Newsletter

Warto inwestować w zabytki

14.12.2022, 11:57aktualizacja: 14.12.2022, 12:02

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków
Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków
„Dbałość o zabytki, ich ochrona i konserwacja to nasze zobowiązanie wobec polskiej pamięci, dziedzictwa narodowego – ale także wobec przyszłości, bo to również jest wielka szansa rozwojowa dla polskich miast, miasteczek i wsi. Zadbane dziedzictwo kulturowo-historyczne i przestrzeń to wielki, przez lata niedoceniany, mechanizm rozwojowy” – powiedział prof. Piotr Gliński, minister kultury i dziedzictwa narodowego, podczas konferencji inaugurującej kampanię Narodowego Instytutu Konserwacji Zabytków pt. „Warto inwestować w zabytki”.

Wicepremier Gliński podkreślił, że zabytki i kultura wpływają na nasze myślenie, na nasze wartości, aspiracje, na to, że jako społeczeństwo, jako wspólnota stajemy się bardziej dojrzali.

Przypomniał, że ochrona zabytków jest jednym z priorytetów Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dlatego od 2016 r. budżet programu „Ochrona zabytków” jest co roku systematycznie zwiększany. W 2022 r. został zwiększony do ponad 220 mln zł – tym samym dwa razy przewyższył kwotę z 2016 roku. Łącznie w latach 2016-2022 wydatki państwa na wsparcie dla ochrony zabytków wyniosły prawie 1,2 mld zł. Ponadto od listopada można składać wnioski o wsparcie w ramach rządowego programu Polski Ład dla Zabytków. Łączna wartość wsparcia wyniesie 3 mld zł.

„Z doświadczeń innych krajów wiadomo, że turystyka może być kołem zamachowym gospodarki. W Polsce znajduje się ok. 80 tysięcy zabytków nieruchomych – jest to potencjał, z którego żal by było nie skorzystać. Przed pandemią sektor odpowiadał za dochody na poziomie ponad 10 procent światowego PKB. Dziś sytuacja wraca do normy i, wedle szacunków Światowej Rady Podróży i Turystyki (WTTC ), w tym roku ten odsetek wzrośnie do ponad 11 procent, co oznacza kwotę 14,6 biliona dolarów. W niektórych krajach turystyka to niemal 20 procent PKB” – zaznacza dr Michał Laszczkowski, dyrektor Narodowego Instytutu Konserwacji Zabytków.

Z badania IPSOS dla Narodowego Instytutu Konserwacji Zabytków wynika, że 85 procent Polaków ocenia, iż zabytki „są ważne dla Polski”, a 82 procent uważa, że „są ważne dla miejsca, w którym mieszkam”. Z kolei 78 procent twierdzi, że zabytki są ważne „dla mnie osobiście”. To przekonanie łączy regiony i pokolenia. Podobnie jak pogląd, że w zabytki warto inwestować. Aż 87 procent Polaków uważa, że „to szansa dla miejscowości, w której te zabytki się znajdują”. Dodatkowo z badania wynika, że zwiedzanie zabytków to druga najchętniej podejmowana przez Polaków aktywność związana z kulturą.

Wychodząc naprzeciwko tym opiniom Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków na zlecenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego przygotował kampanię społeczną „Warto inwestować w zabytki”. W ramach kampanii przygotowano dwa spoty skierowane do różnych grup docelowych, szczególnie do młodzieży – badacze odkryli bowiem, że z wiekiem częstotliwość obcowania z zabytkami maleje.

Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków (NIKZ) jest państwową instytucją kultury. Prowadzi badania, inwentaryzacje i prace remontowo-budowlane, zapewnia wsparcie eksperckie i promuje ochronę zabytków.

Linki do spotów:

KONTAKT:

Aleksandra Pogorzelska

Specjalistka ds. relacji z mediami NIKZ

e-mail: a.pogorzelska@nikz.pl

tel. 609 003 681

Źródło informacji: Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 14.12.2022, 11:57
Źródło informacji Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ