Naukowcy: poziom białka E93 w zarodku może decydować o metamorfozach u owadów

21.02.2023, 08:00aktualizacja: 21.02.2023, 08:00

Poziom białka E93 w zarodku może decydować o metamorfozach u owadów i być odpowiedzią na pytania np. o to, dlaczego nimfy i dorosłe karaczany wyglądają prawie identycznie, a larwy motyli tak bardzo różnią się od form dorosłych – ustalił międzynarodowy zespół naukowców.

W badaniach uczestniczyli eksperci z Uniwersytetu Jagiellońskiego, Instytutu Biologii Ewolucyjnej w Barcelonie oraz Uniwersytetu w Kioto.

„Tajemnica metamorfozy owadów fascynowała ludzi od niepamiętnych czasów. W ciągu ostatnich 10 lat dokonano wielkiego postępu w tej dziedzinie i odkryto wiele szczegółów tego procesu” – powiedział prof. Xavier Belles z hiszpańskiej Consejo Superior de Investigaciones Científicas (Wyższa Rada Badań Naukowych), cytowany we wtorkowej informacji prasowej Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Ważnym odkryciem na drodze do rozszyfrowania mechanizmu metamorfozy było stwierdzenie, że czynnik zwany E93 determinuje przemianę osobnika młodego w dorosłego u wszystkich owadów, zarówno tych przechodzących metamorfozę prostą, jak i całkowitą. Jednak, jak zauważył prof. X. Belles, wciąż tajemnicą pozostawało, w jaki sposób metamorfoza prosta ewoluowała do całkowitej i jaki genetyczny czynnik zadecydował o tym ewolucyjnym przejściu.

Pełna treść artykułu: https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C95294%2Cnaukowcy-poziom-bialka-e93-w-zarodku-moze-decydowac-o-metamorfozach-u-owadow