Newsletter

KOWR: wartość eksportu żywności w 2019 r. przekroczyła 31 mld euro

12.02.2020, 17:08aktualizacja: 12.02.2020, 17:08

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

31,4 mld euro był wart w ub. roku eksport polskich produktów rolno-spożywczych. To o 5,8 proc. więcej niż rok wcześniej. W strukturze wywozu najważniejszą pozycję zajmuje mięso i jego przetwory oraz żywiec - poinformował PAP KOWR.

W 2019 r. wartość importu była na poziomie 21,1 mld euro, o 5,2 proc. wyższym niż poprzednim roku. W rezultacie saldo wymiany handlowej zwiększyło się o 7,2 proc. do 10,4 mld euro.

W ocenie analityków Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, pozytywne zmiany restrukturyzacyjne i modernizacyjne, jakie dokonały się w polskim rolnictwie i przemyśle rolno-spożywczym po akcesji do UE, a także możliwość swobodnego handlu z państwami członkowskimi, wpłynęły na wzmocnienie pozycji krajowego sektora rolno-spożywczego na arenie międzynarodowej. "Obecnie sektor rolno-spożywczy jest kluczowym segmentem polskiej gospodarki, generującym znaczące wpływy z eksportu" wskazują.

W strukturze towarowej polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych znaczącą pozycję zajmuje żywiec, mięso i jego przetwory. W 2019 r. wywieziono 1,4 mln ton mięsa czerwonego wraz z przetworami wobec 1,5 mln ton w 2018 r., uzyskując 3,8 mld euro, o 6 proc. mniej niż rok wcześniej. Eksport mięsa drobiowego (łącznie z podrobami) wzrósł o 10 proc. do 1,5 mln ton, a jego wartość osiągnęła poziom 2,6 mld euro, o 9 proc. wyższy niż w roku 2018.

Wzrost wartości eksportu odnotowano także w przypadku tytoniu i wyrobów tytoniowych - o 9 proc., do 3,7 mld euro; przetworów zbożowo-mącznych - o 8 proc. do 2,9 mld euro, produktów mlecznych - o 2 proc. do 2,3 mld euro oraz ryb i przetworów - o 5 proc. do 2,2 mld euro. (PAP)

autor: Anna Wysoczańska

awy/ drag/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 12.02.2020, 17:08
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ