Newsletter

Nauka i technologie

Szkoła Gospodarki Cyfrowej Junior w warszawskiej siedzibie Kinguin

03.03.2023, 15:08aktualizacja: 03.03.2023, 16:50

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Izba Gospodarki Elektronicznej (1)
Izba Gospodarki Elektronicznej (1)
Młode pokolenie dziewcząt i chłopców w dużej części jest zorientowane na gaming. Równie fascynujące jak sama rywalizacja może być tworzenie nowych gier. Tym właśnie zajęła się Szkoła Gospodarki Cyfrowej Junior podczas kolejnych zajęć, w Kinguin Esports Performance Center. W zajęciach wzięli udział uczniowie i uczennice jednej z podwarszawskich szkół podstawowych.

E-sport - od juniora do zawodowca

W Szkole Gospodarki Cyfrowej (SGC) Junior Izby Gospodarki Elektronicznej dzieci i młodzież poznają internet i jego możliwości. Wiedza wędruje od mentorów, trenerów, menadżerów i menadżerek branży e-commerce i IT do młodzieży. Trafia na podatny grunt, bo pokolenie Z i Alfa (Always on) jest zorientowane na internet i technologie. Ambicją trenerów SGC Junior jest wykształcenie u młodzieży aktywnej postawy - korzystania z nowoczesnych technologii w sposób odpowiedzialny i twórczy.

Sięgając po e-medale

Aktywność sieciowa młodzieży w dużej części odnosi się do rozrywki, a e-sport jest ważnym elementem gospodarki cyfrowej. W 2022 r. globalna liczba fanów e-sportu sięgnęła ponad 520 mln [1]. Światowymi liderami tego rynku są Azja i Stany Zjednoczone, jednak Polska w e-sporcie też wyróżnia się. Eksperci z Deloitte wskazują, że w porównaniu z innymi krajami Europy gramy nie gorzej niż e-sportowcy z Hiszpanii i Włoch, w czym zawiera się też społeczna świadomość tej dyscypliny, oraz liczba fanów (Raport Let’s Play, Deloitte 2022). Szacuje się, że już ponad 60 proc. Polaków w wieku 16-65 lat zetknęło się z pojęciem e-sportu. W 2022 r. na sponsoring e-sportu biznes przeznaczył ok 32 mln zł, (o 11 proc. więcej niż rok wcześniej). Eksperci spodziewają się, że w 2023 r. wzrost będzie podobny, jeśli nie wyższy. 

Zawód - programista e-spotu

To szansa dla młodych ludzi - tak samo od strony rywalizacji, jak i programowania. Najlepszym miejscem do odkrycia jednego i drugiego jest samo serce e-sportu. Jednym z takich miejsc jest Kinguin Esports Performance Center w Warszawie. To właśnie tam odbyły się zajęcia SGC Junior, które odwiedzili uczniowie Szkoły Podstawowej w Zamieniu, k/Warszawy, kierowanej przez dyrektora Michała Dolińskiego. „W Kinguin wierzymy, że każde dziecko zasługuje na dostęp do wysokiej jakości edukacji, zwłaszcza w czasach przyspieszonej cyfryzacji. Jedną z naszych trzech wartości firmowych jest Care - troska. Zapraszając młodzież do nas w ten sposób troszczymy się o jej edukację. Umożliwiamy poznanie możliwości, jakie niesie dorosłe życie w e-sporcie - mówi Robert Kalbarczyk, CEO w Kinguin. - Cieszymy się też, że możemy być częścią Szkoły Gospodarki Cyfrowej Junior, bo w ten sposób możemy dzielić się naszą zaawansowaną wiedzą z młodzieżą”.

Do dzieła!

Podczas minionych zajęć SGC Junior uczniowie dowiedzieli się, jak tworzyć gry komputerowe. Dyskutowali o tym, w jaki sposób bezpiecznie poruszać się w świecie gamingu i digitalu. Zwiedzając Kinguin Esports Performance Center, młodzież poznała też to, na czym polega fascynujące zajęcie profesjonalnych graczy e-sportowych. To, na co muszą zwracać uwagę w życiu codziennym, by osiągać najlepsze wyniki podczas turniejów gamingowych również stanowiło wyjątkową wartość poznawczą, wyniesioną z tych zajęć. „Stoimy na progu kolejnej olbrzymiej rewolucji cyfrowej związanej z rozwojem sztucznej inteligencji. Niektórzy eksperci już widzą, jak dużo może to zmienić. Jednak aby się w tym wszystkim odnaleźć, ważna jest wiedza, umiejętności i postawy, które w stosowaniu różnorodnych narzędzi musi kształtować obecna szkoła. Musimy wszyscy zrozumieć, że Nasi uczniowie, mimo iż są >>cyfrowymi tubylcami<< i dużo możemy się od nich sami nauczyć, to często nie do końca zdają sobie sprawę, jak właściwie i bezpiecznie z tego korzystać. Nasza Szkoła Podstawowa w Zamieniu uczestniczy w wielu projektach i programach, jak np. laboratoria przyszłości, aktywna tablica, Mozaik Education. Nauczyciele rozwijają swoje umiejętności w zakresie STEAM-owego modelu edukacji, a dzięki olbrzymiemu wsparciu Samorządu Gminy Lesznowola każda klasa wyposażona jest m.in. w ekrany dotykowe, które umożliwiają podejmowanie różnorodnych aktywności przez uczniów. Jako doświadczony nauczyciel, a obecnie dyrektor, stawiam zdecydowanie na połączenie tradycji z nowoczesnością” - mówi Michał Doliński, dyrektor szkoły w Zamieniu.

Ambicje vs rzeczywistość

Według raportu „Nastolatki 3.0” NASK [2] prawie co trzeci z nich po ukończeniu szkoły chciałby pracować w zawodach związanych z internetem i technologiami cyfrowymi. W kontraście do tego znajduje się Indeks Gospodarki Cyfrowej i Społeczeństwa Cyfrowego 2021 (DESI) [3]. Polska znajduje się w nim na 24 miejscu w UE, jeśli chodzi o edukację cyfrową dzieci i młodzieży. „Uważamy, że kompetencje cyfrowe trzeba kształtować już od najmłodszych lat, gdy tylko dziecko zaczyna świadomie korzystać ze smartfonu czy tabletu. Postępująca rewolucja technologiczna, pandemia i zdalne nauczanie podkreśliły, jak ważna jest umiejętność świadomego i bezpiecznego poruszania się w sieci, co zapewnia Szkoła Gospodarki Cyfrowej Junior” - dodaje Patrycja Sass-Staniszewska, prezes e-Izby.

W pełni cyfrowe rodziny

W Szkołę Gospodarki Cyfrowej Junior mogę też zaangażować się rodzice. Na stronie internetowej e-Izby znajdują się webinary na temat bezpieczeństwa w internecie i rozwoju cyfrowego dziecka. Na potrzeby szkoły powstało również pierwsze w Polsce słuchowisko edukacyjne dla dzieci o bezpiecznych internetowych zakupach „Róża, a co chcesz wiedzieć o e-commerce?”. Jego pomysłodawcą i jednym z autorów jest Artur Kurasiński, znany bloger i popularyzator technologii. „Róża… ” zapowiada trzeci komiks edukacyjny o technologiach dla dzieci z serii pod tą samą nazwą, którego partnerem jest też e-Izba.

Nad Szkołą Gospodarki Cyfrowej Junior patronat honorowy objął Janusz Cieszyński, sekretarz stanu w KPRM ds. Cyfryzacji, a także Federacja Konsumentów, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, NASK oraz Rzecznik Praw Dziecka.

Do udziału w zajęciach szkoły podstawowe z całego kraju mogą zgłaszać się przez formularz na stronie www.

O Izbie Gospodarki Elektronicznej

Izba Gospodarki Elektronicznej reprezentuje i wspiera interesy firm związanych z rynkiem gospodarki elektronicznej w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem firm zrzeszonych w e-Izbie. Misją e-Izby jest rozwój polskiej branży gospodarki cyfrowej poprzez współpracę, wymianę know-how, działania legislacyjne oraz silną i efektywną reprezentację wspólnych interesów w dialogu z instytucjami polskiej administracji rządowej, Unii Europejskiej oraz organizacjami pozarządowymi w kraju i na świecie.

Więcej na www.eizba.pl

[1] Źródło: https://newzoo.com/, dostęp 01.02.2023

[2] https://www.nask.pl/pl/raporty/raporty/4295,RAPORT-Z-BADAN-NASTOLATKI-30-2021.html

[3] https://digital-strategy.ec.europa.eu/pl/policies/desi

KONTAKT:

e-mail: rzecznikprasowy@eizba.pl

Źródło informacji: Izba Gospodarki Elektronicznej

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 03.03.2023, 15:08
Źródło informacji Izba Gospodarki Elektronicznej
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ