Newsletter

GUS: w tym roku koszyk zakupów wigilijnych droższy niż w 2018 r.

24.12.2019, 12:24aktualizacja: 24.12.2019, 12:24

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

W tym roku część popularnych produktów, które kupujemy na święta Bożego Narodzenia, jest droższa niż przed rokiem - wynika z informacji GUS. Więcej niż w ub.r. zapłacimy za np. śledzia, kapustę kwaszoną czy buraki. Tańszy za to jest karp.

Główny Urząd Statystyczny podał ceny detaliczne (za listopad 2019 r.) wybranych produktów spożywczych oraz prezentów, które często znajdujemy pod choinką.

I tak z produktów spożywczych najmniejsze podwyżki dotknęły: płaty lub filety śledziowe a la Matjas (o 1,6 proc. więcej niż w listopadzie 2018 r.; cena 16,34 zł za kilogram); migdały (wzrost o 2,7 proc.; cena 8,05 zł za 100 g); grzyby suszone (wzrost o 2,8 proc.; cena 33,93 za 100 g); rodzynki (wzrost o 6,5 proc.; cena 2,29 za 100 g).

Z infografiki zamieszczonej przez GUS wynika, że zdecydowanie drożej płaciliśmy za: cebulę (wzrost o 18,8 proc.; cena 3,29 zł za kg); buraki (wzrost o 25 proc.; cena 2,30 zł za kg) i za kapustę kwaszoną, białą (wzrost o 25,8 proc.; cena 5,61 zł za kg). Najbardziej w porównaniu do listopada zeszłego roku zdrożały jednak jabłka (o 57,6 proc.; cena 3,42 za kg).

Urząd dodał, że w porównaniu do 2018 roku mniej zapłaciliśmy za niepatroszonego świeżego karpia - o 1,9 proc., cena - 16,33 za kilogram.

GUS podał również, że z przykładowych prezentów taniej płaciliśmy np. za komputer przenośny (notebook) - o 1,7 proc. (cena 2468,25 zł) czy gry komputerowe (mniej o 9,9 proc. - cena 140,78 zł). Droższe były za to tablety i smartfony - odpowiednio o 9,1 proc. (cena 699,78 zł) i 5,7 proc. (1045,02 zł). Z informacji GUS wynika ponadto, że w porównaniu do listopada 2018 roku w tym roku cena kloców typu "Lego" praktycznie się nie zmieniła (wzrost o 0,3 proc. do 82,28 zł).(PAP)

autor: Michał Boroń

mick/ wus/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 24.12.2019, 12:24
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ