Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Pomimo globalnych zmian i wielu wyzwań gospodarczych Europejczycy pozostają zgodni, że ochrona klimatu jest konieczna. Badani obawiają się jednak, że transformacja energetyczna, w tym dynamiczny rozwój energii odnawialnej, może wiązać się z wyższymi kosztami życia. Międzynarodowe badanie wykonane dla Grupy E.ON [1] potwierdza, że taki pogląd podzielają również respondenci z Polski.
- 85% Polaków uważa, że ważne jest, aby żyć w sposób zrównoważony.
- 78% ankietowanych z naszego kraju wierzy, że może przyczynić się do ochrony klimatu w swoim codziennym życiu.
- 74% respondentów z Polski obawia się, że koszty związane z finansowaniem ochrony klimatu mogą ich nadmiernie obciążyć.
Bezpośredni wpływ na ochronę klimatu
W Europie widoczne jest coraz większe zaangażowanie społeczeństwa w działania na rzecz ochrony klimatu. Z tegorocznego badania opinii publicznej wynika, że ludzie uważniej przyglądają się swoim decyzjom konsumenckim. Chętniej kupują ubrania z drugiej ręki i produkty organiczne. Coraz częściej decydują się na obniżenie temperatury ogrzewania w domu lub na ograniczanie podróży samolotem. Widać również zdecydowanie wyższe poparcie dla konkretnych inwestycji proekologicznych we własnym miejscu zamieszkania. Aż 60% respondentów z Polski wskazało, że konieczna jest rozbudowa ścieżek rowerowych na terenie ich miasta. Wszystkie te stwierdzenia wskazują, że ludzie chcą przyczyniać się do ochrony klimatu – zwłaszcza w swoim najbliższym otoczeniu.
„Tegoroczne badanie zrealizowane przez instytut Civey potwierdza, że w Europie panuje pozytywne nastawienie wobec transformacji energetycznej, przemysłowej i społecznej w kierunku neutralności klimatycznej. Dlatego jako Grupa E.ON skupiamy się zarówno na wdrażaniu nowoczesnych, przyjaznych dla środowiska technologii, jak i na działaniach edukacyjno-świadomościowych. Dzięki analizom i badaniom zyskujemy najnowszą wiedzę, która pozwala nam efektywniej zmieniać energetykę na bardziej przyjazną dla środowiska” – mówi Andrzej Modzelewski, prezes E.ON Polska.
Europejczycy wierzą, że drogą do zielonej, zrównoważonej przyszłości jest rozwój energii odnawialnej. Na pierwszy plan wysuwa się zdecydowanie ta pochodząca ze słońca i wiatru. Jednak bardzo ważny jest również atom. W naszym kraju aż 42% badanych wskazało, że będzie on głównym źródłem odnawialnej energii w przyszłości.
Transformacja energetyczna a dobrobyt społeczny
W badaniu klimatycznym wzięli udział obywatele z dziewięciu krajów europejskich. Połowa ankietowanych uważa, że transformacja energetyczna pomoże w długoterminowym zabezpieczeniu dobrobytu w ich własnym kraju. Z tym stwierdzeniem szczególnie zgadzają się respondenci z Hiszpanii (69%) i Francji (62%), a także z Polski (59%) i ze Szwecji (58%). Najwyższe poparcie obserwowane jest wśród osób do 39. roku życia, posiadających wykształcenie wyższe oraz średnie lub wysokie dochody.
Jednocześnie dwie trzecie ankietowanych obawia się zwiększonych kosztów życia wynikających z wydatków na ochronę klimatu. W Polsce takie zagrożenie widzi aż 74% respondentów, a zwłaszcza osoby w wieku od 30 do 39 lat, mające na utrzymaniu dzieci. Co ciekawe, w tej kwestii różnice między grupami dochodowymi są znikome.
Jednym z rozwiązań, które może wspierać zrównoważoną transformację, jest efektywne zagospodarowanie dochodów z podatku od CO2. Mogą być one wykorzystane na finansowanie działań związanych z ochroną środowiska, wsparcie dla społeczności angażujących się w transformację energetyczną czy inwestycje w zrównoważony rozwój. Większość biorących udział w badaniu – również w Polsce – chciałaby, aby dochody z podatku od CO2 były przeznaczane na promowanie energii odnawialnych (64%), finansowanie projektów ochrony klimatu (46%) oraz badania i nowe technologie dla klimatu (34%).
Działania na rzecz klimatu w praktyce
Aż 71% Polaków obawia się, że życie następnych pokoleń będzie utrudnione ze względu na konsekwencje zmian klimatycznych. Dlatego już dziś tak dużą wagę przywiązują do zrównoważonego stylu życia, rozwijania proekologicznych postaw, a także realizacji małych i dużych ekoprojektów.
W Polsce, podobnie jak w innych krajach Europy, społeczeństwo ma dość niskie uznanie dla działań spółek energetycznych na rzecz ochrony klimatu. Pomimo że pozytywne postrzeganie tych aktywności wzrosło od zeszłego roku o 5 punktów procentowych, to nadal większość ankietowanych twierdzi, że te starania są niewystarczające.
„W odpowiedzi na bieżące potrzeby społeczne, które potwierdziło już zeszłoroczne badanie, uruchomiliśmy w tym roku specjalny program grantowy. >>E.ON łączy energię dla klimatu<< to efekt współpracy Fundacji E.ON w Polsce z jej odpowiednikami w Niemczech i na Słowacji. Głównym celem tego przedsięwzięcia jest wspieranie dekarbonizacji Europy i nagłaśnianie wyzwań, z jakimi mierzą się społeczności lokalne w związku ze zmianami klimatycznymi. Przeznaczymy łącznie 100 000 euro na 10 proekologicznych projektów, które będą zrealizowane w Warszawie. W ten sposób chcemy robić więcej dla zielonego rozwoju stolicy i zdrowia jej mieszkańców” – podsumowuje Andrzej Modzelewski.
Szczegółowe informacje o programie grantowym dostępne są na stronie eondlaklimatu.pl.
[1] Badanie przeprowadzono w Czechach, we Francji, w Hiszpanii, Holandii, Niemczech, Polsce, Szwecji, w Wielkiej Brytanii oraz we Włoszech na łącznej próbie 9015 ankietowanych. Grupa badawcza dla każdego kraju liczyła nie mniej niż 1001 przebadanych osób.
Źródło informacji: E.ON Polska
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 06.11.2024, 11:21 |
Źródło informacji | E.ON Polska |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
World’s Largest Biometric System for Banks by DERMALOG Protects the Accounts of Over 64 Million Customers
- 04.12.2024, 12:19
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: APA-OTS
-
Image
Rozwój produktów lotniczych to maraton, a nie sprint
Jaki potencjał rozwoju w Polsce ma przemysł lotniczy? Dlaczego przy rozwijaniu produktów z tego sektora należy patrzeć na horyzont dłuższy niż 5 lat? Co oddala polskie spółki od wdrożenia technologii Przemysłu 4.0 oraz inteligentnej produkcji? To przykładowe pytania, na które odpowiedzi znajdziemy w raporcie „Polski Przemysł Lotniczy. Potencjał i perspektywy rozwoju”.- 03.12.2024, 13:12
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: Stowarzyszenie Polskiego Przemysłu Lotniczego