Newsletter

Wodór, automatyka, innowacje - nowości Alstom na targach TRAKO 2021

22.09.2021, 10:28aktualizacja: 22.09.2021, 10:49

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/M. Kmieciński (1)
PAP/M. Kmieciński (1)
Coradia iLint, czyli pierwszy na świecie pasażerski pociąg wodorowy sprawdzony w ruchu komercyjnym, lokomotywa Traxx DC3 oraz Automatyczne Prowadzenie Pociągu (ATO) to najważniejsze nowości prezentowane przez firmę Alstom na 14. Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO 2021 odbywających się w Gdańsku w dniach 21-24 września 2021.

Coradia iLint to pociąg całkowicie bezemisyjny - jego ogniwa paliwowe przetwarzają wodór na energię elektryczną, emitując jedynie parę wodną i wodę. Jako pierwszy na świecie został już sprawdzony w eksploatacji pasażerskiej. Dysponując zasięgiem 1000 km na jednym ładowaniu rozpędza się do 140 km/h, a na pokład zabiera do 300 pasażerów.

Druga z nowości, lokomotywa czteroosiowa Traxx DC3, została wyposażona w moduł dojazdowy Last Mile, który umożliwia dotarcie na niezelektryfikowane bocznice kolejowe i terminale. Pojazd przeznaczony do ruchu na liniach kolejowych zasilanych w systemie 3KV DC oferuje zwiększoną siłę pociągową i zaawansowaną kontrolę przyczepności.

Już 100 nowoczesnych lokomotyw typu Traxx jest w użytku przewoźników pasażerskich i towarowych w Polsce. W całej Europie tego typu pojazdy są dopuszczone do użytku w 20 krajach i rocznie przejeżdżają ponad 300 mln km, co świadczy o ich wysokiej jakości oraz przydatności w różnych zastosowaniach.

Coradię iLint i Traxx DC3 udostępniono zwiedzającym na torach obok hali wystawienniczej TRAKO 2021. Na stoisku producenta zaprezentowano za to symulator automatycznego prowadzenia pociągu (Automatic Train Operation; ATO). Według zapewnień Alstom, do 2023 roku wszystkie produkowane przez firmę pociągi mają być autonomiczne.

To innowacyjne rozwiązanie zwiększy przepustowość sieci i zredukuje zużycie energii, co przełoży się na poprawę efektywności i dostępności transportu dla pasażerów. Alstom ma już ponad 70 autonomicznych pociągów metra, a kolejne testy tej technologii przeprowadza obecnie na liniach kolejowych.

Alstom to obecnie największy producent i eksporter w branży kolejowej w Polsce. Zatrudnia łącznie ponad 4 tys. osób w 11 zakładach, w które w ciągu ostatnich 25 lat zainwestował już 300 mln EUR. W zakresie działalności ma między innymi produkcję kompletnych pociągów pasażerskich, nadwozi do lokomotyw, wózków i systemów sterowania ruchem kolejowym.

Trzon firmy stanowią trzy największe zakłady o ponad 100-letniej tradycji. Pafawag we Wrocławiu odpowiedzialny jest za produkcję taboru, Konstal w Chorzowie produkuje kompletne pojazdy pasażerskie, natomiast ZWUS w Katowicach zajmuje się projektowaniem i budową systemów automatyki kolejowej.

Wprowadzone przez Alstom na polskie tory pierwsze pociągi dużych prędkości Pendolino przemierzają dziennie 21 tys. km docierając do 34 miast w całym kraju. Wagony Metropolis tego producenta stanowią też 25 proc. floty warszawskiego metra. W Kolejach Mazowieckich swoją obecność Alstom zaznacza za to 37 wagonami piętrowymi Twindexx.

Firma może się również pochwalić wdrożeniem pierwszego w Polsce Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) poziomu 2. na 9 polskich liniach (2 odcinki E30, E59, E65, E75, CMK, L227, L278 oraz PKM). W zakresie systemów z zakresu sterowania i kierowania ruchem kolejowym producent ma imponujące doświadczenie.

Systemy sterowania ruchem kolejowym na większości głównych linii kolejowych w Polsce oraz w ośmiu polskich miastach zostały zaprojektowane i wyprodukowane właśnie przez Alstom. Rozwiązania tego producenta są stosowane także na 1. oraz 2. linii Metra Warszawskiego.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 22.09.2021, 10:28
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Akademia
Komunikacji

Prowadzimy szkolenia oraz warsztaty dla mediów, biznesu, samorządów i instytucji. Oferujemy szkolenia indywidualne i grupowe w zakresie m.in. wystąpień publicznych, zarządzania kryzysowego, cyberbezpieczeństwa, przeciwdziałania dezinformacji.