Newsletter

KE proponuje przepisy wzmacniające krajowe organy ochrony konkurencji

22.03.2017, 16:36aktualizacja: 22.03.2017, 16:36

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Komisja Europejska przedstawiła w środę propozycję przepisów, które mają wzmocnić organy odpowiedzialne za ochronę konkurencji w państwach członkowskich. Będą one mogły np. szukać dowodów w laptopach czy telefonach komórkowych.

"Moją rolą jako komisarza zajmującego się konkurencją jest zapewnienie, by rynek wewnętrzny działał w sposób efektywny, a Europejczycy mogli się cieszyć z niższych cen. KE nie jest jednak sama w walce z antykonkurencyjnymi kartelami" - mówiła unijna komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager, przedstawiając projekt nowej dyrektywy.

Choć największymi i - co za tym idzie - najgłośniejszymi przypadkami karania firm za zmowy cenowe zajmuje się Komisja Europejska, większość decyzji dotyczących łamania unijnych zasad podejmują krajowe organy. W Polsce zajmuje się tym Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta.

Z danych KE wynika, że od 2004 r. przyjęto ponad 1 tys. decyzji dotyczących ochrony konkurencji we wszystkich sektorach gospodarki. W latach 2004-2014 85 proc. z nich zapadło w krajach członkowskich.

Dlatego Bruksela chce wzmocnienia uprawnień organów ds. konkurencji państw członkowskich. Nowa dyrektywa ma zapewnić, by przy stosowaniu tej samej podstawy prawnej krajowe organy zajmujące się konkurencją miały odpowiednie narzędzia do egzekwowania przepisów.

Jedną z ważniejszych konsekwencji zmian ma być zagwarantowanie tym organom uprawnień niezbędnych do gromadzenia wszelkich istotnych dowodów. Chodzi np. o prawo do przeszukiwania telefonów komórkowych, laptopów i tabletów.

Z Brukseli Krzysztof Strzępka (PAP)

stk/ akl/ kar/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 22.03.2017, 16:36
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ