Newsletter

Ceny jaj rosną w Polsce i w UE

01.11.2017, 11:03aktualizacja: 01.11.2017, 11:03

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Ceny jaj rosną nie tylko w Polsce, ale także w krajach Unii Europejskiej z powodu zmniejszenia stad kur niosek. Stało się tak na skutek wykrycia fipronilu oraz wystąpienia ptasiej grypy - informuje resort rolnictwa.

Wykrycie fipronilu na fermach kur niosek w Holandii, Belgii, Niemczech, a następnie w innych krajach UE, spowodowało konieczność wybicia wielu stad kur niosek. We Włoszech, u największego producenta jaj wystąpiła zaś grypa ptaków. Te zdarzenia znacznie ograniczyły produkcję jaj.

Ograniczenie liczby kur niosek zbiegło się w czasie z sezonowym spadkiem produkcji jaj - zaznacza ministerstwo.

Ceny jaj rosną na unijnym rynku od sierpnia br. W większości krajów Wspólnoty w stosunku do lipca br. jaja podrożały o ponad 30 proc. Średnia cena sprzedaży jaj konsumpcyjnych w UE rośnie z każdym tygodniem o około 5 proc. Tak wysokie ceny zachęciły polskich producentów do większej sprzedaży jaj do krajów UE, a co za tym idzie zmniejszyła się podaż na rynku krajowym.

W ostatnich dwóch latach ceny jaj w naszym kraju były na niskim poziomie. Bardzo niska była też opłacalność produkcji. W ostatnich miesiącach br. ceny jaj, zarówno konsumpcyjnych, jak i do przetwórstwa rosną. Dodatkowo wcześniejsze zakupy jaj uruchomiła branża spożywcza, w obawie przed brakami w okresie przedświątecznym.

Duże zapotrzebowanie na jaja do przetwórstwa ze strony branży spożywczej, a także branży kosmetycznej i innych, spowodowało, iż cena jaj do przetwórstwa rośnie w takim tempie, że zbliża się do ceny jaj konsumpcyjnych. W ostatnim tygodniu osiągnęła ona poziom 6 289 zł/tonę, co oznacza ponad 2-krotny wzrost ceny w stosunku do ub.r. (PAP)

Autor: Anna Wysoczańska

edytor: Jacek Ensztein

awy/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 01.11.2017, 11:03
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ