Pliozaury były większe dużo wcześniej niż sądzono

29.11.2023, 09:00aktualizacja: 29.11.2023, 09:00

Pliozaury - grupa plezjozaurów - osiągnęły wielkie rozmiary dużo wcześniej niż dotychczas sądzono - wynika z badań międzynarodowego zespołu badaczy z udziałem naukowca z Polskiej Akademii Nauk. Odkrycie rzuca nowe światło na bieg ewolucji tych morskich drapieżnych gigantów.

Wyniki badań zostały opublikowane w czasopiśmie „Scientific Reports”.

Pliozaury to grupa gadów morskich, które pojawiły się na przełomie triasu i jury (ok. 200 mln lat temu), a wymarły na początku późnej kredy (ok. 90 mln lat temu). Występowały na całym globie. Ich najbardziej znani przedstawiciele – np. Liopleurodon, Pliosaurus czy Kronosaurus – charakteryzowali się dużymi czaszkami, mocnym uzębieniem, krótkimi szyjami i ogromnymi rozmiarami ciała, czasem przekraczającymi nawet 10 m długości. Należały do gałęzi ewolucyjnej plezjozaurów, które dominowały w morzach i oceanach ery mezozoicznej, pełniąc taką rolę jak dinozaury na lądzie.

„W pewnym momencie swojej historii ewolucyjnej pliozaury zaczęły mieć dosyć duże rozmiary i od tego czasu opanowały ekosystemy morskie, stając się szczytowymi drapieżnikami w morzach mezozoiku. Dotąd nie wiedzieliśmy jednak, kiedy to się stało” - powiedział w rozmowie z Nauką w Polsce jeden ze współautorów artykułu dr Daniel Madzia z Instytutu Paleobiologii PAN.

Więcej na: https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C99315%2Cpliozaury-byly-wieksze-duzo-wczesniej-niz-sadzono.html