Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Wicepremier Gliński podkreślił, że zabytki i kultura wpływają na nasze myślenie, na nasze wartości, aspiracje, na to, że jako społeczeństwo, jako wspólnota stajemy się bardziej dojrzali.
Przypomniał, że ochrona zabytków jest jednym z priorytetów Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dlatego od 2016 r. budżet programu „Ochrona zabytków” jest co roku systematycznie zwiększany. W 2022 r. został zwiększony do ponad 220 mln zł – tym samym dwa razy przewyższył kwotę z 2016 roku. Łącznie w latach 2016-2022 wydatki państwa na wsparcie dla ochrony zabytków wyniosły prawie 1,2 mld zł. Ponadto od listopada można składać wnioski o wsparcie w ramach rządowego programu Polski Ład dla Zabytków. Łączna wartość wsparcia wyniesie 3 mld zł.
„Z doświadczeń innych krajów wiadomo, że turystyka może być kołem zamachowym gospodarki. W Polsce znajduje się ok. 80 tysięcy zabytków nieruchomych – jest to potencjał, z którego żal by było nie skorzystać. Przed pandemią sektor odpowiadał za dochody na poziomie ponad 10 procent światowego PKB. Dziś sytuacja wraca do normy i, wedle szacunków Światowej Rady Podróży i Turystyki (WTTC ), w tym roku ten odsetek wzrośnie do ponad 11 procent, co oznacza kwotę 14,6 biliona dolarów. W niektórych krajach turystyka to niemal 20 procent PKB” – zaznacza dr Michał Laszczkowski, dyrektor Narodowego Instytutu Konserwacji Zabytków.
Z badania IPSOS dla Narodowego Instytutu Konserwacji Zabytków wynika, że 85 procent Polaków ocenia, iż zabytki „są ważne dla Polski”, a 82 procent uważa, że „są ważne dla miejsca, w którym mieszkam”. Z kolei 78 procent twierdzi, że zabytki są ważne „dla mnie osobiście”. To przekonanie łączy regiony i pokolenia. Podobnie jak pogląd, że w zabytki warto inwestować. Aż 87 procent Polaków uważa, że „to szansa dla miejscowości, w której te zabytki się znajdują”. Dodatkowo z badania wynika, że zwiedzanie zabytków to druga najchętniej podejmowana przez Polaków aktywność związana z kulturą.
Wychodząc naprzeciwko tym opiniom Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków na zlecenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego przygotował kampanię społeczną „Warto inwestować w zabytki”. W ramach kampanii przygotowano dwa spoty skierowane do różnych grup docelowych, szczególnie do młodzieży – badacze odkryli bowiem, że z wiekiem częstotliwość obcowania z zabytkami maleje.
Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków (NIKZ) jest państwową instytucją kultury. Prowadzi badania, inwentaryzacje i prace remontowo-budowlane, zapewnia wsparcie eksperckie i promuje ochronę zabytków.
Linki do spotów:
- Spot „Warto inwestować w zabytki”: https://www.youtube.com/watch?v=eoXDFscpduI
- Spot „Renowacja robi robotę”: https://www.youtube.com/watch?v=jZkkPujFrbg
KONTAKT:
Aleksandra Pogorzelska
Specjalistka ds. relacji z mediami NIKZ
e-mail: a.pogorzelska@nikz.pl
tel. 609 003 681
Źródło informacji: Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 14.12.2022, 11:57 |
Źródło informacji | Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Polskie Linie Lotnicze LOT odebrały nowego Boeinga 737 MAX 8
- 17.05.2024, 10:22
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PLL LOT
-
Image
PARP na EKG 2024: wsparcie firm na każdym etapie rozwoju dzięki Funduszom Europejskim PAP
W ciągu 20 lat członkostwa Polski w Unii Europejskiej Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) uczestniczyła w dystrybucji środków europejskich. Agencja podpisała ponad 34 tys. umów na kwotę blisko 55 mld złotych, z czego przetransferowała środki na kwotę prawie 49 mld zł. Wykorzystując obecne Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej czy Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki, Agencja uczy przedsiębiorców m. in. zakładać firmy, ale również finansowo wspiera innowacyjne start-upy.- 17.05.2024, 09:49
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Dostawy w jeden dzień, także w soboty - ORLEN Paczka dowozi jakość
Korzystanie z automatów paczkowych stało się normą w dostawach e-commerce, a firmy z tej branży oferują już znacznie więcej niż tylko zwykłe przewiezienie przesyłki od nadawcy do odbiorcy. Konsumenci deklarują chęć odbioru zamówionych towarów jeszcze szybciej, przy użyciu maksymalnie dostępnych i intuicyjnych narzędzi. Rekordowe wyniki ORLEN Paczki wskazują, że usługa ta trafnie odpowiada na ten trend.- 17.05.2024, 09:13
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom