Pobierz materiał i Publikuj za darmo
W dyskusji rektorów na Forum Ekonomicznym w Karpaczu, prof. Andrzej Kaleta zwrócił uwagę, że to świat nauki jest głównym źródłem innowacji, które kreują rozwój gospodarczy.
„Kadry są kształcone przez sektor naukowy, więc widać tu wielką rolę nauki w całym współczesnym świecie. W Polsce jest to nawet bardziej widoczne, bo nauka ma dominującą rolę w kształceniu specjalistów. Więcej, nie byłoby sukcesu gospodarczego Polski, gdyby nie nasi absolwenci” - ocenił rektor wrocławskiej uczelni.
Jak dodał, jest też druga strona tego medalu, czyli sektor badawczy.
„W dziedzinie badań i innowacji, polska nauka ma jeszcze wiele do zrobienia. Wśród tych wyzwań w pierwszej kolejności wymieniłbym przełamanie pewnych tradycji i stereotypów, które sprawiały, że świat nauki i biznesu funkcjonowały obok siebie i zupełnie nam to nie przeszkadzało” - wyjaśnił.
„Tymczasem, teraz my mamy taki czas, że gospodarka bez nauki traci swój impuls rozwojowy, podobnie zresztą, jak nauka bez biznesu. Dlatego koniecznością jest, żebyśmy budowali wzajemne relacje i pogłębiali współpracę” - stwierdził prof. Kaleta.
Zwrócił przy tym uwagę, na rzecz istotną i często podnoszoną w dyskusjach gospodarczej przyszłości Polski, czyli finansowaniu nauki. W jego ocenie, nie da się rozwijać sektora nauki i kształcenia na wyższym poziomie przy tak niskich nakładach.
„W tym roku opublikowaliśmy z kilkoma zaprzyjaźnionymi uczelniami wyższymi raport, z którego jasno wynika, że obecny poziom finansowania rozwoju nauki w naszym kraju, jest absolutnie niewysterczający w stosunku do wyzwań przed którymi stoimy jako kraj. Z drugiej strony, jest to finansowanie, które jest najbardziej efektywne. Krótko mówiąc, jeśli dobrze to zrobimy, to inwestycja w naukę będzie tą najbardziej zyskowną” - wyjaśnił.
Według szefa Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, tych wyzwań przed sekatorem naukowym jest więcej.
„Dość powiedzieć o potrzebie przeorganizowania systemu kształcenia, który musimy unowocześnić i dostosować do współczesnych realiów gospodarczych i potrzeb młodych ludzi. Inną kwestią jest również temat badań, które zwłaszcza w sytuacji niestabilnych gospodarek nie mogą naśladować już istniejących, tylko kreować nowe trendy” - wskazał prof. Kaleta.
Jak wyjaśnił, bez tej reorganizacji, nasza gospodarka utknie w pułapce średniego rozwoju.
Debata Rektorów o wpływie nauki i szkolnictwa wyższego na rozwój gospodarczy odbyła się w Karpaczu podczas XXXII Forum Ekonomicznego.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 08.09.2023, 10:02 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Neolityczną ceramikę i kolekcję europejskich monet odkryto we Wdeckim Parku Krajobrazowym PAP
Ceramikę należącą do neolitycznej kultury amfor kulistych oraz monety z różnych europejskich krajów, które prawdopodobnie należały do niemieckiego żołnierza, poległego w II wojnie światowej - znaleźli archeolodzy w gminie Osie na terenie Wdeckiego Parku Krajobrazowego.- 15.11.2024, 10:00
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: Nauka w Polsce