klientach, tym dokładniej jesteśmy w stanie odpowiedzieć na ich potrzeby. A te są przecież różne i zmieniają się w czasie. Zawsze staramy się nie tylko odpowiadać na aktualne wyzwania firm, ale też patrzeć w przyszłość. Wiemy, że na co dzień kluczowa jest wygoda nowoczesnych rozwiązań. Równocześnie przedsiębiorcy szukają banku, który będzie dla nich partnerem na lata, rozumiejącym biznes, zmieniające się otoczenie i ich potrzeby” - podsumowuje Jolanta Ciskowska, dyrektor Departamentu Produktów Korporacyjnych w VeloBanku.
KONTAKT:
Kontakt dla mediów:
Monika Banyś
Rzeczniczka prasowa
VeloBank S.A.
tel. +48 500 140 263
e-mail: monika.banys@velobank.pl
Źródło informacji: VeloBank
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 07.03.2024, 14:00 |
Źródło informacji | VeloBank |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
T-Mobile burzy bariery i zaprasza na dowolną kawę gratis w Żabce
Choć przełamywanie barier międzyludzkich nie jest skomplikowane, to czasem najtrudniej jest zacząć. A przecież nic tak nie sprzyja rozmowom, jak kawa! Dlatego zapraszamy wszystkich klientów, nie tylko tych, będących abonentami T-Mobile, do skorzystania z okazji – codziennie w Żabce dowolna kawa gratis, którą możesz obdarować drugą osobę.- 18.04.2025, 14:28
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: T-Mobile
-
Image
Już za tydzień XVII Europejski Kongres Gospodarczy - w rolach głównych energia, technologie, twórczy dialog biznesu i decydentów
Tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy (EEC - European Economic Congress) podąża agendą za dynamiką sytuacji geopolitycznej, która dostarcza wielu ważnych tematów do dyskusji. Co jest fundamentem bezpieczeństwa w zmieniającym się świecie i jak rozwijać się gospodarczo adekwatnie do nowych wyzwań? Od 23 do 25 kwietnia 2025 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach toczyć się będą dyskusje na szczycie, z mocną reprezentacją biznesu, w międzynarodowym gronie decydentów i praktyków. 1200 panelistów, ponad 200 sesji i rekordowe zainteresowanie uczestników - to wszystko zapowiada wyjątkową edycję największej tego typu imprezy w Europie Centralnej.- 18.04.2025, 12:18
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Biuro Prasowe EKG
-
Image
Prezes PSEW: dzisiaj wiatr wieje dla polskiej gospodarki PAP
Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej (PSEW) oraz Fundacja Wind Industry Hub (WIH) zaprezentowały „Polską strategię rozwoju przemysłu morskich farm wiatrowych”. Janusz Gajowiecki, prezes zarządu PSEW, twierdzi, że kampania inwestycyjna w morskie farmy wiatrowe nie jest porównywalna z żadnym innym przedsięwzięciem rozwojowym we współczesnej Polsce. Mówimy o skali 300 mld zł nakładów inwestycyjnych w perspektywie 2040 roku.- 18.04.2025, 09:53
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ